Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Berg je tvárný jako trhavina

Česko

Komorní orchestr, který se vyhýbá koncertním sálům, zamířil do bývalé slévárny

Od roku 1995, kdy dirigent Petr Vrábel založil a řídí Komorní orchestr Berg, je toto svěží uskupení mladých muzikantů jakousi guerillovou bojůvkou a vítaným kontrapunktem domácí „oficiální“ hudební scény.

Berg je tvárný, plastický jako trhavina a často stejně průbojný. A má svůj vzrůstající okruh příznivců a nadšených stoupenců, kteří jsou ochotni se tísnit ve zcela zaplněných prostorách místa přepadení, ohlášeného navíc svéráznou a na první pohled rozpoznatelnou bergovskou grafikou.

Antika v tavícím tyglíku Pro jednu ze svých ztečí, nazvanou Drama antika – antické příběhy v hudbě, si Berg vybral v bývalé industriální zóně pražských Holešovic dosud „kulturně neupravenou“ slévárnu, navazující na areál La Fabrika. Dramaturgicky se v tomto programu rozmáchnul snad až příliš, když v tavicím tyglíku mísil tak rozličné hudební podoby antických příběhů, jako jsou barokní Händelovy předehry a stručné skladby Xenakise, Brittena a Hanzlíka.

Zatímco Xenakisova Aroura svými skřípoty a hluky ideálně navodila zvukovou kulisu bývalého provozu slévárny, Händel by vyžadoval přece jen více souhry a preciznosti – je zřejmé, že na rozdílu ve specializaci na hudbu barokní a moderní něco bude. Ve výstupní kontrole odlitků tak nejlépe dopadla Brittenova Phaedra s mezzosopranistkou Evou Garajovou.

Dobře se uvedla premiéra fragmentu opery Tomáše Hanzlíka podle dekadentního básníka Jiřího Karáska ze Lvovic Sen o říši krásy (mezzosopranistka Jana Dvořáková jako Krásný rybář a kontratenorista Jiří Mikušek v roli Císaře).

Příběh o říši, kde panovník musí být nejkrásnější, a když zestárne, je popraven a na jeho trůn usedne mladší adept, jehož krása se teprve vzpíná ke svému vrcholu, byl dráždivě umocněn nejen výkony sólistů, ale i syrovým prostředím haly. Korespondoval s pointou Karáskova Snu: nový císař sice udělí tomu starému milost, ale věrný sluha starého císaře již tomu novému podal v číši smrtící jed.

Série produkcí Bergu naplánovaných na podzim 2009 slibuje v září nad jímkami bubenečské kanalizační čistírny Kruh – program s tancem na hudbu Johna Adamse nebo Luboše Fišera, v říjnu pak ve Španělské synagoze Cinegogu, kdy celovečerní němý film Hladová srdce zazní s živým doprovodem orchestru a novou původní hudbou Jana Duška. V listopadu se ve Veletržním paláci odehraje Černé na bílém v režii Skutru a konečně v prosinci budou mít posluchači příležitost se vznášet v Nebeské společnosti Michala Nejtka, Betty Olivera a Benjamina Brittena s Bergem v sále Martinů Lichtenštejnského paláce.

Představme si asociační experiment, kdy respondent má bez přemýšlení odpovědět na otázku: Co je to Berg? Odpovědí většiny navštěvníků nejspíš bude: Mladí, hudbou posedlí profesionální muzikanti, kteří hledají nejen pozoruhodná místa pro své produkce, ale i repertoár, který jinde neuslyšíte. A to není za čtrnáct let existence málo.

Berg spolu s neúnavnou manažerkou Evou Kesslovou kombinuje hudbu s divadlem, filmem, baletem, pantomimou, videoartem, výtvarným uměním. Jsou zajímaví – a věří tomu, co hrají.

lidovky.cz

***

Záznam jednoho z představení najdete na www.lidovky.cz

Berg kombinuje hudbu s divadlem, filmem, baletem, pantomimou, videoartem nebo výtvarným uměním. Jsou zajímaví – a věří tomu, co hrají

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!