* LN Jak dlouho může těhotná baletka trénovat?
Pokud nemá rizikové těhotenství, může normálně cvičit, jen s omezeními. Pochopitelně nesmím skákat, točit piruety a dělat náročné zvedání nohou dozadu. Zakázané jsou také prvky, kde se napíná břicho. Ale všechny cviky, které jsou pro mé tělo příjemné, mohu dělat tak dlouho, jak budu chtít. Mám představu, že budu trénovat do konce sezony, tedy do konce června. Pak už budu jen odpočívat, termín porodu mám v půlce srpna. Byla jsem ale hlavně zvědavá, jak to bude probíhat v mé hlavě, jestli mi budou chybět představení, poslední jsem měla v lednu. Až mě samotnou překvapilo, jak jsem v pohodě. Na baletní představení se chodím do divadla dívat často, jen nejsem na jevišti.
* LN Tančila jste ještě na začátku těhotenství?
První dva měsíce jsem vůbec nevěděla, že jsem těhotná, a měla jsem v divadle klasický zaběhnutý režim, dokonce jsem tančila premiéru Louskáčka. Dozvěděla jsem se to v prosinci před odjezdem na dvoutýdenní zájezd do Madridu. Byl to pro mě docela šok, navíc jsem měla zrovna angínu. Přesto jsem odjela, ale z původních pěti plánovaných představení jsem tančila jenom dvě. Psychika dělá opravdu hodně, a když člověk ví, že čeká miminko, má obrovský strach, aby se něco nestalo.
* LN Proč jste se rozhodla mít dítě na vrcholu kariéry? Baletní kritiky vás vychvalovaly, dostávala jste jednu hlavní roli za druhou, byla jste zvána do zahraničí na prestižní gala představení....
Vždycky jsem říkala, že divadlo pro mě není na prvním místě, ale rodina. Přemýšlela jsem také o tom, že když si pořídím dítě, nebudu se moci třeba už vrátit na jeviště. Ještě víc jsem se však bála, že v pozdějším věku mohou přijít zdravotní komplikace. Na těhotenství mám teď nejvyšší čas.
* LN Ale třeba v zahraničních souborech není zvykem, aby si úspěšná primabalerína pořídila dítě.
V zahraničí dávají tanečnice přednost kariéře, protože s baletem je to velmi složité. Člověk si nemůže být jistý, jestli se po mateřské vrátí do formy a také jak rychle. Myslím, že pro koho je kariéra hodně důležitá a chce si ji užít kompletně celou, rozhodne se mít rodinu až ke konci baletní dráhy.
* LN Máte problémy s kyčlí a bederní páteří. Nebojíte se, že vám je těhotenství zhorší a bude náročné dostat se zpět do vrcholové formy?
Toho se bojím nejvíc. Když o prázdninách necvičím, mám bolesti ještě horší než během sezony. Myslela jsem, že budu mít teď velké problémy, ale je to mnohem lepší. Už vím, že mě kvůli špatné kyčli čeká císařský řez.
* LN Rodičovská dovolená trvá zpravidla tři roky, ale takový luxus si jako špičková baletka budete moci těžko dovolit. Jak dlouho plánujete zůstat s miminkem doma?
Tak dlouho být doma nemohu. Plánuji, že na mateřské budu jen několik měsíců, začnu si sama cvičit hned, jak to půjde. Mám představu, že za půl roku po porodu budu na jevišti.
* LN Celebrity se v dnešní době často nechávají nafotit s bříškem, kývla byste na podobnou nabídku?
Dostala jsem několik návrhů na focení. Těhotenství je pro mě neuvěřitelný zážitek, obrovské emoce. Všechno se v člověku otočí. Mít vzpomínku by bylo fajn, ale fotografie z poslední fáze těhotenství chci mít raději jen pro sebe.
* LN Několikrát za svoji kariéru jste měla možnost působit venku. Líbilo se vám někde natolik, že byste uvažovala o tom, že tam zůstanete?
