Neděle 26. ledna 2020svátek má Zora 0 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Budou čeští politici létat v tryskáči z Moskvy? Nahradit se musí letouny, které jsou poruchové či zastaralé

Letoun Global 5000 od firmy Bombardier | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letoun Global 5000 od firmy Bombardier | foto: Volné dílo: Arpingstone; Wikimedia

Praha Ministerstvo obrany vybírá do vládní letky nový stroj určený pro přepravu VIP osob z řad ústavních činitelů. Hledá se náhrada za letouny Jak-40 a Challenger, který kvůli poruchám není mezi politiky populární. Stroj s minimálním doletem 8000 kilometrů má poskytnout pohodlí pro 14 až 19 cestujících.

Resort loni v říjnu vypsal tendr za 800 milionů korun a v prosinci dvě ze tří nabídek vyloučil. Jak nyní zjistily LN, v soutěži zůstala společnost Omnipol spojovaná s vlivným zbrojařem Richardem Hávou. Ta nabídla zánovní tryskáč Global 5000 kanadského výrobce Bombardier. Zajímavé ovšem je, že přímo tento stroj provozovala ruská společnost Insat Aero, která sídlí v Moskvě.

„Byl vybrán uchazeč s nejnižší nabídkovou cenou,“ uvedl Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany. „Tendr ale dosud nebyl uzavřen, protože jedna z neúspěšných firem podala námitku a nyní běží zákonná lhůta související s jejím vypořádáním. Do ukončení celého procesu není možné poskytnout bližší informace,“ dodal. I zbylí dva zájemci nabízeli model Global 5000.

Grafika - Současná flotila vládní letky.

Nákup vládního byznysjetu se přitom protahuje. Tendr už loni jednou obrana musela zrušit, protože se do něj přihlásil jen jediný zájemce. Faktem ale je, že na podání nabídky, která zahrnuje i servis a proškolení personálu, byly jen dva týdny.

Ani nově vypsaný tendr z loňského října není dosud u konce. „K uzavření kontraktu v nejbližších dnech rozhodně nedojde,“ uvedl Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany.

Otázky k vlastníkovi „vítězného“ letounu a ke společnosti Insat Aero, která ho provozovala, ponechal bez odpovědi. LN přitom zajímalo, jestli ministerští úředníci vědí, kdo je konečným příjemcem téměř miliardy, kterou obrana vítězi tendru zaplatí. Resort pouze uvedl, že „součástí doručených dokumentů byly i informace o historii nabízených letounů“.

A zase ti prostředníci

Ohledně vlastnictví letounu nechtěla prozradit bližší detaily ani Marika Přinosilová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Omnipol. „Nemohu vám momentálně okomentovat žádnou účast ve výběrovém řízení,“ řekla LN Přinosilová. Stejně reagovala na dotaz k současnému vlastníkovi nabízeného letounu Global 5000 kanadské společnosti Bombardier.

Pikantní na tom přitom je, že armádní zakázka na byznysjet probíhá přes zprostředkovatelskou společnost. V minulosti se firmy, které kontrakt s resortem obrany pouze zprostředkovávají, ale samy nevyrábějí zboží ani neposkytují poptávané služby, staly terčem kritiky. Cenu zakázky totiž zbytečně navyšují.

Mezi kritizovanými společnostmi se ocitla i firma Omnipol, která zprostředkovávala například nákup armádních letounů CASA. Dodnes kvůli údajnému předražení zakázky čelí obžalobě exministryně obrany Vlasta Parkanová a ředitel tehdejší sekce vyzbrojování ministerstva obrany Jiří Staněk.

Omnipol zajišťuje také servis a údržbu letounu vládní letky Cl-601-3A Challenger, rovněž od společnosti Bombardier. Ten byl vyroben v roce 1991. Právě relativní stáří prodražuje jeho další provozování.

Úzký koridor

Do složité situace se dostal resort nyní kvůli tomu, že ve skutečnosti zadal několik limitujících podmínek. Ty podle leteckých expertů, se kterými LN hovořily pod podmínkou anonymity, neumožnily jednat přímo s výrobci.

Překážkou podle nich byla zejména nízká předpokládaná cena zakázky ve výši 661 milionů korun bez DPH. Resort tím prakticky vyloučil nákup nového VIP letounu západní provenience. To obrana kompenzovala kritériem pro maximální opotřebení stroje ve výši 4000 nalétaných hodin a datem výroby po 1. lednu 2012. Letadla z druhé ruky však nenabízejí výrobci, ale zprostředkovatelské firmy. Nejen Omnipol. Podle informací LN byly i dvě další nabídky od zprostředkovatelských společností. Jedné z Česka a druhé ze Švýcarska. Právě Švýcaři si na postup obrany v zadávacím řízení nyní stěžují.

Okruh možných zájemců zužuje i skutečnost, že ministerstvo obrany chce stroj, který uveze minimálně 14 cestujících. To je problematické, protože v daném segmentu se vyrobil jen omezený počet strojů, které by odpovídaly všem ostatním podmínkám.

Martin Shabu

Autor

Martin Shabumartin.shabu@lidovky.czČlánky
Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vratislav Kulhánek v lednu 2020 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Parkuj na modré | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Popularizátor vědy, novinář a pedagog Jan Tůma vynalezl v 60. letech výukový... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.