* LN Vaše služba televize přes pevnou telefonní linku Volný TV je zatím dostupná jenom několika málo obyvatelům velkých měst. Plánujete zvýšit pokrytí?
Je pravda, že je na málo místech v ČR, ale pokryto je půl milionu domácností. To není pro začátek špatné. Chceme rozšiřovat pokrytí postupnými kroky. Volný TV je pro nás značná investice.
* LN Kolik zákazníků už televizi pomocí vaší služby sleduje?
Přesná čísla neuvádíme a jsme zatím stále v počáteční fázi. Ale řekněme, že jsou to stovky domácností.
* LN To je na tolik pokrytých domácností docela málo...
Jsme teprve na začátku. Jde o to, abychom v oblasti, kterou pokrytou máme, dokázali televizi dobře prodat a vysvětlit zákazníkům, k čemu je tato služba dobrá. Přece jen je to stále docela technologická novinka.
* LN Zatím jsem na Volný TV moc reklamy neviděl.
V pokrytých městech dáváme především letáky do schránek, ale začátkem příštího roku chystáme intenzivnější kampaň. Vidíme Volný TV jako přidanou službu, podobně jako například volání přes internet. Samozřejmě že bychom byli rádi, aby každý, kdo od nás má internet, měl i televizi. Ale pokud se podíváte na podobnou službu od Telefóniky, prošli podobným procesem - začali na relativně malém území a pak je rozšiřovali dál. Během jednoho roku získali šedesát tisíc zákazníků, tedy asi jedno procento celkového počtu zákazníků O2.
* LN Proč jste šli do měst, kde je možností, jak získat televizní signál mnoho, a ne naopak na venkov, kde je konkurence nižší?
Potenciál těchto míst je velmi malý. I když je tu menší konkurence, je tu na druhou stranu také menší poptávka. Investice do této služby je ale velmi nákladná. Ve městech je také více lidí, kteří mají PC a u kterých je možné předpokládat, že využijí připojení k internetu (to je třeba mít pro příjem televize přes pevnou linku, pozn. red.).
* LN Při rozvoji ADSL v ČR se hodně mluvilo o tlaku na zpřístupnění místní smyčky (local loop unbundling), tedy na „osvobození“ vaší služby od dominantního operátora. Proč netlačíte na rychlejší zpřístupňování místních smyček?
Do unbundlingu jsme investovali a stále investujeme a budujeme svou vlastní síť. Ta je nyní dostupná asi čtyřiceti procentům domácností. Investujeme ve fázích. Technicky tyto služby otestovat a nastavit správné procesy ve firmě trvalo dlouho. Letos jsme pokrytí rozšířili a příští rok je budeme propagovat ještě více.
* LN V čem je největší problém?
Jde o dvě věci. Předně celý proces trvá dlouho. Z jiných zemí víme, že jej jde udělat rychleji, ať už s pomocí tlaku regulátora, nebo díky konkurenci na trhu. To chceme zlepšit, protože jde o pohodlí zákazníka, který nechce na své připojení čekat třeba tři nebo více týdnů. Čelíme také nepříznivé cenové politice. Unbundling je dost drahý a sestavovací poplatky vysoké. To brání většímu rozšíření zpřístupněných linek. Jednáme o tom s ČTÚ i Telefónikou, řekl bych ale, že kola se točí pomalu. V Česku jsme ale ohledně internetu byli vždy za západní Evropou.
* LN V minulosti jste tlačili i na možnost využití tzv. neaktivních linek, tedy těch, které lidé odhlásili. Pohnuly se ledy v této oblasti?
Zpřístupnění neaktivních linek přijde, to je jasné. Konečně k němu přistupuje kladně i Telefónika. Ta pochopila, že je výhodné i pro ni. Neaktivní linka je měděný drát, který nic nevynáší - když ji zpřístupní nám, alespoň jim to vynese něco na pronájmu. Nám to naopak pomůže připravit zajímavé nabídky pro zákazníky, kteří chtějí výhradně rychlý širokopásmový internet a nepotřebují pevné hlasové služby, a především nechtějí platit O2 za telefonní paušál, který nevyužijí. Kdyby tu byly na trhu dobré nabídky už dříve a bylo by možné mít pouze „nahé“ ADSL bez telefonního paušálu, určitě by tolik lidí pevnou linku neodhlásilo. Nyní musíme tyto zákazníky získávat zpět, a to je vždy obtížnější.
* LN Nedávno jste koupili menšího operátora, eTel. Jaký vliv měla akvizice na českou pobočku Telekom Austria?
eTel v ČR měl pro nás zajímavé zkušenosti z firemního segmentu zákazníků, které jsme my sami měli jenom omezené. Snažíme se značku Volný posunout i k firemnímu segmentu, kde není tak známá a silná -a to i přesto, že z něj máme dvě třetiny našich tržeb. Stále mluvíme o Volný TV a službách pro domácnosti, ale přitom většina našich tržeb je od firem, kterým prodáváme internetové připojení a hlasové služby. A tento podíl v budoucnu poroste.
* LN Bude konsolidace na českém trhu pokračovat?
Spíše si myslím, že bude pokračovat kooperace mezi operátory, jak je to vidět na příkladě nás a T-Mobile, kterému prodáváme velkoobchodně pevný internet, nebo Vodafone a Českých radiokomunikací. Další konsolidaci ale nemůžu vyloučit.