Nikde jsem nechtěla zůstat natrvalo. Když jsem do zahraničí vyjela na nějakou dobu, byla jsem vždycky nadšená, protože ráda poznávám jinou kulturu, divadla i kuchyni. Ať se jedná o zájezd na tři týdny do Španělska nebo dva měsíce na Tchaj-wan, jakmile se blíží odjezd, moc se těším domů.
* LN Také jste hostovala v Rusku. Jak se liší postavení našich a ruských baletních umělců? Váží si jich více?
Postavení se liší skoro ve všem, třeba tím, že tanečníci v Rusku jsou na tom platově mnohem lépe než u nás. Vím to od manžela, který pochází z Petrohradu, kde tančil po škole několik let, a je stále v kontaktu s bývalými spolužáky. Co se týče zájmu ruských médií, první sólisty z prestižních souborů bych přirovnala k celebritám. Všude ve velkých městech jsou obrovské billboardy a tanečníkům je věnována velká pozornost. Asi nejvýstižnější je, že si tanečníků v Rusku opravdu váží.
* LN Jaký máte názor na to, že třeba tanečníci v Česku nedostávají (od roku 1996 - pozn. red.) baletní důchody?
Důchody se neměly rušit, i když je nešlo nechat v té podobě, v jaké byly. Sólisté měli nárok na důchod po dvaceti letech aktivního působení v baletu a sboristé po dvaceti dvou. Kdyby se zákon reformoval a doladil, určitě by to fungovalo. Ten, kdo se baletu věnuje, ví, že je to velmi odlišné zaměstnání od jiných, tělo se velkou zátěží po určité době zničí. Bojovala bych za to, aby se baletní důchody v nějaké upravené formě vrátily. Mohl by například existovat jiný způsob sociálního zajištění, třeba rekvalifikační kurzy pro vysloužilé tanečníky, které jsou běžnou praxí v cizině.
* LN Za svou kariéru jste ztvárnila spoustu rolí nejen v Národním divadle, ale i na dalších scénách. Je nějaká baletní postava, která vám uniká?
Díky hostování jsem ztvárnila všechny vysněné role. Opravdu jediná postava, která mi chybí a kterou bych si určitě někdy ráda zatancovala, je Julie. Zbožňuji balet Romeo a Julie, jeho hudbu a taky úžasný příběh. Kdyby se mi povedlo v něm tančit, kariéru by mi to příjemně zabalilo do takového krásného balíčku.
* LN Překvapily vás letošní nominace na Thálii v kategorii balet? Do užší nominace se nedostalo ani jedno ztvárnění role z klasického repertoáru a pouze jeden tanečník se probojoval za Národní divadlo.
Velmi mě překvapily. Nejvíc mě zarazilo, že nebyla nominovaná Zuzana Susová za postavu Gretchen v baletu Faust. Viděla jsem ji v této roli několikrát a myslela jsem, že za ni stoprocentně dostane Thálii.
* LN Navržená na tuto cenu je také Zuzana Pokorná z Divadla J. K. Tyla Plzeň, které příští rok bude čtyřicet. Není moc baletek, které ještě v tomto věku tančí.
To je obdivuhodné. Vím, že má za sebou hodně úrazů, hlavně s kolenem měla velké problémy. Je úžasné, že se z toho vždycky dostala a vrátila se opět na scénu. Jenom mě mrzí, že jsem ji v roli Esmeraldy neviděla, tak o tom nemohu nic říct. Ale je výborná tanečnice a nominace bude určitě oprávněná.
* LN Dokdy může tělo baletky zvládnout takovou roli, jako je technicky nejobtížnější dvojrole Odetty a Odilie v Labutím jezeře?
Nejde to jednoduše zaškatulkovat. Daria Klimentová není už na baletku úplně nejmladší a Labutí jezero tančí stále skvěle. Když ji vidím na jevišti, nepoznala bych, kolek je jí let. Pak jsou typy lidí, kteří na jevišti už nestačí fyzicky, roli neudýchají a nemohou ji dotáhnout do konce. Člověk by to měl poznat sám, ale může dojít k tomu, že mu to řekne někdo z okolí, což je vždycky kruté.
