PRAHA Psal se srpen 2005, když do vily plné kamer a mikrofonů vstoupili první soutěžící reality show VyVolení. Málokdo z mediálních expertů by si vsadil, že Prima uspěje v konkurenci s Novou, tehdy suverénním lídrem televizního trhu.
Jenže Nova zaváhala, ve světě osvědčený formát Big Brother začala vysílat se zpožděním, a sama se tak pasovala do role poraženého. Na VyVolené se v průměru dívalo milion a čtvrt diváků, zato Big Brothera sledoval „jen“ milion, což znamenalo pro televizní jedničku, zvyklou na trojnásobně vyšší publikum (třeba u první řady SuperStar), debakl. Útok na jedničku Nyní, o pět let později, je tu znovu urputný souboj. Televize zápasí s poklesem příjmů z inzerce a s úbytkem diváků. Jako hlavní trhák v přetahované o publikum vsadily velké komerční stanice na talentové soutěže. Obě show, „nováckou“ Talentmanii i Česko Slovensko má talent, sleduje zhruba milion lidí.
Ačkoliv pro Novu je to o statisíce méně než při vysílání jednotlivých řad SuperStar, prezentuje to vedení televize jako úspěch. Těžká doba totiž televize donutila slevit z požadavků. „Šli jsme do přímého boje proti úspěšnému formátu, který obvykle dosahuje jednoznačné převahy. S výsledky jsme spokojeni,“ tvrdí mluvčí Novy Michaela Fričová. Apodobné hlasy znějí i z Primy.
Od dob VyVolených totiž milionovou hranici televize neatakovala. Talentová show, divoká karta jejího podzimního programu, se navíc vyšvihla do čela žebříčku nejsledovanějších pořadů na Primě.
Prima si podle expertů ve snaze stáhnout náskok Novy počíná chytře: překvapila rivala, když koupila licenci k drahé show. „Byl to logický krok. Prima musela přijít s větší show, protože se na jaře potýkala s nižší sledovaností,“ vysvětluje šéf mediální agentury Aegis Media a bývalý šéf Primy Petr Chajda.
Naopak Nova podle odborníků znovu zaspala. „Nebyla zvyklá být v defenzivě, teď se jí to děje na několika frontách, z toho musí být nervózní,“ míní mediální expert Jan Potůček. A nervozita je znát třeba i na náhlé obměně poroty, v níž pro finálová kola modelku Alenu Šeredovou nahradilo osvědčené duo bavičů Michal Suchánek a Richard Genzer.
Jarní rozstřel Už nyní má podzimní souboj naplánované jarní pokračování. Nova vsadí na osvědčený formát SuperStar a Prima plánuje nasadit divácky prověřený X Factor. Měření sil by ale mohlo vypadat i jinak než dosud. Televize investují desítky milionů a přímý souboj je pro ně vyčerpávající. Experti proto odhadují, že stanice si v příštím roce vyjdou vstříc. „Může dojít k dohodě, že boj nebude tak ostrý a více se rozvrství,“ tipuje Milan Šmíd z Univerzity Karlovy.
***
MENŠÍ STANICE TV Barrandov
* Stanice začala vysílat v lednu 2009 s cílem oslovit diváky kolem třiceti let.
* Už po roce televize dosáhla čtyřprocentního podílu na průměrné sledovanosti.
* Výraznou tváří televize je třeba Halina Pawlowská, která moderuje kulinářskou soutěž Prostři pro tři. Na diváky útočí třeba i kresleným seriálem Šmoulové v pásmu Animáček.
* Většinovým vlastníkem TV Barrandov je společnost Moravia Steel, která patří skupině investorů v čele s podnikatelem Tomášem Chrenkem.
Prima Cool
* Druhý kanál stanice Prima TV začal vysílat v dubnu loňského roku.
* Vysílání je zaměřeno převážně na muže ve věku 20 až 40 let.
* Cool nabízí především premiéry amerických seriálů. Populární jsou Simpsonovi. Vysílané filmy jsou na rozdíl od seriálů často starší a méně sledované.
* Vysílá některé zahraniční reality show. Sledovanost televize se drží těsně pod třemi procenty.
Nova Cinema
* Vysílání zahájila už 1. prosince 2007.
* Původně měl kanál sloužit k vysílání filmů, na něž měla Nova licenci, ale již se nevešly do hlavního programu.
* Postupem času se stanice zaměřila na mladé publikum a přináší především oblíbené zahraniční seriály (například Městečko Twin Peaks).
* Dosahuje sledovanosti nejčastěji na úrovni čtyř procent.
Nova
1.-5. Televizní noviny v průměru 2500
6. Sportovní noviny 2241
7. Televizní noviny 2167
8. Ordinace v růžové zahradě 2117
9. Sportovní noviny 2093
10. Sportovní noviny 2063
Sledovanost pořadů je uvedena v tisících
Prima
1. Česko Slovensko má talent 998
2. Cesty domů 992
3. Zprávy TV Prima 975
4. Cesty domů 948
5. Piráti z Karibiku 947
6. Zprávy TV Prima 834
7. Show Jana Krause 826
8. Zprávy TV Prima 812
9. Zprávy TV Prima 801
10. Zprávy TV Prima 780
Nova podle odborníků znovu zaspala. Nebyla zvyklá být v defenzivě, teď se jí to děje na několika frontách.
TALENTOVÁ PŘETAHOVANÁ
V přímé konfrontaci pořadů, které hledají lidi s talentem, zpočátku vedla nad Novou televize Prima. Postupem času se však statistiky vyrovnaly.
Průměrná sledovanost Talentmanie, která běží na Nově, je 1 093 000 diváků, konkurenční Česko Slovensko má talent na Primě sleduje v průměru 1 090 000 lidí. Pro televize to představuje mírné zklamání. Předchozí pořady formátu reality show se totiž těšily masovější oblibě.
Rekordmanem Novy byla první série zpěvácké soutěže Česko hledá SuperStar, která k obrazovkám přilákala průměrně dva miliony sedm set tisíc diváků starších 15 let. První sérii VyVolených na Primě zase sledoval téměř milion a čtvrt lidí.
Top 10 nejsledovanějších pořadů v minulém týdnu Suverénně nejsledovanějším pořadem napříč všemi stanicemi jsou Televizní noviny na Nově, které pravidelně sleduje přes dva a půl milionu lidí. Zpravodajská relace spolu se sportovními novinami ovládají žebříček nejsledovanějších programů na Nově každý týden. Mezi touto dvojicí „nováckých“ zpravodajských relací figuruje v Top 10 této televize pravidelně pouze seriál Ordinace v Růžové zahradě se sledovaností přes dva miliony. Pořady Primy za Novou ve sledovanosti statisticky zaostávají. Zatímco Talentmania se v konkurenci se zavedenými pořady Novy do čela žebříčku neprobojovala, soutěž Česko Slovensko má talent se v rámci Primy s milionem diváků vyšvihla na první místo. Pro srovnání: milion diváků měl v minulém týdnu seriál ČT 1 Vyprávěj.