130 let

Berte válku trochu sportovně

Česko

Z losangeleského odstupu se pustil do ožehavého tématu německého válečného hrdinství režisér Nikolai Mullerschon. Snímek Rudý baron o leteckém esu 1. světové války baronu Manfredu von Richthofenovi sám se sebou svádí nejednu tematickou i žánrovou bitvu. Není úplně běžné začínat recenzi u závěrečných titulků. Nicméně u válečného velkofilmu natočeného v britskoněmecké koprodukci a částečně realizovaného v českých lokacích, s řadou českých herců (Ladislav Frej coby císař Wilhelm II, Josef Vinklář jako Hindenbur) a za pomoci Letecké amatérské asociace se v nich skrývá informace, která vypovídá mnohé o zápolení i záměrech tvůrců. Mezi životopisnými notickami o jednotlivých postavách se objeví zmínka, že poručík Sternberg je fiktivní postava, jež zastupuje všechny Židy, kteří bojovali za 1. světové války na německé straně. Dovětek tvůrci zakomponovali pro ty, jimž jejich strategie distancovat se od zvěrstev 2. světové války a ukázat německý národ jako tolerantní a ne nenávistný, nedošla během řady dalších odkazů na náboženskou příslušnost jednoho ze členů elitních letců.

Rudý baron se zmítá právě mezi touhou ukázat německé válečné hrdinství a nepůsobit jako nacionalistická propaganda s vědomím toho, že prvé je stále vzhledem k cejchu hitlerovského Německa věc potenciálně problematická. Zároveň se potýká s tím, jak neubrat hrdinovi z jeho aureoly a nebanalizovat válku. Režisér a scenárista v jedné osobě se s výše zmíněným vyrovnává jako pilot začátečník snažící se udržet stroj v rovnováze.

Imaginární vzdušné souboje Dvě třetiny věnuje vykreslování německé aristokratické nadřazenosti, ukazování luxusního zázemí, radovánek v nevěstincích, módních kreací pilotů, frajerských kousků a ctění protivníka. Idyla vyvolených má připravit půdu pro konfrontaci s realitou války, jež má k ústřednímu hrdinovi přijít prostřednictvím setkání se zdravotní sestřičkou. Konfrontace ale působí spíš jen jako povinnost než hlubší koncepční záměr. Ve filmu totiž nejde o historické události ani o poselství, že 1. světová válka byla přes veškerou upozaděnost konfliktem, jenž následoval, brutální. Že baron byl i přes smysl pro fair play, který vnášel do vzdušných soubojů, vojákem s úkolem zničit nepřítele a budujícím si kariéru v jednom z nejhorších konfliktů, které Evropa zažila. Hlavním poselstvím je, že baron byl eso, které sestřelilo 80 letadel. Zbytek je snaha o politicky korektní kamufláž. Vydatně zakamuflované je i hlubší psychologické prokreslení baronovy postavy. Kdyby se s ní autor víc obtěžoval, mohl talentovaného Mattiase Schweighofera ušetřit momentů, kdy působí jako Macaulay Culkin. Dramaturgický zmatek a scenáristickou ležérnost vyvažují slušně udělané vzdušné souboje precizních modelů letadel.

Hrdinství je nakonec hlavním tématem, ale jinak než tvůrci zamýšleli. Film nabízí zajímavý kontrast mezi jeho německým pojetím zasazeným do historického kontextu a s tím standardizovaným americkým braným jako filmová norma.

HODNOCENÍ LN *** Rudý baron (Něm/UK) Scénář a režie: Nikolai Mullerschon Hrají: Matthias Schweighoffer, Lena Headey, Til Schweiger, Joseph Fiennes a další. Distribuce v ČR: Biosocop Premiéra v ČR: 21. 8. 2008

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás