Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Strojvůdce má v patách policii. Ignoroval červenou, čelní srážka vlaků si vyžádala 14 zraněných

Česko

  5:00
KŘEMŽE/PRAHA - Byla to první čelní srážka vlaků na české železnici po 20 měsících. Dva stroje soukromého dopravce GW Train se střetly nedaleko Českých Budějovic letos v květnu, po nehodě zůstalo 14 zraněných. Podle zjištění serveru Lidovky.cz policie na podzim obvinila strojvůdce, který srážku způsobil. Na trasu vyjel navzdory červené. Další okolnosti incidentu objasňuje Drážní inspekce, aktuálně dokončuje závěrečnou zprávu.

Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti. foto: David Peltán, MAFRA

Dva vlaky GW Train se mezi Křemží a Boršovem nad Vltavou čelně srazily 3. května ve tři čtvrtě na devět dopoledne. Před střetem vyrazil jeden stroj směrem na Boršov, zatímco z opačného směru mířil druhý vlak. První přitom vůbec neměl trase co dělat, měl počkat v Křemži na příjezd stroje od Boršova. Na návěstidle byla červená zakazující jízdu. Právě strojvůdce prvního vlaku má nyní v patách policii.

„Bylo zahájeno trestní stíhání s jedním ze strojvůdců. Nerespektoval návěstidlo, které mu zakazovalo jízdu,“ sdělila serveru Lidovky.cz jihočeská policejní mluvčí Lenka Pokorná. Kriminalisté muže obvinili z obecného ohrožení z nedbalosti, stíhají ho od října. Pokud případ dospěje k soudu, strojvůdci v případě uznání viny hrozí osmiletý trest. Jak se firma k obvinění svého člověka staví, není jasné. Na dotazy serveru Lidovky.cz nereagovala.

14 zraněných po čelní srážce vlaků. Oba radiostanice měly, ale k jednomu vlaku signál nedospěl

Srážku odneslo zraněním čtrnáct pasažérů, tři z nich byly děti. Škoda dosáhla výše 6 milionů korun. Kriminalisté jsou na počátku vyšetřování, kauzu by podle oficiálního vyjádření rádi dotáhli do finále v průběhu příštího roku. „V prvním čtvrtletí roku 2019, po obdržení všech vyžádaných dokumentů, předají kompletní spisový materiál státnímu zástupci,“ poznamenala mluvčí Pokorná.

Policie pro úspěšné završení případu potřebuje podklady od Drážní inspekce. Právě ona je rozhodujícím orgánem, jenž má kompetenci vysvětlit všechny okolnosti vedoucí k nehodě. Podle zákona musí finální report dopsat do roku od havárie, ale podle všeho budou inspektoři rychlejší. „V současné době dokončujeme závěrečnou zprávu z této mimořádné události,“ sdělil serveru Lidovky.cz šéf úřadu Jan Kučera.

‚Vozidla GW Train splňují požadavky‘

Po havárii vyvstala otázka, zda mají stroje GW Train patřičnou technologii pro komunikaci. Incident také poukázal na absenci regule, jež by zajištění takové technologie dopravcům vymahatelným způsobem přikazovala. Součástí příběhu je i další proměnná. Bezpečnostní systémy se podle důležitosti tratí odlišují. Jedny jsou na hlavních koridorech, jiné fungují na lokálních tratích.

Na trase České Budějovice – Černý Kříž, jejíž součástí je inkriminovaný úsek mezi Křemží a Boršovem, při nouzových situacích vstupuje na scénu opatření Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla. Zjednodušeně řečeno funguje následovně: pokud stroj vzdor červené vyjede ze stanice, prostřednictvím traťového radiového systému zamíří ke všem vlakům v dosahu kódovaný příkaz, jenž je do jednoho stopne.

Při srážce osobních vlaků u Mříče na Českokrumlovsku bylo 3. května 2018...
Na Českokrumlovsku se srazily osobní vlaky. Mezi 14 zraněnými jsou i děti.

Vůz jedoucí do Křemže výstrahu obdržel a zastavil. Ke druhému, jehož strojvůdce ignoroval červenou, signál nedorazil. Standardy pro komunikaci s vlakovou soupravou přitom bezvadně plnily oba vlaky. „Vozidla GW Train splňují požadavky na vybavení radiostanicí,“ sdělil už dříve serveru Lidovky.cz Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která pro dopravce stanovuje podmínky vstupu na dráhu. 

Drážní inspekce tak musí odstranit dvě neznámé, jež se nad nehodou vznáší. Za prvé zda radiostanice stroje mířícího z Křemže byla na takové úrovni, aby příkaz k zastavení převzala. Druhou otázkou je, jestli se vlak nepohyboval mimo dosah traťového radiového systému. Bez ohledu na to ale nelze GW Train nic přičíst k tíži. Funkce Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla není pevnou podmínkou provozního řádu, funguje zkušebně.

České dráhy musely ustoupit

„SŽDC nemá zákonné možnosti vynucovat vybavení pro základní spojení,“ připomíná mluvčí správy Illiaš další faktor, jenž celou problematiku ztěžuje. V budoucnu mají nedostatky zmizet dík zavedení celoevropského jednotného systému řízení železničního provozu zvaného ERTMS, k jehož implementaci se Česko zavázalo. Komunikaci na dráze unifikuje, SŽDC navíc díky němu bude mít nástroj efektivní kontroly.

K incidentu došlo na jedné ze tří exponovaných pošumavských tratí. V prosinci 2017 se na nich ujala provozu zmíněná firma GW Train, jež ovládla soutěž vyhlášenou Jihočeským krajem. Odstavila České dráhy, které na nich služby poskytovala předtím. Kontrakt na 15 let přinese GW Train 2,25 miliardy korun, což kraji oproti předchozí dohodě s ČD ušetří 300 milionů.

 České dráhy se se ztrátou tendru nesmiřovaly lehce, Antimonopolnímu úřadu adresovaly dva podněty. Upozorňovaly hlavně na údajně podstřelenou cenu ze strany GW Train. Následovala dvojice žalob ke Krajskému soudu v Brně, nic z toho národnímu dopravci nepomohlo. GW Train předznamenal trend, který naplno propukne příští rok. Českým dráhám končí monopol na regionálních tratích, kraje mohou poptávat služby soukromých subjektů.

„Soukromí dopravci v tuto chvíli nedokážou nabídnout tak široké spektrum různých vlaků, odbavovacích služeb a personálního zajištění jako my. A nikdy také asi nebudou schopni zajistit síťovost a pokrytí celého území jako České dráhy,“ řekl LN v letos v létě tehdejší šéf ČD Pavel Krtek. Na jihu Čech cestující přijímají služby GW Train s rozpaky, samospráva dostala desítky stížností na spolehlivost vozů, jejich kapacitu či dodržování jízdního řádu. 

Autor:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč