Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ať se peníze vyhodí na náměstí

Česko

Generální ředitel Národní galerie Milan Knížák je znám svými pohotovými kontroverzními názory na široké spektrum současných českých problémů. Podobně výrazné názory zaznívající z řad výtvarníků a odborníků ale vyvolává také jeho účinkování v čele NG.

* LN Stále se vrací základní otázka, zda náš stát dává dost peněz na kulturu. Jaký je váš názor?

Nedává, ale v tom nevidím hlavní problém. Ten je v tom, že je nedává dobrým způsobem, je to velice zmatené. Navíc s dotacemi na umění, jak to teď vidíme v souvislosti s pražskými divadly, to je velmi obtížné. Myslím, že lidé si tady zvykli, že dotace je plat, že na ni mají nárok, ale dotace je to, co někdo dává zadarmo, takže se může rozhodnout, zda ano, či ne. Já osobně bych nechal některé věci dorazit až na dno, klidně bych ta divadla nechal zkrachovat, ať se ukáže, které z nich je životaschopné.

* LN Nedopadlo by to pak tak, že by tu byly jen nějaké šantány?

To si myslím, že vůbec ne, naopak. Ti, kteří divadlo dělat chtějí, by ho dělali za každou cenu. Ve výtvarném umění lidé musí normálně pracovat, ale pokud jsou dobří, tak se umělecky vyjadřují, možná právě o to víc. Umělec je výjimečný svou posedlostí, a ta se projeví za jakýchkoliv podmínek.

* LNA jde vůbec být při rozdělování grantů objektivní?

Myslím, že to nejde. Nejlepší by bylo vyhodit ty peníze na náměstí a nechat lidi, ať se o ně porvou...Objektivita je nemožná, snad kdyby to rozdělil jeden člověk a každý rok jiný. Ale i to je zoufalé řešení.

* LN Vypadá to, že spravedlnost by mohla nastat jedině tehdy, kdyby se to vše zrušilo.

Já bych to zrušil.

* LN Jak by potom stát kulturu podporoval? Vždyť kvůli tomu také platíme daně?

Tak bychom ji mohli dotovat sami. Neplatit daně, ale třeba si kupovat dražší vstupenky nebo mít možnost odpisů daní.

* LN Je to prosaditelné?

Myslím, že ne. To by totiž nechtěli sami umělci. Církev také nechce daňové asignace, protože ví, že by z nich nevyžila. Slyšel jsem, že v Maďarsku je sedmdesát procent věřících a asignace tam přiznalo církvi jen deset procent. Nechal bych to kvasit, právě z kvasu podle mě roste živé umění, pravidelná podpora mu nedělá dobře. Podobně lidé nemají být v zaměstnání odměňováni lineárně, ale podle míry zaujetí a výkonu.

* LN Na to by vám ale zapálený divadelník jistě namítl, že nemůže dostat ex post odměnu, když předtím svůj výkon nebude mít kde předvést.

Tak ať nehraje. Ptal jsem se několika herců a režisérů, jestli si dokážou představit divadlo, které nemá diváka, a všichni řekli, že ne. A já si myslím, že to není pravda. Docela zajímavý příklad jsem zažil v Americe v 60. letech. Blízko Mrtvého údolí jsem narazil na křižovatku v poušti, kde bylo na jednom domě napsáno Opera House. Žili tam manželé, ona byla baletka. Většinou tam přišli tak čtyři diváci, některá představení viděl jen manžel, a ona přesto stále cvičila a hrála...Vím, že to je jen příklad, výjimečný příklad. Herci by nicméně měli především pracovat sami na sobě. Většina jich hraje v seriálech, vydělávají hodně peněz, staví si kvalitní baráky, mají luxusní dovolené, a přitom brečí, že nemohou dělat umění. Tak proč ty peníze, které vydělají v seriálech, což rozhodně umění není, neinvestují do toho svého umění?

Pokračování na straně 14

Dokončení ze strany 13

Připadá mi, že se vlastně máme moc dobře, na což lidé od umění hřeší. To se samozřejmě netýká pouze České republiky. Umělci křičí, jak se o ně stát musí starat, protože umění je potřebné. Ano, umění je potřebné, ale jiným způsobem a jinak. Umění nemůže být alibi pro to, že někdo má dostat nějaké peníze.

* LN Svého času jste velmi kritizoval účinkování Vítězslava Jandáka na ministerstvu kultury. Jak tedy hodnotíte fungování Václava Jehličky, jak s ním komunikujete?

