Bakterie Mycobacterium vaccae patří mezi neškodné obyvatele půdy. Lidé je mohou snadno vdechnout nebo také sníst. Dorothy Matthewsová a Susan Jenksová ze Sage Colleges v americkém městě Troy si právě tyto mikroorganismy vybraly pro svůj experiment. Pokusné myši nejprve nechaly spořádat živé bakterie. Použily je jako „přísadu“ k oblíbené pochoutce hlodavců - chlebu s burákovým máslem. Pak myši vypustily do specializovaného bludiště, ve kterém se testují orientační schopnosti a rychlost učení.
Hlodavci „nadopovaní“ bakteriemi prošli labyrintem dvakrát rychleji než zvířata z kontrolní skupiny. Následně se testovaní živočichové vrátili k běžné stravě. Myši z první skupiny už neměly tak výrazný náskok, ovšem stále byly v labyrintu rychlejší než kontrolní vzorek hlodavců. Po třech týdnech už byl ovšem rozdíl statisticky zanedbatelný. Ukázalo se tedy, že bakterie Mycobacterium vaccae zřejmě skutečně zvyšují schopnost učení, ale pouze dočasně, referovali vědci minulý týden na výročním setkání Americké společnosti pro mikrobiologii. „Výzkum naznačuje, že bakterie mohou mít vliv na učení a úzkostlivost,“ říká Dorothy Matthewsová pro ScienceDaily. Podle ní by se dokonce s trochou nadsázky dalo spekulovat o tom, že výuka v přírodě bude mít lepší výsledky než ta ve školní třídě.