Čas svinstev, jež nikomu nevadí

Pokud by měl recenzent před premiérou věřit výrokům dramaturga, asi by raději nikam nechodil. Podle jednoho z nich prý Shakespearův Kupec benátský v Národním divadle pojednává o falešných doktorech práv, o soudních jednáních, která dopadnou podle toho, jaké osoby jsou na nich zainteresovány. A i o finanční krizi. A zřejmě i o Topolánkovi a Paroubkovi a macarátu jeskynním, když na to přijde. Naštěstí diváci mohou být klidní, třeskutých aktualizací se v inscenaci Martina Čičváka nedočkají. Nenápadně naléhavé pojetí Pojetí je to ale zvláštní a až nenápadným způsobem naléhavé. Starý příběh o dlužním úpisu a požadavku žida Shylocka dostat za něj libru masa z těla věřitele Antonia režie zasadila do mrazivého bezčasí, v němž se dějí podrazy, intriky, zkrátka svinstva, ale nikdo se jimi již nevzrušuje. Ti, kdo je provozují, i ti, které postihují, jsou nezúčastnění. Vyjma Shylocka, který je právě tím, že ještě „nezemřel“, jedinou pozitivní bytostí. Tvorem s emocemi, byť pravda málo ušlechtilými. Baží po pomstě za urážky, kterých se mu od Antonia dostalo, a chce se mu pomstít i za to, jak mu kazí kšefty. Ale také se dožaduje spravedlnosti. A je podveden, a ještě zhanoben. Režie vychází z předpokladu, že křesťané vyvyšující se nad lichváře Shylocka jsou stejná pakáž, která se pouze tváří vznešeněji. Peníze jí rozhodně „nesmrdí“.

Jiří Štěpnička obdařil Shylocka živou proměnlivostí, jeho postava se skládá z vybroušených plošek a je lidsky pochopitelná. Vtiskl jí i hlubokou duševní trýzeň, která v závěru ústí v bolestnou únavu. Ta jej pak pohltí: když pokořen a bosý kráčí vodou pryč, je to jedna z nejsilnějších scén. A přitom začíná jako šantala, kašpar, který předvádí svou vlastní karikaturu a doslova se třese na svou oběť. Pak přijde známý monolog o tom, že Žid je stejný jako křesťan ze třetího jednání, kde poprvé zazní žalující tón – civilně a naléhavě. Obsazení Štěpničky je plusem, po delší době mu režie svěřila roli hodnou herce jeho kvalit. Další zajímavě vyložená figura je Antonio Igora Bareše, dekadentní bolestín, poťouchlec a pozér v jednom. Pláče nad sebou úvodem i v závěru nejspíš z rozmazlenosti, snad proto, že je opět bohatý, snad pro svůj homosexuální vztah k prospěchářskému Bassaniovi (Jan Hájek), který se ale žádnou vášní nestravuje. Představitelky Porcie a Jessiky Lucie Žáčková a Pavla Beretová si se svými postavami pohrávají, ale ve vztazích k mužům jsou překvapivě vlažné. Nechají si líbit, když je miláčkové zrazují, utrhávají se na ně, v případě Jessiky dojde málem i ke znásilnění (neškodný Lancelot Petra Motlocha se mění v parchanta). „Štastný“ konec se tak zadrhává a zamlžuje, což ale souzní s Čičvákovým pojetím, daří se mu vytvořit neuchopitelnou atmosféru úpadkové společnosti, chladné, až nelítostné. I jednoduchá scéna, kterou tvoří šikma svážející se k rampě, tento pocit umocňuje, stejně jako hudba Petra Kofroně. Ta je i kontrapunktem ke scénickému dění. Groteskním dokreslením jsou i výjevy s Porciinými nápadníky, třeba Princ aragonský (Alexandr Minajev) coby karikatura imperiálního Rusa.

Hlavní problém výkladu ale tkví v traktování tématu antisemitismu a obecně rasismu, jako by inscenace stále dobíhala text, v němž pro vyznění řady situací není opora. „Drhne“ třeba převlek partičky mladých v ortodoxní Židy, scény s Porcií a Bassaniem... A všichni ti „Solaniové, Saleriové, Lorenzové“ táhnou dějem, aniž by k něčemu byli. Jestli si od obsazení zde nezajímavého Vojty Kotka do jedné z těchto rolí někdo slibuje nával pubertálních dívek do hlediště, pak je to úvaha scestná. A přitom inscenaci by krácení jenom prospělo.

William Shakespeare: Kupec benátský

Překlad: Martin Hilský Režie: Martin Čičvák Národní divadlo, premiéra 12. 11.

Vstoupit do diskuse

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025

Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.