Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Boty tvarují zadek, míčky svítí na kurtu

Česko

Marketing je mocná zbraň. Ten, kdo tvrdí, že „na něj nepůsobí“, mluví o produktech, které ho beztak nezajímají.

Jakmile se ale výrobek dostane blízko k emocionální rovině konzumenta, je vymalováno. Složka ratio bleskurychle vyšumí a následuje jen instinkt, který přes slabý hlas rozumu shání objektivní důvody, proč takovou věc nutně potřebujete.

Nejmarkantnější je takové rozhodnutí, když se týká dětí. Anebo ještě lépe zdraví a bezpečnosti dětí. Právě tehdy je možné podlehnout tajemným slovům v reklamě. Tajemná slova, která jaksi objektivizují tenpofiderní důvod, proč je nutné předražený výrobek x okamžitě koupit.

U dětské sedačky to je samozřejmě ISOFIX.

Toto tajemné slovo (mezinárodní bezpečnostní norma) sedačku zdraží o pár tisíc. Všichni si taky dobře pamatujeme Bifidus ActiRegularis. Nikdo z nás ho nikdy neviděl, ale může působit stejně jako vědecký důkaz o příznivých vlivech střevních bakterií na organismus. Ani psí žrádlo už nemůže být pouhé psí žrádlo. Pokud na potisku bude stát „psí žrádlo“ a na pytli vedle „psí žrádlo s vitaminy“, pro co se asi majitel zvířete rozhodne? Pro pejska přece jen to nejlepší.

Nejvtipnější jsou pak více technologicky zaměřené termíny, z nichž už běžně nevyčteme vůbec nic, ale vypadá to, že produkt umí víc, než by měl – mikromolekulární film ze stříbra, který zabraňuje čemukoliv špatnému ven, ale dovoluje čemukoliv dobrému dovnitř, je typickým představitelem.

Před časem jsem takto zůstal paf před pixlí tenisových míčků, která měla obří přelepku O 18 PROCENT VYŠŠÍ SVÍTIVOST NA KURTU. (Přes kousavý tón tohoto textu přiznávám, že jsem to považoval za tak velkou blbost, že jsem svítivé míče okamžitě zakoupil a po zápase v šatně přizvukoval kolegovi, že je fakt, že byly mnohem lépe vidět.)

A nelze nezmínit poslední pecku od Reeboku. Boty, které tvarují zadek. Ano, vážně. Tenisky mají v podrážce vystouplé bubliny a majitelka na nich vlastně musí pořád tak trochu balancovat. A právě to podle expertů ZAPOJÍ HÝŽĎOVÉ SVALY O 28 PROCENT VÍCE než při normální chůzi. (Srdečně jsme se tomu s manželkou zasmáli a pak jeden pár pro jistotu zakoupili.)

A právě ono „pro jistotu“ je klíčem k mnoha rozhodnutím o nákupu věcí, které nepotřebujeme. Kdysi to popisoval Michael Moore ve svém „dokumentu“ Bowling For Columbine. Říkal, že proto, aby si Američan kupoval dost výrobků, je nutno vytvořit atmosféru strachu. Mínil tím strach z toho, že byste byli mimo, kdybyste si nekoupili to, co ostatní. Například pokud si nekoupíte zubní pastu Colgate, budete mít pocit, že vám smrdí z pusy, a kvůli tomu přijdete o zaměstnání. Anebo alespoň nebudete povýšeni.

Nechám se rád oklamat a donutit k orgiím konzumu – pod jednou podmínkou: musí to být alespoň vtipné. A takové boty „na zadek“ jsou mimořádně vtipné. A v návodu ani není napsáno, zda je možná souběžná konzumace koblih a reklamace nefunkčního produktu. ?

***

JAZYK NA VESTĚ

? „Od prvního dne... jsme se připravovali na nejhorší, zatímco jsme doufali v to nejlepší,“ řekl americký prezident Barack Obama při obhlídce ekologické katastrofy, kterou napáchal výbuch ropné plošiny v Mexickém zálivu. ? „Do mé svatby musí shodit sedm kilogramů,“ chce po bývalém prezidentovi USA Billu Clintonovi jeho dcera Chelsea, která si 31. července bere snoubence Marca Mezvinského. ? „Když nám ho porodní asistentka podala, zůstali jsme s manželem, který byl u porodu, v šoku. Mysleli jsme, že se spletli a dali nám jiné dítě,“ řekla novopečená maminka Sharon Needhamová (35) z britského Doncasteru. Novorozenec vážil 6,5 kila.

LAPENO V SÍTI

? Pokud vás někdy zajímalo, jak se vyrábí letadlo, podívejte se na video Making of Florida One. Během dvou minut projdete celý výrobní proces a obrovské dopravní letadlo se vám zrodí přímo před očima. Video najdete na stránce www.youtube.com/ watch?v=TfxDEGEWKJQ

POSLEDNÍ KAPKA

? Ještě jeden táta a byla by celá rodina pohromadě. Dcera Veroniky Žilkové modelka Agáta Hanychová se totiž na veřejnosti poprvé ukázala se svým biologickým otcem Jiřím Hanychem. Při příležitosti oslavy Agátiných pětadvacátých narozenin se sešel filmový architekt Hanych (49) s třetím manželem Žilkové Martinem Stropnickým. „Jsme jako Hujerovi. Chybí tady jen druhý táta Navrátil,“ komentovala hojnou účast Agáta.

Autor: