Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Budoucnost motorů naživo

Česko

Umíte si představit čtyřválcovou luxusní limuzínu Mercedes-Benz třídy S se spotřebou nižší než čtyři litry paliva na sto kilometrů?

Podle stuttgartské automobilky Daimler AG to není sci-fi, ale obraz poměrně blízké budoucnosti.

Lidové noviny měly příležitost v rámci odborné jednodenní akce nazvané Mercedes-Benz TecDay nahlédnout za oponu současného technického vývoje této stuttgartské automobilky.

Na letišti v Malmsheimu, kde akce s podtitulem „Na cestě k mobilitě bez emisí“ probíhala, sice žádný prototyp čtyřválcové třídy S nebo tříválcového modelu C ještě přítomen nebyl, ale prof. Herbert Kohler, viceprezident společnosti Daimler AG pro elektrický pohon a budoucí mobilitu, ve svém úvodním projevu jasně poukázal na to, že s postupující hybridizací poháněcího ústrojí se takové vozy stanou brzy realitou. Ani v nejmenším přitom neutrpí suverénní a komfortní jízdní projev automobilů s třícípou hvězdou, který zákazníci očekávají jako samozřejmost.

Velmi působivým příkladem této vývojové strategie je koncept Vision E 300 BlueTEC Hybrid, který bude mít veřejnou výstavní premiéru v polovině září na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Technici Mercedesu zkombinovali hybridní modul z nedávno představeného luxusního sedanu S 400 Hybrid s výkonným a hospodárným turbodieselem 2,1 litru. Výsledkem je největší výkon 165 kW (224 k) a točivý moment 560 N.m při spotřebě 4,5 l/100 km. Komfortní sedan vyšší střední třídy vykazuje na jedné straně emise CO2 ve výši jen 119 g/km, ale na druhé straně dokáže v případě potřeby akcelerovat z 0 na 100 km/h za 7,2 s a jet největší rychlostí 236 km/h. Tato novinka přijde na trh v příštím roce, následovat ji budou modely třídy S a C se stejným poháněcím ústrojím.

Hybridní stavebnice Mercedes-Benz vyvíjí své hybridní pohony jako stavebnici, jejíž jednotlivé díly lze kombinovat podle požadovaných parametrů a provozních vlastností. Základem jsou zážehové a vznětové čtyřválce a šestiválce se samočinnou převodovkou 7G-Tronic, do jejíž skříně je mezi spalovací motor a převodovku vložen elektromotor s jedním ze tří různých stupňů výkonu (15/45/65 kW). Jako první přichází na trh nejméně výkonný hybridní modul v modelu S 400 Hybrid, který není schopen čistě elektrického pohonu s vypnutým spalovacím motorem (tzv. mild-hybrid). I přesto dosahuje tento luxusní sedan nejnižší úrovně emisí CO2 ve své třídě (186 g/km; 7,9 l/100 km). Další významnou inovací modelu S 400 Hybrid je první sériově vyráběný akumulátor Li-Ion pro hybridní automobily. Technicky mnohem náročnější a v praxi velmi přesvědčivý je hybridní systém Two Mode vyvinutý ve spolupráci s GM a BMW. MercedesBenz začne toto poháněcí ústrojí prodávat letos na podzim nejdříve v USA v modelu ML 450 Hybrid. Luxusní SUV s pohonem všech kol vystačí s motorem V6 3,5 litru, jemuž pomáhá dvojice výkonných elektromotorů k jízdním výkonům na úrovni osmiválců. To ovšem při výrazně nižší spotřebě paliva (kombinovaný výkon 250 kW/340 k, spotřeba 11,2 l/100 km). Hybridní systém Two Mode pracuje na principu větvení výkonu, přičemž důmyslná regulace poměru výkonu přenášeného elektrickou a mechanickou větví umožňuje dosahovat optimální účinnosti i při jízdě vysokými rychlostmi.

Neméně významné je snižování spotřeby a emisí u vozů s klasickou konstrukcí poháněcího ústrojí. V nabídce značky Mercedes-Benz nesou takové modely označení BlueEFFICIENCY a vyznačují se celou řadou opatření zvyšujících účinnost a snižujících jízdní odpory. Příští rok budou mít zákazníci na výběr 76 modelů BlueEFFICIENCY. Dodatek BlueTEC zase označuje vznětové motory, které díky náročnému systému čištění výfukových plynů splňují již dnes emisní normu EU6 platnou až od roku 2014. Mezi nejnovější přírůstky v této nepřeberné paletě hospodárných a čistých modelů stuttgartské automobilky patří terénní GL 350 CDI BlueEFFICIENCY a motor 350 BlueTEC pro vozy tříd R, ML a GL.

