Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Až teď může Z1 konkurovat

Česko

Televize Z1 má za sebou sto dní vysílání. Až teď ji generální ředitel Martin Mrnka má za konkurenceschopnou. „Kdo chce vidět Z1, jak má vypadat, ať se na ni podívá dnes,“ říká.

* LN Po startu 1. června vám trvalo týden, než jste najeli na ostrý provoz. Už v půli července jste zase přešli na letní reprízový režim. Byl takový start vhodný?

Řadě kabelových operátorů trvalo, než nás zařadili do svých sítí, což ze zákona musejí. Navíc v létě bývá diváků u obrazovek minimum a je třeba porovnávat náklady na program s efektem, který to přináší. To, co nabízíme od 1. září, je plnohodnotný program. Kdo si pamatuje, jak začínala Nova či před třemi lety ČT 24, ví, že nelze vše odladit ve zkušebním vysílání, řada věcí se ukáže až v ostrém provozu. Kdo chce vidět Z1, jak má vypadat, ať se na ni podívá dnes.

* LN Soukromé televize žijí z reklamy. Poskytujete zaváděcí slevy, abyste jako nováčci přilákali inzerenty?

Nějaké slevy poskytujeme, ale nechci to konkretizovat.

* LN Příliv inzerentů je obvykle podmíněn tím, že televize oznámí, kolik lidí se na ni dívá. Vy jste ale tento přesný údaj zatím nezveřejnili.

Máme jen orientační čísla, skutečná budeme mít na začátku října. Počítáme, že nás sledují řádově desetitisíce diváků.

* LN Nepovažujete za vypovídající, když se vaše sledovanost bude měřit jen peoplemetry. Proč?

Zpravodajské televize stojí na tom, že vysílají aktuální informace celý den. Diváci, o něž nám jde, jsou přes den na svých pracovištích, a tam žádné peoplemetry nejsou. Čísla jen z peoplemetrů jsou pro zpravodajskou televizi zavádějící, stejně jako pro sportovní kanál, který často hraje v restauracích. Ideální by byly audiometry (přenosné přístroje zachycující vysílání v okolí člověka – pozn. red.), ale takové měření je zatím neúměrně drahé.

* LN Provozujete i internetovou stránku, umožňuje mj. zpětně přehrát odvysílané pořady. To ale nemohou uživatelé platformy Mac, tedy majitelé počítačů Apple. I ty lze přitom počítat do kategorie „nejvzdělanějších a nejchytřejších“, na které Z1 cílí...

Jestliže se našel inzerent, který se na našem webu chce prezentovat – je to personální agentura Manpower – znamená to, že má pro to důvod. Některé věci na webu ale pořád nejsou dostatečně komfortní, třeba právě vysílání pro Apple ještě nejde spustit. Pracujeme na tom, aby to šlo co nejdřív.

* LN V srpnu jste opakovaně uvedli podobné nedělní diskuse s Barborou Tachecí, jako má Václav Moravec na ČT, dokonce v témž čase. Budete pokračovat?

Vyzkoušeli jsme si speciály v souvislosti s aktuální situací v Gruzii, jsme schopni je dělat, ale z hlediska programu se nám nejeví přínosné. Bára Tachecí dělá své rozhovory čtyřikrát do týdne, pátý den shrnutí. Jako každá komerční televize posuzujeme své pořady podle úspěchu – jsme připraveni je zavést či neúspěšné zrušit. Toto byla zkouška a to je zatím všechno.

* LN Proč se na rozdíl od ČT 24 či Novy běžně ve vašich zprávách neukazují tváře reportérů?

Naši reportéři chodí mluvit do studií, máme-li zpravodaje v zahraničí, jako Johanu Grohovou v Bruselu, je na obraze, máme-li někoho v Gruzii, Moskvě či v USA, také. U většiny zpráv to ale není třeba. I CNN převážně ukazuje své lidi v živých vstupech, ale pro řadu ostatních zpráv považuje za dostatečně důležité, že to říká moderátor. Ten přináší zprávu. V Česku ale panuje trochu jiné pojetí, třeba na Nově jde o to, aby moderátoři dobře vypadali, a je celkem jedno, jestli rozeznají HDP od DPH.

* LN Kromě zpravodajství stavíte také na kupovaných večerních dokumentech. Publicistika, kterou vyrábíte, je ale zatím spíš nekonfliktní. Změní se to?

I publicistiku plánujeme na podzim zahustit, právě v souvislosti s větším pokrytím Česka digitálním signálem. Začali jsme s pořadem Zaostřeno, zaměřeným na investigativní kauzy. První díl se věnoval tomu, jak byli naši reportéři v gruzínském Gori přepadeni polovojenskými jednotkami. Vlastní zjištění budou přicházet čím dál víc, ovšem Z1 se zakládá na zpravodajském servisu, a ten nikdy nelze stavět jen na vlastních objevech. Také na titulních stranách tuzemských novin najdete jen drobné rozdíly mezi tím, jaké zprávy akcentují. Samozřejmě každé médium občas přinese něco nového, ale i Janku Kroupovi se podaří natočit vydírajícího poslance jen jednou za rok.

* LN Už osm dní po startu vám vysílací rada vytkla skrytou reklamu výrobků Gucci a Vertu...

Rada nepochopila, že lifestylový magazín může informovat o výrobcích, aniž by to byla skrytá propagace. Děláme publicistiku, jak se dělá ve světě. Když informujeme o luxusu, ukazujeme-li třeba v motoristickém magazínu mercedes, není to placená reklama, ale informace.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!