Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Bez procent do televize nelez

Česko

TELEVIZNÍ TÝDEN

O internetových filmových databázích IMDb a ČSFD se píše o pár centimetrů na severozápad v dnešním filmovém diáři. Skóre z IMDb v novinovém programu televizí tisknou Lidové noviny u vybraných snímků už dlouho, kombinovanou hodnotu z obou serverů začal náš magazín Pátek uvádět teprve nedávno. Z šestice vypíchnutých titulů zvýrazňuje „divácký hit dne“ s nejvyšším hodnocením – a je vskutku zajímavé sledovat, kdo v téhle soutěži vyhrává. V pátek to bylo s nepříliš spektakulárními 67 procenty psychologické drama francouzského režiséra Francoise Ozona 5 x 2 na ČT 1. Kdo si je zapnul, viděl bolestně realistický průběh jednoho středostavovského manželství, dovedený k nesnesitelné působivosti epizodickým vyprávěním od konce.

O dva dny později se „diváckým hitem“ stal film Naboso na Primě – exemplárně špatná ukázka jednoho z neduhů nedávné německé kinematografie. Průhledná historka jen recyklovala prvoplánové postavy bez rozměru (traumatizovaný borec, ufňukaná holčička), sázela na laciné emoce v podobě instantních pokusů o sebevraždu, tahala z paty kombinaci tragiky, komiky a romantiky, zdržovala diváka od vytouženého odchodu do postele natahovaným finále a celá vycházela z prostředí nemocnice, které ještě před několika lety příznačně představovalo nemoc německého filmu (Proti zdi, Good bye, Lenin, Princezna a bojovník, Klepání na nebeskou bránu...). Naboso mělo o pět procent víc než 5 x 2.

Coby divácký hit středečního večera pak byl po zásluze nasazen snímek Snídaně u Tiffanyho (78 %). Přestože v něm jeho režisér Blake Edwards předlohu Trumana Capoteho zjednodušil do nekomplikované romantické komedie, herecký výkon Audrey Hepburnové v hlavní ženské roli film postrčil k nesmrtelnosti. Takhle melancholicky milá podívaná se v programu neztratí v kteroukoliv denní i roční dobu; přesto se lze domnívat, že jej ČT 2 pustila v souvislosti s aktuální kinopremiérou snímku Růžový panter 2 – nastavovanou kaší filmové série, která byla ve svém původním běhu neodmyslitelně spojená s hercem Peterem Sellersem a právě Edwardsem.

Zní to jako příliš kostrbaté spojení? ČT 2 v noci na neděli promítla bezmála hodinový dokument Myslím, tedy slam, pojednávající o fenoménu slam poetry – sociálně otevřené formě přednesu, která v posledních letech začíná zapouštět kořeny i u nás. Film ve spolupráci s organizátorkou tuzemské soutěže slam poetry Lenkou Zogatovou natočila Zuzana Piussi, jejíž celovečerní snímek Babička nastoupil před několika dny do českých kin. Nova pak v sobotu večer promítla vynikající, trestuhodně přehlíženou komiksovou adaptaci Kat s Johnem Travoltou v jedné z hlavních rolí. Stalo se tak téměř přesně mezi tuzemskými premiérami dvou nových „komiksových“ filmů, Spiritu a Strážců – Watchmenů.

A který divácký hit dominoval celému týdnu? Hned tak něco ho nepřekoná. První díl gangsterské ságy Francise Forda Coppoly Kmotr (91 %) trůní mezi nejlepšími pěti filmy všech dob podle IMDb i ČSFD. Oproti insomniackému uvedení Tenkrát v Americe a Metropolis v minulých týdnech jej Česká televize sice nasadila „už“ na půl jedenáctou, ale zato ho přeřízla na dvě části. Takhle krutou vraždu by nevymyslela ani mafie.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!