Myslím, že současný ministr příliš nekomunikuje, spíš je člověkem v pozadí. Několikrát jsem se s ním setkal, je to jemný a kultivovaný člověk, ale pro mě je jako ministr málo razantní. Také mám pocit, že se ministerstvo byrokratizuje. Vůbec ministerstva bobtnají, což začali sociální demokraté, a zatím se to bohužel nelepší. Ministerstvo kultury by se mohlo smrsknout na odbor ministerstva financí, který by fungoval podle nějakého klíče a jenom by rozděloval peníze. Víc prostředků by také měly mít regiony, aby to nebylo centralizované. Samozřejmě tato změna není možná ze dne na den, ale ministr by za jedno volební období mohl ministerstvo zredukovat tak, aby k ní mohlo dojít.

* LN Když jsme opět u financí - vy sám jste spokojen s tím, kolik prostředků dostává Národní galerie?

Samozřejmě, že nejsem spokojený. To ale není otázka jen jejich výše, ale také toho, jak s nimi musíme zacházet. Byli bychom rádi, kdyby se změnil status na obecně prospěšnou společnost a abychom mohli živěji zacházet se sbírkami. Během těch dvou set dvanácti let se samozřejmě nahromadila spousta děl, která se ukázala být zbytnými, takže by se za ně daly nakoupit věci lepší. To se samozřejmě nedá dělat šmahem, je třeba mít odbornou kontrolu, ale to se nyní dělá velmi obtížně, protože i když tato díla vyřadíme, tak je musíme nabídnout jiným státním organizacím. Také se domnívám, že by stálé expozice měly být přístupné zdarma, protože dvě třetiny rozpočtu jdou ze státních peněz, a tyto dvě třetiny představují stálé expozice. Tak si lidé vstupenku zaplatili už svými daněmi. Zpoplatněny by měly být jen výstavy. Vláda tomu ale není nakloněna.

* LN Někteří výtvarníci a odborníci nejsou také nakloněni vašemu ředitelování v Národní galerii, i proto, že se jim zdáte příliš autoritativní. Měl tedy třeba v Národní galerii výstavu někdo, koho vy si jako umělce nevážíte?

O výstavách nerozhoduji já, nýbrž jednotlivé sbírky. Národní galerie není můj byt, kam si dávám věci, které se mi líbí. Několik výstav, které proběhly, bych nikdy neudělal. Národní galerie nemá s mým osobním vkusem nic společného.

* LN Mluví se také o přesouvání sbírek. Jaký je tedy kýžený stav?

Kýžený stav je, aby sbírky byly už na místě, kde se jim nemůže nic stát a kde by jejich uspořádání mělo logiku a minimálně příštích padesát let se s nimi nemuselo nic dělat. Než jsem se stal generálním ředitelem, byly v Národní galerii velké snahy rozdělit ji na jednotlivé části, aby ambiciózní ředitelé sbírek měli svá vlastní muzea, což se nám podařilo zlikvidovat. Na Hradě v Jiřském klášteře by měla být gotika jako symbol české státnosti. Klášter sv. Anežky České, který je krásný, je ohrožen povodněmi. Dále opouštíme zámek na Zbraslavi, který je v soukromých rukou a stává se drahým, a navíc není snadno dostupný, takže sbírku přestěhujeme do paláce Kinských. Do Anežského kláštera pak přestěhujeme sbírku české plastiky, která tam nebude na rozdíl od gotického umění případnými povodněmi ohrožena, protože u ní hraje vlhkost minimální roli.

* LN Cítíte dluh z hlediska výstav? Připravuje Národní galerie nějakou velkou výstavu?

Připravujeme, měla by být za dva roky a bude věnována Karlu Teigovi, velké postavě kultury 20. století, protože vůči němu cítíme dluh. Jeho úloha byla zkreslena komunistickým režimem. Na Teiga cizina báječně slyší, byl to člověk evropského formátu. Rovněž jednáme o výstavě Čínské keramické armády z 1. císařství. Nicméně Národní galerie je primárně muzeem, a nikoliv výstavním prostorem současného umění. V Praze výrazně chybí nějaká Kunsthalle, kde by probíhaly výstavy současného experimentálního umění. To nyní supluje Rudolfinum, což není vhodné, protože to je prostor, který musí zůstat z hlediska historické hodnoty budovy instalacemi nedotčen.

* LN Nebylo by třeba možné takovou Kunsthalle vybudovat z bývalého Paláce kultury?