* LN V kině běží velmi diskutovaný film Černá labuť. Už jste ho viděla? A jestli ano, jak se vám líbil?
Film jsem viděla začátkem ledna v Madridu. Na Černou labuť jsem se moc těšila, už ten název je pro mě příznačný, protože labuť je asi má životní i srdeční role, za tuto postavu jsem dostala i Thálii. Film mě však zklamal po všech stránkách. Vadilo mi, že se příliš často střídaly scény reálné s představami hlavní postavy a bylo těžké je rozlišit. Nelíbilo se mi to, jak byl baletní svět zkresleně zobrazený. Opravdu bych byla nerada, aby si všichni mysleli, že baletky jsou takhle fanatické. Celé baletní prostředí bylo zveličené, to, jak probíhaly zkoušky nebo jak fungoval casting na hlavní roli, byl nesmysl. Ale abych to celé nestrhala, představitelka hlavní role Natalie Portmanová byla úžasná. Její herecký výkon byl přesvědčivý, i v tanečních scénách byla hodně dobrá. Samozřejmě že držení rukou neměla přesné, ale kdo balet nezná, nevšimne si toho. Musela hodně dřít, takže před ní smekám. Myslím, že Oscara dostala zaslouženě.
* LN Bývají choreografové baletu stejně choleričtí, jako jsou líčeni ve filmu?
V tom byl snímek docela pravdivý, spolupráce s choreografy někdy není procházka růžovým sadem. Každý má jinou povahu a pracuje jinak. Myslím si, že tanečníci jsou zvyklí na hodně, musí být tolerantní a trpěliví, aby takovou zátěž vydrželi. Choreografové často rádi mění obsazení, a klidně i na poslední chvíli před premiérou. Například teď studuje baletní soubor Národního divadla Popelku, autorem choreografie je Jean-Christophe Maillot a ten například neustále prohazuje obsazení hlavních rolí.
* LN Zažila jste, že by nějaká baletka tak toužila po roli a udělala pro ni všechno jako Nina v podání Natalie Portmanové?
Je mi jasné, že když budu mluvit o nějakém americkém souboru nebo o pařížské Opeře, nedá se to srovnávat s českými poměry. V zahraničí je obrovská konkurence a udržet se na vrcholu je nesmírně náročné. Přestože baletní svět je ve Spojených státech určitě drsnější než u nás, ve filmu je zobrazený extrémně. Nikdy jsem nezažila, že by některá kolegyně tak chorobně toužila po roli a byla schopná opravdu všeho.
* LN Představitelka hlavní role Natalie Portmanová je také těhotná a čeká v létě syna. Co byste si přála vy?
Nedávno jsem se dozvěděla, že s osmdesátiprocentní pravděpodobností budu mít holčičku. Za měsíc to budu vědět s jistotou. Chvilkami jsem chtěla holku, pak jsem si říkala, že kluk bude hravější. Saša si ze začátku přál dceru, ale po všech mých zdravotních problémech jsme si řekli, že je to jedno a nejdůležitější je, aby miminko bylo zdravé.
* LN Vaše dítě bude mít po vás a manželovi zcela jistě pohybové a taneční vlohy. Budete ho podporovat v zájmu o balet?
Budeme se v divadle často pohybovat, a tak je jasné, že dítě může k baletu inklinovat. Pokud by si přálo se mu věnovat, bránit mu nebudu. Přála bych si ale, aby se tak nestalo. Myslím si, že například taneční kroužek je pro dítě dobrý, naučí se v něm správnému držení těla a estetickému pohybu. Nebudu ale usilovat o to, aby šlo na konzervatoř a věnovalo se baletu profesionálně.
O autorovi| LENKA TRUBAČOVÁ, Autorka je spolupracovnice přílohy Relax LN