Firma Mattel, která Barbie už pěknou řádku let vyrábí, se rozhodla udělat mezi svými dětskými zákazníky malý průzkum. Nic neobvyklého. V podstatě anketu, která je obvyklým nástrojem marketingových oddělení. Výsledek ji ale překvapil. Otázka, na kterou měly děti odpovídat, zněla: jaké povolání by měla Barbie ztělesňovat? Na výběr bylo ze čtyř možností – moderátorka v televizi, architektka, programátorka, lékařka a ekoložka. Během čtyř týdnů se firmě Mattel sešlo na 600 tisíc odpovědí. Děti takřka z celého světa si s přehledem vybrali televizní moderátorku. „Což nikterak nepřekvapuje,“ řekla šéfka marketingu Mattelu Stephanie Cotaová.
Hlasování v anketě bylo nicméně otevřené všem, ne jen dětem. A tak se už koncem prvního týdne v anketě začalo objevovat poměrně dost hlasů od dospělých, kteří hlasovali pro – programátorku. Počítačové programátorky se zkrátka po internetu dohodly na tom, že z nové Barbie udělají jednu z nich. Povedlo se. Mattel pak vyhlásil vítěze dva – v kategorii dětí moderátorku a v kategorii dospělých programátorku. Obě panenky už šly do výroby.
Proč jedna skupina dospělých tolik usilovala o to, aby jejich profesi zosobňovala panenka? Zvlášť taková, která je tak často terčem posměchu? Vypovídá to hlavně o tom, že ona vysmívaná Barbie je dál modlou. A současně o tom, že ženy chtějí svým dcerám pomoci objevit i jiné profese než jen moderátorství nebo herectví. Deník The Wall Street Journal v té souvislosti poznamenává, že počet programátorek a počítačových inženýrek strmě klesá. Zatímco v 80. letech získalo v tomto oboru univerzitní titul 37 procent žen, před dvěma lety už jen 18 procent.