Humlův návrh se netýká jen vozidel zákonodárců, ale všech motoristů. Podle něj by policie mohla ze zón placeného stání odtahovat auta jen v případě, kdy na ně nejprve nasadila botičku a motorista do 24 hodin nepožádal o její odstranění. Vozidlům poslanců, senátorů či například hasičů ale zákon zakazuje botičku nasadit.
Jak Huml a spol. vysvětloval zákaz odtahů, čtěte ZDE: |
Zákony o státní i obecní policii uvádějí, že policista nebo strážník nesmí botičku nasadit na vozidlo, které je "viditelně označeno jako vozidlo ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, požární ochrany, vozidlo určené k poskytování zdravotnických služeb, vozidlo invalidy nebo jako vozidlo osoby požívající výsad a imunit podle zákona nebo mezinárodních smluv". Takové automobily by tedy nemohly být ani odtaženy.
Humlův návrh kritizovali zejména poslanci ODS. Například pražský exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS) o něm řekl, že by přinesl takové problémy, že se jím poslanci budou muset za půl roku zabývat znova.
Poslanci Humlův návrh vložili do stejné novely, do níž chtěl už v květnu sněmovní hospodářský výbor vložit úpravu, která by policii znemožnila odtahovat vozidla poslanců a zákonodárců. Výbor ale posléze od tohoto návrhu ustoupil. Další Humlovy návrhy už poslanci neschválili. Šlo například o možnost zahlazovat v bodovém systému delikty starší tří let.
Přestupky cizinců
Cílem schválené novely je ztížit zahraničním řidičům možnost vyhnout se trestu za dopravní přestupky spáchané v tuzemsku. Počítá s tím, že cizinec bude muset obdržet informace o svých proviněních proti pravidlům dopravy v ČR ve svém rodném jazyce. Informační formulář bude obsahovat údaje o tom, jakého přestupku se kdy a kde podezřelý dopustil, včetně možného postihu. Podrobnější informace pak budou v samotném oznámení o zahájení řízení.
Poslanci jsou pro růst platů ústavních soudcůPlaty ústavních soudců možná poměrně výrazně vzrostou. Na návrh ústavně-právního výboru to schválila Sněmovna. Změnu výpočtu platů poslanci přidali do vládní novely zákona o soudech a soudcích, podle níž by měli mít předsedové kolegií Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu pětileté funkční období. Nyní je neomezené. Předloha míří k posouzení do Senátu. |
Povinnost podávat informace o majiteli vozidla by se měla týkat pouze taxativně vymezených, zejména nejzávažnějších protiprávních deliktů.
Jde například o překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy, nezastavení auta na patřičný signál nebo jízdu pod vlivem alkoholu či drog.
Novela má změnit současný stav, kdy nelze majitele vozidla v zahraničí vypátrat podle registrační značky. Cizinci totiž zatím nemusí na české výzvy a žádosti odpovídat. Valná většina přestupků tak zůstává bez potrestání.
Anketa
Poslanec Huml tvrdí, že mu nešlo o vlastní výhody, ale že sledoval zájmy všech řidičů. Věříte mu?