Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Bude další sčítání romských žáků

Česko

Novinka: souhlas, kterým rodič stvrzuje přechod dítěte do „zvláštní“ školy, bude i v romštině

PRAHA České školy čeká další sčítání romských žáků. Tentokrát ale budou dotazníky ministerstva školství vyplňovat středoškolští učitelé a ředitelé. Údaje, kolik romských dětí ze základních škol pokračuje v dalším studiu, totiž zatím v Česku neexistují. „Podle našich odhadů jich ve středoškolském studiu pokračuje jen velice málo,“ řekla náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková.

Důvod je jednoduchý, velká část romských dětí totiž chodí na bývalé zvláštní základní školy, nyní praktické. To potvrdilo i nedávné sčítání romských dětí na základních školách. „Zatímco praktické školy navštěvují dvě neromské děti ze sta, u romských dětí jich je třicet ze sta. To je neuvěřitelně velká nerovnováha a kontrast,“ řekla Klára Laurenčíková. Tyto školy jsou přitom určeny pro děti s lehkým mentálním postižením.

Proto se také ministerstvo rozhodlo, že sčítání bude pokračovat i na středních školách. Podle Laurenčíkové je důležité přesně a pravdivě pojmenovat současný stav na středních školách, aby bylo jasné, kam směřovat plánovaná systémová opatření. „Je důležité mít v rámci celospolečenské diskuse o sociální integraci romských spoluobčanů všechna fakta. Jen díky tomu se můžeme pak bavit o politice zaměstnanosti, dávkové a bytové politice,“ dodala náměstkyně.

Podle ní až na základě reálných faktů je možné „bořit některé stereotypy, které se v české společnosti objevují“. Jedním z nich je například to, že velká část Romů nechce pracovat. „My si však myslíme, že jejich možnosti uspět na pracovním trhu jsou hodně limitované i kvalitou vzdělání, které získali,“ upřesnila Klára Laurenčíková.

Sbíráním dat proti segregaci Sčítání na středních školách by se mohlo uskutečnit ještě v tomto školním roce. Přesný termín ale zatím jasný není. Probíhat by však mělo stejně jako na základních školách. Kolik je Romů v každé třídě, určí samotné školy, potažmo třídní učitelé. Podle ministerského manuálu je za romské dítě považován takový jedinec, který se „za Roma sám považuje, aniž by se k této příslušnosti sám za všech okolností hlásil, nebo je za Roma považován významnou částí svého okolí“.

Navíc za sčítání, které proběhlo v loňském školním roce na základních školách, bylo ministerstvo od mezinárodních organizací pochváleno. Česku totiž bylo dlouhodobě vyčítáno, že naše školství nedokáže dostatečně zabránit segregaci romských dětí. A ke sčítání dětí dostalo „požehnání“. Podle evropské směrnice může ministerstvo sbírat etnická data, pokud mohou odhalit diskriminaci nebo segregaci. „V takovýchto případech směrnice sběr etnických dat povoluje, a dokonce je považuje za žádoucí,“ upřesnila Laurenčíková.

Aby rozuměli všichni rodiče Tím ale ministerstvo nekončí, změnit by se měl i takzvaný informovaný souhlas. O co jde? Tento dokument musí každý rodič podepsat, pokud má být jeho dítě přeřazeno do praktické základní školy. Nově bude také v romštině. „Chceme, aby tomu, co podepisují, rozuměli i rodiče, kteří třeba česky příliš neumí,“ vysvětlila náměstkyně Klára Laurenčíková.

Podle odborníků totiž romští rodiče často nemají dostatek informací o tom, jaký je rozdíl mezi normální a praktickou základní školou, a často nikdo ani nezjišťuje, zda je dítě skutečně lehce mentálně postiženo. Jen tehdy by totiž takovouto školu mělo navštěvovat. „Ačkoliv jsou ředitelé i pedagogicko-psychologičtí pracovníci ze zákona povinni informovat o rozdílech ve vzdělávacích programech, nedělají to,“ myslí si například Jan Stejskal z koalice Společně do školy. I proto ministerstvo chce, aby text byl také v romštině. Školy by ho měly mít k dispozici již nyní v říjnu. Ve formuláři se rodiče nově v českém i romském jazyce dozvědí, jaké důsledky bude mít jejich rozhodnutí o přeřazení dítěte do bývalé zvláštní školy. „Bude v něm popsáno, co pro dítě znamená, když je vzděláváno v běžné a naopak praktické základní škole,“ vyjmenovala Laurenčíková. Již v říjnu navíc školy dostanou od ministerstva nový metodický manuál. Ten jim bude vysvětlovat třeba to, jak s dětmi ze sociálně znevýhodněných lokalit pracovat. Upozorňovat bude ale například i na důsledky, které může mít zařazení zdravých dětí do bývalých zvláštních škol, nebo na to, že je třeba dětem dávat velkou podporu při přechodu ze základních na střední školy. Manuál není pro školy závazný, pouze informativní.

***

Sčítání dětí

Romové ve školách Průzkum ministerstva školství ukázal, že z celkového počtu všech romských dětí jich 26,7 procenta navštěvuje bývalé zvláštní školy. Ze všech neromských dětí jich do těchto škol chodí jen 2,17 %. Přes 95 % dětí, které absolvovaly „zvláštní“ školy, studuje na střední škole bez maturity. Podle průzkumu Ligy lidských práv z roku 2005 studuje na praktických základních školách až 75 procent romských dětí. Situací se už zabýval i Evropský soud pro lidská práva. Ten v roce 2007 rozhodl, že Česko porušilo právo na vzdělávání u 18 romských dětí tím, že je neoprávněně zařadilo do zvláštních škol.

Autor: