Čtvrtek 18. července 2024, svátek má Drahomíra
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Autoškoly přidají 40 nových otázek u zkoušek. Uchazeče o řidičák prověří ve schopnosti předvídat rizika

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Profimedia

Motocykl vjíždí do křižovatky, do kterého z jízdních pruhů se za ní může zařadit? Této a dalším otázkám s předcházející animací budou po 28. červenci čelit uchazeči o řidičský průkaz u závěrečných zkoušek.
  17:12

Dokážete včas rozeznat blížící se nebezpečnou situaci? Máte při jízdě přehled o dění okolo, nebo při řízení sledujete pouze provoz před sebou? Víte, jak správně projet křižovatkou bez toho, abyste ohrozili ostatní? Na to by mělo pomoci odpovědět dalších čtyřicet nových otázek.

Kvíz s novými otázky

Dostali byste řidičák v „době cyklopruhů“?

Vyzkoušejte si v kvízu otázky, které se objeví v nových testech.

Třicet z čerstvě přidaných je tzv. statických, tvoří je tedy obrázek s určitou dopravní situací, otázkou a dvěma nebo třemi možnými odpověďmi, z nichž jen jedna je správná.

„Nejde o záludnosti“

Podle garanta agendy autoškol Milana Jandy jde o často o mutace starších otázek, z nichž některé zaznamenávaly od zkoušených vyšší počty nesprávných odpovědí. Jejich obměna by měla zamezit učení se jich nazpaměť.

„Nechceme nikoho nachytávat, nechceme jim připravovat nějaké záludnosti, ale chceme, aby se ten žadatel setkal s dopravními situacemi, se kterými se běžně setkává v silničním provozu, a aby byl připraven ty situace řešit,“ řekl Janda.

Novinka: speciální terapie pro recidivisty na silnicích. Může být účinnější než drakonický trest, říká expert

Vedle tří desítek otázek týkajících se statických situací na obrázku či fotografii typu „Smí řidič motorového vozidla vjíždět do vyhrazeného jízdního pruhu označeného symbolem jízdního kola?“ nově přibylo i deset otázek dynamických.

Kam může motocykl?

Aktualizované autotesty

  • Ministerstvo dopravy přidává od 28. července sadu 40 nových otázek do závěrečných řidičských testů. Letos jde o již druhou úpravu, celkem přibylo 85 otázek. Z testů letos také vypadne 30 otázek, které již neodpovídají současným trendům.

Před zkoušeným se na monitoru nejdříve odehraje animovaná dopravní situace a po ní následuje kontrolní otázka. Opět jsou zde dvě až tři možnosti odpovědí, ovšem jen jedna je správná. Zobrazují se reálné situace při řízení, které mohou nastat, například míjení v křižovatce, správné řazení se do pruhů za ní nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo.

„Dynamické otázky vycházejí z projektu Hazard Perception, a jak už říká název, jedná se o vnímání rizik. Je to trend, kterým se ubírají při vzdělávání řidičů moderní země,“ vysvětlil Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR.

Ministerstvo dopravy přidává sady otázek do závěrečných testů několikrát ročně. Letos jde o již druhou úpravu, celkem přibylo 85 otázek. Současně ministerstvo počítá s tím, že během letoška také 30 otázek, které již neodpovídají současným trendům, vyřadí. A i když se celkový počet 1100 zkušebních otázek může zdát vysoký, v rámci Evropské unie nejde vůbec o přehnané číslo. Podle resortu dopravy je standardní počet otázek u závěrečných zkoušek v autoškolách napříč EU okolo 2000.

„Chceme se v budoucnu dostat alespoň na 1500 až 2000 otázek, a i proto několikrát do roka představujeme sady čítající několik desítek nových. Důvodů je řada, provoz se vyvíjí, dříve byl úplně jiný, než je dnes,“ uvedl Milan Janda z ministerstva dopravy.

Osmadvacet jízd nestačí. Mladí vycházejí z autoškol vyzbrojeni teorií, s praxí za volantem je to však tristní

„Navíc chceme lépe testovat a komunikovat různá problematická témata. S tím souvisí i to, že skrze otázky ukazujeme řidičům řadu situací, které je potkají na silnici, a jsou tak připraveni na jejich řešení,“ dodal. Otázky podle Jandy připravuje pracovní skupina složená z dopravních policistů, zástupců státní správy, autoškol, dopravních odborníků ale také například psychologů.

V Česku chodí k závěrečným zkouškám řidiče každý rok okolo sta tisíc uchazečů. Testy absolvují on-line na počítačích zařazených do systému spravovaného ministerstvem dopravy. Zkoušky se skládají v 206 obcích s rozšířenou působností a každý žadatel o řidičský průkaz musí nejdříve úspěšně absolvovat právě teoretický test. Teprve po něm může osvědčit svoji schopnost ovládat motorové vozidlo při praktických zkouškách, tedy za jízdy.

Autoškola v patnácti? Jsem pro, ale za určitých podmínek, říká expert

Virtuální realita i kurz přežití na skútru

Všechny otázky k závěrečným testům, včetně těch nově přidaných, si zájemci mohou prohlédnou a zkusit zodpovědět na webu noveotazky.cz. Současně si mohou na adrese www.hazardperception.cz zkusit svoji schopnost včas odhalit blížící se riziko v provozu.

Resort dopravy také představil nový mobilní virtuální trenažér Movitren, který žákům autoškol umožňuje trénovat právě vnímání rizik v provozu za pomoci animovaných dopravních situací ve virtuální realitě. Zařízení bylo vyvinuto ve spolupráci Asociace autoškol ČR a společností Digiteq Automotive a automobilkou Škoda Auto. Movitren bude letos veřejnosti k dispozici na více než 50 akcích zaměřených na bezpečnost provozu na několika místech po Česku a lze si jej rovněž pronajmout.

Pražský řidičák má větší cenu, připlatíte si tisíce. Víme, jak vypadá dnešní nabídka autoškol v Česku

Speciální motoškola Učíme se přežít má zase program zaměřený na řidiče skútrů. Ty mohou řídit všichni držitelé řidičského oprávnění skupiny B, tedy pro osobní auta, a program by je měl naučit základům jízdy na tomto v Česku stále početnějším dopravním prostředku. Podle resortu dopravy prezentované novinky mohou s bezpečností silničního provozu výrazně pomoci.