Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Byli Izraelité pod vlivem drog?

Česko

Přední izraelský vědec tvrdí, že Mojžíšovo vidění na hoře Sinaj bylo výsledkem požití omamných látek

JERUZALÉM Příběh Mojžíše, jedné z nejvýznamnějších postav dějin izraelského národa a Starého zákona je všeobecně známý. Poté co vyvedl Izraelity z egyptského otroctví, stanul na hoře Sinaj, kde k němu promluvil Bůh a uzavřel s ním smlouvu, díky které se Židé stali božím lidem. Bylo však desatero božích přikázání, které Mojžíš přinesl z hory Izraelitům, prchajícím z Egypta, výsledkem božího osvícení? Podle tvrzení izraelského vědce byl v tom momentě pod vlivem halucinogenních drog stejně tak jako jeho stoupenci.

Ze studie profesora psychologie z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě Bennyho Šanona vyplývá, že hromy a zvuk trumpet, které podle bible z hory vycházely, mohly být jen představou lidí v „pozměněném stavu vědomí“. Svůj objev zveřejnil Šanon v britském časopise Time and Mind. V článku tvrdí, že dvě rostliny obvyklé v Sinajské poušti obsahují stejné psychoaktivní látky jako rostliny užívané pro přípravu halucinogenního nápoje amazonských indiánů ayahuasca. Vlastní zkušenost s drogou Psycholog prý sám při různých příležitostech a na mnoha místech ayahuasku, lektvar z pralesních rostlin, okusil. Poprvé prý v roce 1991, kdy se zúčastnil náboženského rituálu v oblasti severní Amazonie na území Brazílie. „Měl jsem vidění, které mělo duchovní a náboženský charakter,“ řekl Šanon izraelskému deníku Haarec. Od té doby rostlinu vyzkoušel mnohokrát, a dokonce o ní napsal i publikaci. Nyní může na základě vlastní zkušenosti tvrdit, že při vyšším stupni opojení je vidění světla doprovázeno intenzivními náboženskými a duchovními pocity. „Při takových příležitostech může někdo vidět světlo a druhý poznává podstatu všeho bytí, kterou někteří identifikují s bohem,“ tvrdí psycholog. Připomíná, že také v bibli se vyskytují případy, kdy lidé „vidí zvuky“, a přirovnává to k tomu, že v oblasti Amazonie zas lidé následkem užití lektvaru „vidí hudbu“. Jednou z rostlin, ze kterých je nápoj ayahuasca připravován, by podle Izraelce mohla být psychoaktivní rostlina zvaná harmala mnohodílná, lidově syrská růže (Peganum harmala), která roste na Sinaji a v dalších místech Středního východu. Této rostlině Židé odedávna přisuzovali magické a léčivé účinky. Druhou plodinou by mohl být jeden druh akácie, o kterém se nacházejí zmínky v bibli a který vyvolává podobné účinky jako syrská růže. Šanon se svou studií nesnaží zpochybňovat význam Mojžíše, spíše poukázat na to, že počátky náboženství mohou souviset s užíváním psychoaktivních látek. „Ne každý, kdo užívá tyto rostliny, je autorem tóry, na to musíte být Mojžíš,“ řekl deníku.

Ne všichni odborníci na bibli se Šanonem souhlasí. Rabín Juval Šerlov na jeho adresu v izraelském rozhlase prohlásil, že bible svým čtenářům sděluje velmi hluboký náboženský zážitek, který nijak nesouvisí s omamnými látkami.

Autor: