Pátek 13. prosince 2019svátek má Lucie 2 °C déšť se sněhem Předplatné LN
13. listopadu 2019 15:40 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Bude se pražský železniční most bourat? Podle expertů z ČVUT je rekonstrukce příliš nákladná

Železniční most v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční most v Praze. | foto: ČTK

Praha Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) neopravovat současný pražský železniční most z Podskalí na Smíchov a nahradit jej novým. Řekla to mluvčí SŽDC Nela Friebová. Most posuzoval také švýcarský odborník profesor Eugen Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen v případě, že nebude rozebírána konstrukce a vyjde to levněji než novostavba.

„Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější varianta realizace nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova ústavu SŽDC.

Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení, které by spočívalo v úpravě mostovky na pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob opravy nosné ocelové konstrukce. Kloknerův ústav navrženou možnost podle SŽDC prověřil a konstatoval, že navržené řešení představuje technická, ekonomická i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkoušeno a ověřeno na žádném podobném mostu a některé přístupy nejsou v souladu s českou legislativou.

SŽDC předalo veškeré dokumenty ministerstvu kultury. Most je totiž kulturní památkou a ministerstvo před případnou demolicí z něho musí sejmout památkovou ochranu. SŽDC chce o budoucnosti mostu jednat rovněž s vedením hlavního města. Kromě toho, že je most v Praze, a tak městu patří pěší lávky, které na něm jsou.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

ČTK
Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Jiří Strach | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Průvodce Lukáš Lev | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...