PRAHA Rozdělit velkou společnost na několik menších, které budou navzájem spolupracovat v rámci holdingu a zároveň poskytovat služby dalším firmám. To je záměr vedení Českých aerolinií (ČSA), jak oživit dosud ztrátové aerolinky. Včera ho potvrdila i dozorčí rada společnosti. Navržený restrukturalizační plán ČSA řeší fungování aerolinek během tří let.
„Je to nejtransparentnější model pro další fungování společnosti. Zprůhledňuje náklady a výnosy a vytváří tak dobré předpoklady pro zajištění finanční stabilizace,“ řekl předseda dozorčí rady Michal Mejstřík.
Mateřská společnost České aerolinie se podle plánu bude stále více zaměřovat především na svůj hlavní předmět podnikání – pravidelnou leteckou přepravu. Prostřednictvím svých „dcer“ pak bude nabízet a provozovat specializované služby v dalších oblastech.
Nejnovějším příkladem může být například společnost Czech Airlines Handling, která komerčně poskytuje služby odbavení cestujících a letadel nejenom ČSA, ale celé řadě dalších renomovaných společností. Minulý týden například zajišťovala technické odbavení prezidentských speciálů amerického prezidenta Baracka Obamy a jeho ruského protějšku Dmitrije Medveděva.
Již v březnu ČSA oznámily záměr osamostatnit také podnikání v oblasti nepravidelné přepravy, tzv. charterů. Stalo se tak krátce poté, co se ČSA nedohodly s konkurenční firmou Travel Service o prodeji charterů.
Vedení ČSA k plánu restrukturalizace příliš konkrétní nebylo. „Budeme se držet filozofie holdingového uspořádání společnosti,“ komentoval rozhodnutí prezident aerolinek Miroslav Dvořák. ČSA zvažují vyčlenění některých dalších úseků do dceřiných společností. „Budou to takové úseky, které vykážou potenciál samostatného komerčního fungování na trhu,“ vysvětlila mluvčí společnosti Hana Hejsková. Dodala, že další podrobnosti restrukturalizačního plánu zveřejní ČSA až ve chvíli, kdy o nich bude s konečnou platností rozhodnuto.
Restrukturalizační plán aerolinek, které zřejmě za loňský rok vykážou ztrátu přesahující 3,5 miliardy korun, posoudí koncem dubna vláda. Materiál dále poputuje k Evropské komisi. Ta posoudí, zda vláda neposkytla ČSA nepovolenou podporu. Loni totiž státní firma Osinek dala aerolinkám dvouapůlmiliardový úvěr ve chvíli, kdy jim nechtěly půjčit banky.