Čtvrtek 19. září 2024, svátek má Zita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bigboardy v jiném stylu

Česko

Venkovní reklama zažívá dlouhodobou stagnaci.

Společnost Bigmedia se jí rozhodla čelit galerií pod širým nebem. Ta má představit kreativní možnosti tohoto média.

PRAHA Na osmi místech v okolí pražských hlavních tahů jste mohli během uplynulých týdnů zaznamenat nezvyklé bigboardy, které se na první pohled výrazně odlišovaly od okolní reklamní nabídky.

Obří muž objímající realisticky vypadající strom, auto „zabořené“ do země hned pod reklamní plochou, plakát se zobrazením automatické pračky, jejíž buben se opravdu otáčel, nebo motiv dívky v noční košili, jež se v noci stávala průhlednou. Tak vypadá galerie, kterou na vlastní náklady instalovala bigboardová společnost Bigmedia. Ta během února realizuje stejnou akci i na Slovensku, kde nově vstupuje na trh. Koncem února chce také vyhodnotit soutěž, v níž mají návštěvníci jejího webu zodpovědět otázku, kde se zmíněné plochy objevily. Galerie už také vzbudila zájem odborného tisku, článek o ní přinesl například týdeník o marketingové komunikaci Strategie.

„Rozhodli jsme se podpořit sílu outdooru jako média a demonstrovat jeho kreativní možnosti,“ řekl LN ředitel Bigmedia Jan Vlček. „Na každém z osmi míst jsme proto prezentovali jiné technické řešení. Jde o to, že reklamní zadavatelé a mediální agentury se takových projektů často obávají a domnívají se, že jejich instalace je příliš náročná na čas a finance. Snažíme se dokázat, že to tak není a že v případě dobrého zadání nepotřebujete na podobnou specialitu víc než šest až sedm týdnů.“

Nahota je klišé, ale funguje

Největší pozornost vzbudil podle Vlčka motiv dívky ve spodním prádle, byť byl technicky vůbec nejjednodušší. „Jde o takzvaný backlight, což je bigboard, který se v noci nasvěcuje z rubu neboli ze své vnitřní strany. Pokud tedy na jeho rubovou stranu vytisknete jiný motiv než na líc, objeví se při nasvícení tento motiv,“ říká Vlček. K vlastnímu zobrazení uvádí, že šlo zejména o to, ukázat princip fungování takové reklamy. „Dívka ve spodním prádle, které ve tmě mizí, je nepochybně klišé, ale na prezentaci podobného řešení je nejlepší a nejjednodušší,“ usmívá se Vlček. Další z motivů (auto v zemi) zase přitáhl podle Vlčka zájem sprejerů. „Autovrak, jemuž jsme uřízli předek a postavili ho pod bigboardem, byl původně žlutý. Po několika dnech už byl pomalovaný. Počítali jsme s tím, takže jsme ho hned zase přebarvili, ale jinak nás potěšilo, že i sprejeři si ho všimli.“

Trh potřebuje vzpruhu

Podle odhadů mediálního zastupitelství Arbomedia, sledujícího výdaje do mediální reklamy, klesly investice reklamních zadavatelů do venkovní reklamy mezi loňským a předloňským rokem o patnáct procent, což znamená vůbec největší pokles mezi všemi klasickými médii. V letošním roce by se podle odhadu tohoto mediálního zastupitelství mohl daný pokles zastavit, ale nadále trvá silný tlak ze strany ostatních médií (venkovní reklama má zhruba kolem pěti procent celkového reklamního trhu). „Je pravda, že tento tlak sílí,“ podotýká k tomu Vlček. „Když celoplošné televize neustále zvyšují cenu za reklamní čas, reagují na to někteří klienti tím, že omezují svou reklamu v jiných médiích, aby měli na nákup televizního prostoru. Ale zůstávám optimista, protože i když šel loni trh venkovní reklamy jako celek dolů, my jsme dokázali růst. Také jsme však cítili zvyšující se konkurenční boj, který bude letos pravděpodobně ještě ostřejší. I proto jsme se rozhodli předvést naši galerii - můžeme tak přispět ke vnímání outdooru coby plnohodnotného informačního kanálu, který je vhodný k budování image značky a jehož vliv může být srovnatelný s televizí, byť je řádově levnější.“ Měsíční lednovou kampaň na podporu venkovní reklamy jako kreativního a efektivního média zkusila před dvěma lety zorganizovat i Asociace pro venkovní reklamu, ale o její provedení vznikl později spor. Podle některých členů asociace nezvolila vhodný motiv ani období, a nesplnila účel.

Autor:

Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA
Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA

Návrat do školy či práce, spojený s výkyvy teplot, může oslabit náš organismus. Ale co kdyby to letos bylo jiné? Zapojte se do testování a...