Bude zemětřesení, nebo ne?

Mladý radikální recenzent Vojtěch Varyš označuje podporu Divadla Komedie za hysterickou kampaň a tvrdí, že vznik a zánik divadel je normální světa běh. U nás ale nefunguje, neboť co si kdo urve, to také drží. To je pravda, ale že by to mělo platit právě pro Komedii? Jaký smysl by měl dnes konec Pařízkova divadla? Má skončit jen proto, že v Komedii operuje osm let a obecně se soudí, že sedm let je maximum? Podle tohoto mustru by muselo v řadě pražských divadel ihned nastat zemětřesení. Jistě, že stádné plácání po ramenou, které jinak rozpolcená kritická obec vůči Pařízkovi provozuje, může být i zhoubné, ale co naplat - dělá tematicky vyhraněnou dramaturgii a jeho divadlo má styl. Divák si může být jistý, že tam uvidí originál, i když třeba nebude podle jeho gusta. O kolika divadlech se tohle dá říct? A přitom začátky nebyly tak oslňující, jak by se čekalo, zvlášť poté, co Pařízek se svým Pražským komorním divadlem několikrát oslnil (Prezidentky, Lidumor).

Na konci své první sezony se Komedie jevila jako scéna s velkými ambicemi, které ale byly z větší části naplňovány projekty spíchnutými horkou jehlou. Tento stav ještě chvíli trval, ale nešla přehlédnout až umanutá snaha uvádět hry skoro nehratelné či určené omezenému okruhu diváků. Bylo to oživující a lpění na daném principu zrodilo výrazné inscenace. Třeba na Wernera Schwaba je Pařízek odjakživa kadet a jeho poslední inscenace starého provokatéra Nadváha, nedůležité; Neforemnost nabídla mnohotvárnou výpověď o tuposti, snobství a stádnosti...

Magistrát v kauze Komedie stále kontruje: peníze dostali, tak co prý chtějí. To je prosté: dělat to, co umí a na špičkové úrovni. Tak se totiž lze posunout o další „level“, nebo naopak zjistit, že další už neexistuje. Komedie si zaslouží, aby se o svých možnostech přesvědčila.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.