Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Auta od firem mělo vedení dálnic běžně

Česko

PRAHA Byl to případ, kvůli němuž ministr dopravy Vít Bárta odvolal téměř celé vedení Ředitelství silnic a dálnic v Ústeckém kraji. V půli ledna se provalilo, že manažer chomutovské správy ŘSD Tomáš Hofmann jezdí ve sportovní škodovce, již dostal od stavební firmy Skanska. Přitom na daný vůz neměl žádný nárok.

Nyní se ukazuje, že takové chování nebylo v krajských pobočkách ŘSD výjimečné. Vedení firmy našlo dalších zhruba deset podezřelých případů i z jiných krajů. „Nechali jsme si poslat od všech stavebních firem, se kterými spolupracujeme, přehled přidělených vozidel. Ukázalo se, že je tam celá řada aut, která naši pracovníci využívají, aniž by na ně měli právo,“ řekl LN šéf ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc.

Nejčastěji jde o případy, kdy si pracovníci silniční správy nechali služební vůz, který jim původně náležel, i po dostavbě silnice.

Pokračování na straně 3

Auta od firem dostávali lidé z vedení...

Dokončení ze strany 1

ŘSD se nyní snaží celou věc se zneužíváním aut vyšetřit. V ruce má přehled všech poskytnutých vozidel a seznam lidí, kteří je mohou využívat. Zkoumat bude i to, zda dotyčný pracovník nepoužíval auto pro soukromé účely. „Máme takové indicie. Pomůckou nám bude počet ujetých kilometrů. Pokud má to auto najeto ročně 15 tisíc kilometrů, je pravděpodobné, že s ním dotyčný jezdil jen na stavbu. Pokud bude mít ale třeba 40 tisíc, už je to podezřelé a budeme se tím zabývat,“ řekl Švorc.

V budoucnu už bude ŘSD jezdit jen ve svých vozech Krajské pobočky ŘSD se o tažení pražské centrály dozvěděly prakticky ihned a v obavě před postihy začaly vozidla, na která nemají právo, samy nahlašovat. „Už jsem dostal řadu dotazů od našich regionálních pracovníků. Vždy mi říkají: máme tady takové auto a nevíme, co s ním máme dělat,“ popisuje současnou situaci Švorc.

Ten už má také plán, jak do budoucna „šmelení“ s auty zabránit. ŘSD si zkrátka vystačí se svým vozovým parkem a po stavebních firmách si už nebude žádné vozy nárokovat. „Hodláme zrušit předpis z roku 2003, který stavebním firmám přikazuje, aby některým našim pracovníkům auto poskytly. Do budoucna si vystačíme sami. Jednak máme méně staveb a kvůli propuštění 260 lidí i dostatek aut,“ popisuje novinku šéf ŘSD.

Nyní mají právo na auto od stavebních firem dvě profese – technický dozor a správce stavby. Tedy zaměstnanci, kteří jsou na stavbě silnice prakticky neustále. Od stavebních firem proto nejčastěji fasují vozidla s pohonem všech čtyř kol. Nejčastěji terénní verzi Škody Octavia.

O zneužívání aut se začalo vedení ŘSD zajímat po provalení skandálu v Chomutově. Ukázalo se, že manažer tamní pobočky Tomáš Hofmann dostal od společnosti Skanska sportovní vůz Škoda Octavia RS. Bylo to krátce poté, co Skanska získala od ŘSD velkou zakázku na silniční stavbu. Celá věc nakonec skončila odvoláním Hofmanna a téměř celého vedení ŘSD v Ústeckém kraji. Ministr Vít Bárta totiž ústecké dálničáře nařkl z toho, že pracují na zakázku pro kmotra ODS Patrika Oulického a jeho sociálnědemokratický protějšek Petra Bendu.

Autor: