Fondu dopravy kvůli krizi klesají příjmy a zároveň je napnutý i státní rozpočet. „Fond nemá peníze, které předpokládal, že bude mít. Proto intenzivně jednáme s ministerstvem financí,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Méně peněz, než se čekalo, přináší elektronické mýtné i silniční daň. Podle nejhoršího scénáře teď ministerstvo dopravy počítá, že na příští rok bude chybět až 50 miliard korun.
Jednání s ministrem financí Eduardem Janotou by měla vyvrcholit příští týden. „Pevně věřím, že nějaké peníze dostaneme. Pokud ne, tak se u nás prostě dálnice stavět nebudou,“ uvedl Hanzelka. Některé stavby by se musely zpomalit, jiné zakonzervovat. Janota už dříve uvedl, že celou požadovanou částku rozhodně v rozpočtu nevyčlení.
Omezení nehrozí těm úsekům, které spolufinancuje Evropská unie. To je například silnice R6 z Karlových Varů do Chebu nebo dokončení úseku D8 z Lovosic do Řehlovic.
Ministerstvo dopravy považuje za prioritní stavbu pražského okruhu a dálnice D47. Na ní se ovšem zpomalí práce na úseku z Bohumína na hranice. Část do Ostravy by měla být aspoň v omezeném provozu ještě letos na podzim a plně dostavěna bude příští rok.
To, že vláda těžko hledá finance na dálnice, kritizuje hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas (ČSSD). „Pan ministr Řebíček v době, kdy byl na ministerstvu dopravy, podle mě rozjel a odsoutěžil příliš mnoho akcí, aniž by je měl podložené finančními prostředky. Už tehdy musel vědět, že ty finanční prostředky budou chybět,“ myslí si Palas.