BRNO Poslední čtyři plavební dny mají před sebou brněnské lodě Praha a Bratislava. Po téměř šedesáti letech skončí jejich služba - a to přesto, že první vzorek jejich nástupce se jen postupně zotavuje z dětských nemocí.
Loď Lipsko dodaná soukromou firmou je podle neoficiálních zdrojů obtížněji ovladatelná. Ale dopravní podnik ji hájí. „Nová loď je podstatně těžší oproti těm starým, a tudíž má zcela jinou charakteristiku přistávacího manévru. Je důležité, aby se kapitán s lodí sžil, což nějakou dobu trvá,“ tvrdí mluvčí firmy Hana Pohanová. Po velkou část sezony proto při horším počasí měly přednost její starší kolegyně, což se ale po vyřazení Prahy (spuštěné v roce 1953) a o tři roky mladší Bratislavy změní.
Firma, která Lipsko dodala, má přitom již z velké části postavené další čtyři lodě, které má dodat příští rok a v roce 2012. Například podoba plavidla se tak již zásadně nezmění. Od dopravního podniku však do loděnice dostali hlavní výhrady a připomínky.
Dokonce i letos pokřtěné Lipsko muselo projít dalšími vylepšeními - například dodatečně dostalo kamery, protože kapitán na rozdíl od starších lodí neviděl při přistávání dobře k molu. „Dodatečně se ukázala možnost zvýšit jejich dodáním komfort a bezpečnost plavby, a proto jsme tuto úpravu provedli,“ komentovala úpravy Pohanová. „Nyní jsme s lodí spokojeni, je dobrá,“ tvrdí vedoucí lodní dopravy a jeden z kapitánů Martin Ecler.
Část cestujících si stěžovala na prostory dolní „uzavřené“ části lodi - má menší okna než měly dosavadní lodě a také klima uvnitř bylo podstatně horší.
Nyní zahájená výměna lodí je přitom tečkou za existencí dvoupatrových plavidel vyrobených přímo na břehu přehrady, navíc často z dílů pro tramvaje. Letos přístaviště opustila loď Pionýr, příští rok dopravní podnik vyřadí Prahu a Bratislavu a v roce 2012 Dallas a Veveří. Ze „starých“ lodí zůstane nejmenší jednopatrové Brno, které má za sebou rozsáhlou opravu.
Příležitost svézt se starými loděmi a vyfotit si je na hladině budou mít lidé po další dva víkendy. „Přesně určit, která loď a kdy vyjede, se ale nyní nedá. Bude to každý den jinak,“ řekl Ecler.
Jméno Lipsko dostala nová loď po jednom z partnerských měst Brna. To zase pojmenovalo po moravské metropoli jednu ze svých tramvají. Také další čtyři lodě ponesou jména některého z družebních měst - Vídeň, Rennes, Utrecht a Stuttgart. Celkem budou nové lodě stát kolem 74 milionů korun.
***
NOVÉ LODĚ
Další plavidla na Brněnské přehradě se budou podobat Lipsku. Současné lodě se od sebe liší. Nové přepraví méně pasažérů než současné, ale také je pohání elektřina z akumulátorů. Složitost technologie způsobila, že Lipsko bylo po spuštění kvůli bouřce několik týdnů vyřazené z provozu.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno