Místo 594,5 milionu tak bude most stát zhruba 1,14 miliardy korun. Důvodem je velmi špatný stav původní konstrukce, inflace nebo použití modernějších technologií. Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, v níž TSK sanuje povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
„V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC (speciální beton) materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale ta největší část, polovinu toho nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ uvedl Hájek.
Použití UHPC betonu má oproti tomu běžnému výhodu, že funguje jako izolace a je mnohem odolnější. Zároveň ale vyjde asi desetkrát dráž, a to až na 50 tisíc korun za metr krychlový.
Tento speciální beton použili silničáři už v první a druhé etapě oprav loni a předloni. Velký vliv na cenu má rovněž původní konstrukce mostu, která je v mnohem horším stavu, než projektanti a silničáři předpokládali.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Peníze na opravu má TSK ze dvou zdrojů - od Státního fondu dopravní infrastruktury ( SFDI) a od hlavního města. Na pokrytí vyšší ceny přesune volné prostředky od SFDI na opravu mostu. Další pak vezme z projektů, které buď nestíhá uskutečnit, nebo je odkládá kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu. Zbytek pak získá od města.
Dělníci na stavbě ve čtvrté fázi očistili konstrukce a připravili je na pokládku UHPC. Nyní zkontrolují původní beton a provedou kontrolní sondy. Zároveň s tím dělají přípravné práce nutné pro natažení nových lan předpětí mostu. Jakmile připraví podloží, začnou silničáři opravovat římsy na mostě a montovat sloupky a zábradlí.
Zdůvodnění navýšení ceny bude požadovat opoziční ANO, které se na to bude dotazovat na jednání magistrátního dopravního výboru. A pokud jej odpovědi primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) neuspokojí, chce věc řešit na příštím zasedání zastupitelů.
„Připravuji řadu detailních otázek k aktuálnímu stavu projektu a k důvodům tohoto nárůstu (ceny),“ uvedl opoziční zastupitel a předseda pražského ANO Ondřej Prokop.
Jakmile TSK dokončí letošní práce, budou dělníci ještě sanovat povrchy. Při těchto pracích už nebudou na mostě žádná dopravní omezení.
Nejvytíženější komunikace v Praze
V druhé polovině srpna začala finální část rekonstrukce Barrandovského mostu, kdy se dělníci přesunuli ze severní na jižní část severního mostu, po kterém se jezdí ve směru z Braníku na Smíchov.
Dopravní režim v poslední etapě rekonstrukce je velmi podobný režimu ve třetí etapě. V každém směru jsou místo původních čtyř pruhů k dispozici pouze tři, z nichž jeden od Jižní spojky na Smíchov je převeden do protisměru na již opravenou jižní polovinu Barrandovského mostu.
Od 1. září se však Pražané už dostanou pěšky z Braníku do Hlubočep po chodníku severní části opravovaného Barrandovského mostu. Po mostě mohou přejet rovněž cyklisté, sdělila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Barrandovský most je z roku 1983. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce měla podle dřívějších informací vyjít celkem na 594,5 milionu korun, kvůli komplikacím objeveným při stavbě však bude zřejmě podstatně dražší.