To by byla asi škoda...Teď tady vznikají dva alternativní prostory, na Smíchově a v Holešovicích, ty by pro něco takového mohly být vhodné. Palác kultury je příliš veliký a je to přece jen trochu slavnostní místo.

* LN Takže v Paláci kultury byste raději viděl Národního knihovnu, jak jste navrhoval?

To místo je na metru a může tam vzniknout velmi dobrá architektura jako protiváha Hradčan. Takže kdyby se to přestavělo, tak bychom získali dvě věci - dobrou architekturu a Národní knihovnu na místě, které je viditelné, dá se tam dojet metrem, autem, dojít tam pěšky, bylo by to další kulturní centrum Prahy.

* LNA námitka, že přestavba je většinou dražší než postavení nové budovy?

Ale my bychom tím vyřešili dva problémy, ne jeden...Ať se klidně Palác kultury zbourá, ale myslím, že celý jej zničit by byla škoda, protože tam jsou sítě, garáže...Za pět miliard by se tam Národní knihovna postavit dala.

* LN Kladem tohoto řešení by podle vás bylo i to, že by nebyl na Letné blob?

Blob na Letné je špatné řešení a věřím, že tam stát nebude.

* LN Není politická vůle?

Samozřejmě, že o tom rozhodují politici, protože to jsou státní peníze a s nimi se musí zacházet velmi opatrně. Nikdo jiný než politici o tom rozhodnout nemůže. Jsem zastáncem Letné jako volné plochy, samozřejmě ne v té podobě, v jaké je dnes. Špatná je i myšlenka Národního stadionu, protože dopravní prostupnost Letné je komplikovaná.

* LN Říkal jste, že se státními penězi se musí zacházet opatrně. Těch už se ale přece v souvislosti s tendrem na výstavbu nové budovy Národní knihovny nemálo vydalo. Někdo tedy někde pochybil.

Pochybila Národní knihovna. Vypsala špatně tendr, co se týče pozemku. Největší chyba ale byla, že byly změněny podmínky během soutěže. To považuji za naprosto nehorázné. Když my něco takového děláme, tak než přijde porota, nastoupí právníci a nemilosrdně vyřadí soutěžící, kteří nerespektují podmínky. Nemohou být přece handicapováni ti, kteří podmínky dodržují. U nás je stále několik měřítek... To se týká i dalších věcí. Vy jste novinář...Třeba všichni vědí, že Dáša Havlová není nemocná, že zkrátka nehrála v Odcházení proto, že se s ostatními pohádala. Vůbec se o tom nepíše, přitom kdyby to udělal někdo jiný, tak by to byl superskandál.

* LN Půjdete se na inscenaci Odcházení podívat?

Ne, zatím ne, jen jsem si to přečetl, zajímal jsem se o to, ale divadlo mě obecně moc nebaví. Navíc nemám čas a večer bývám už unavený. A aktivní umělci kulturu příliš nekonzumují.

* LN Jak se vám text Odcházení líbil?

Příliš ne, přišlo mi to trochu povrchní, i když patrně nejsem vhodný hodnotitel. Karel Steigerwald, což je docela dobrý dramatik, to chválil, takže se to asi divadelníkům líbí. Já nejsem divadelník, takže... i když na vojně jsem se divadlu věnoval a měli jsme s mou hrou docela úspěch. Později jsem také napsal pár loutkových her, úplně cizí mi to tedy není. O divadle mám však jiné, možná naivní představy.

* LN Někdy to vypadá, že když člověk není havlovec, tak musí být klausovec.

To si nemyslím, ale mám s Klausem dobré vztahy. Z nabízených kandidátů na prezidenta je absolutně nejlepší.

* LN Skutečně si myslíte, že je možné mít rád zároveň Václava Havla a Václava Klause?

Proč ne, každý z nich je úplně jiný. Nemám rád, když se lidi sobě podobají. Nechci žít s partnerem, který se mi podobá. Proto žiju se ženou, která se hodně liší. Dokonce i tělo má jiné. Něco jí přebývá a něco chybí.

***

O výstavách nerozhoduji já, nýbrž jednotlivé sbírky. Národní galerie není můj byt, kam si dávám věci, které se mi líbí. Několik výstav, které proběhly, bych nikdy neudělal. Národní galerie nemá s mým osobním vkusem nic společného. Třeba všichni vědí, že Dáša Havlová není nemocná, že zkrátka nehrála v Odcházení proto, že se s ostatními pohádala. Vůbec se o tom nepíše.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Mohlo by vás zajímat