Za volantem vodíkového auta Cesta k mobilitě bez emisí má bezesporu více různých „jízdních pruhů“. Mercedes-Benz vidí na jejím konci čistě elektrický pohon. Prototypy elektromobilů a vozů s palivovými články z koncernu Daimler AG mají úspěšně za sebou už miliony testovacích kilometrů. Vývoj této techniky pokročil již tak daleko, že Mercedes-Benz začne ještě letos vyrábět v malých sériích elektromobily Smart Fortwo Electric Drive a B 220 F-Cell s palivovými články na vodík.

Řízení předsériového prototypu B 220 F-Cell v běžném provozu bylo překvapivě příjemné. Dynamikou se vůz na vodík plně vyrovná dvoulitrovému zážehovému motoru. Vinteriéru není za jízdy úplné ticho, ale celková hladina hlučnosti je nižší než v konvenčním automobilu. Prostorný interiér odpovídá standardním modelům třídy B, poháněcí soustava včetně nádrže využívá prostor v sendvičové podlaze vozu.

V Německu funguje několik veřejných čerpacích stanic s vodíkem, který stojí 9 eur/kg. Jedna náplň tlakových nádrží za 36 eur vystačí údajně až na 400 km hospodárné jízdy. V přepočtu na ekvivalent nafty dosahuje spotřeba energie tohoto modelu prý jen 2,9 l/100 km.

Provozní i pořizovací náklady jsou ale u vodíkového pohonu bez subvencí stále velmi vysoké a ani životnost palivových článků není s přibližně 2000 provozními hodinami příliš uspokojivá.

Stejně jako u elektromobilu, jsou výhodou vodíkového pohonu nulové lokální emise. Celkové emise ovšem závisí na způsobu výroby a distribuce elektrického proudu/vodíku. A tato tematika přesahuje rámec automobilového průmyslu. Ve Stuttgartu zatím pokračují ve vývoji praktického a cenově dostupného elektrického a vodíkového pohonu. Pro novou generaci kompaktních vozů s předním pohonem a sendvičovou podlahou se například počítá s celou škálou alternativních pohonů od akumulátorového elektromobilu, přes elektromobil se spalovacím motorem, který vyrábí elektrický proud pro pohon po vybití akumulátorů, až po palivové články.

***

Slovník pojmů BlueEFFICIENCY Soubor konstrukčních opatření značky Mercedes-Benz pro zvýšení účinnosti poháněcího ústrojí a snížení jízdních odporů. Může zahrnovat systém Start-Stop nebo rekuperaci kinetické energie, avšak bez hybridizace hnacího ústrojí. BlueTEC Účinný systém čištění výfukových plynů vznětových motorů, který snižuje především emise oxidů dusíku. Může jít buď o systém se speciálním katalyzátorem DeNOx nebo s katalyzátorem SCR a přísadou AdBlue. Hybrid Souhrnné označení pro různá poháněcí ústrojí, která kombinují spalovací motor s jedním nebo více

elektromotory. Full hybrid je schopný čistě elektrického pohonu nezávisle na spalovacím motoru, mild hybrid nikoli. Elektromobil Automobil poháněný výhradně elektromotorem. Napájení mohou obstarávat například akumulátory nebo palivové články. Na palubě může být i spalovací motor s generátorem, který napájí elektromotor po vybití akumulátorů. Palivové články Zařízení pro výrobu elektrické energie z vodíku a kyslíku. Kromě elektrického proudu vzniká během chemické reakce také voda. Provozem palivového článku nevznikají škodlivé emise. Vodík však není palivo jako ropa nebo uhlí a musí se nějak vyrobit.

Studie Vision E 300 BlueTEC Hybrid bude mít premiéru na IAA ve Frankfurtu. Navzdory působivé dynamice má být spotřeba paliva jen 4,5 l/100 km.

Plně funkční prototyp Concept BlueZERO E-Cell je elektromobilem s akumulátory, které na jedno nabití vydrží až 200 km. Další verze mají palivové články nebo spalovací motor s generátorem, který prodlužuje dojezd po vybití akumulátorů.

Společnost Daimler AG letos přichází na trh s hybridním pohonem v luxusním sedanu Mercedes-Benz S 400 Hybrid (vlevo), modelem B 220 F-Cell s vodíkovými palivovými články (uprostřed) a elektromobilem Smart Fortwo Electric Drive (vpravo).

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!