Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Automobilky dávají ruce pryč od F1

Česko

Prestižní, ale drahý šampionát formule 1 začíná být pro výrobce automobilů příliš nákladný. Za posledních osm měsíců odešly ze soutěže už dvě automobilky a jejich počet nemusí být konečný.

PRAHA Formule 1 přestává být „výkladní skříní“ pro automobilky. Na výrobce automobilů tvrdě doléhá pokles poptávky, a proto přehodnocují, zda dále investovat stovky milionů dolarů ročně do formule 1.

Po loňském odchodu Hondy a prohlášení bavorské automobilky BMW, která tento týden oznámila, že se na konci této sezony úplně stahuje ze soutěže, tak zůstávají ve hře už jen čtyři automobilky – Mercedes Benz, Ferrari, Toyota a Renault.

Ani toto číslo není podle odborníků konečné. „BMW rozhodně nebude poslední. Do konce roku odejde z F1 minimálně ještě jedna automobilka,“ myslí si odborník na F1 Christian Sylt z Formula Money. Odchod dalších automobilek předpokládá i šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley. Ten nepovažuje odchod jedné z velkých automobilek při současné finanční situace za až tak překvapivý a myslí si, že si týmy mohou za problémy samy, protože odmítly rozpočtové stropy ve výši čtyřiceti milionů liber navrhované na příští sezonu. FIA ve svém prohlášení přímo obvinila asociaci týmů FOTA ze zodpovědnosti za předčasný konec BMW v soutěži.

„Velice mě to mrzí, protože to byla důležitá společnost a byli v F1 konkurenceschopní, ale je to něco, co jsme u některé z velkých automobilek mohli očekávat. Není možné, aby šlo do sportu tolik peněz, když má odvětví takové problémy,“ popsal Mosley.

Také dodal, že se týmy sice snaží redukovat své rozpočty, ale ne dostatečně rychle. Domnívá se však, že se soutěž bez automobilek obejde. „Jestliže odejde více automobilek, máme zájemce, kteří je nahradí. Myslím, že soutěž bude zdravá s automobilkami, i bez nich. V současnosti máme tři nové týmy a řadu dalších zájemců,“ dodal Mosley.

Další na řadě může být Renault Nejžhavějším kandidátem na odchod další automobilky je podle spekulací Renault. Mluvčí Renaultu se k budoucnosti týmu, který vyhrál šampionát v letech 2005 a 2006, odmítl vyjádřit.

Manažeři automobilky však podle listu The Wall Street Journal v soukromí vyjádřili pochyby, zda je pro firmu, která vyrábí malá a ekologická auta, přínosem vlastnit finančně nákladný tým formule 1. Při letošních špatných výsledcích tyto pochyby rostou, řekli listu lidé blízcí firmě. Ředitel automobilky Carlos Ghosn se již v minulosti nechal několikrát slyšet, že by se Renault mohl kvůli poklesu prodeje ze soutěže úplně stáhnout. Přitom jen za první čtvrtletí 2009 zaznamenal Renault ztrátu 2,7 miliardy eur a pokles prodeje téměř o čtvrtinu.

Tým navíc po této sezoně opouští jeho hlavní sponzor, kterým je nizozemská finanční skupina ING. Šéf týmu Flavio Briatore se nyní podle BBC snaží sehnat finanční prostředky, které by mu umožnily vykoupit tým od Renaultu.

Toyota zredukovala rozpočet Dalším, kdo by mohl opustit F1, je i japonská Toyota, která čeká na své první vítězství již od roku 2002, kdy do šampionátu vstoupila. Ještě loni měla Toyota rozpočet více než 445 milionů dolarů. Během letošní sezony však již musela rozpočet několikrát redukovat, a doby bezuzdného utrácení jsou tak již zřejmě nenávratně pryč. Podle spekulací v současnosti jedná šéf týmu John Howett o budoucnosti stáje v F1. To potvrzuje i fakt, že Toyota ještě nepodepsala novou Concordskou dohodu, která zavazuje týmy k účasti v soutěži až do roku 2012.

Toyota nicméně stejně jako Ferrari a Mercedes-Benz po ohlášení odchodu BMW potvrdila svou účast i v příštím ročníku. Mluvčí Mercedesu agentuře Reuters řekl, že rozhodnutí jeho velkého německého rivala nemá žádný vliv na působení Mercedesu v F1. V případě Ferrari je jeho obraz jako výrobce supersportovních vozů úzce provázán s jeho závodním dědictvím.

Autor: