...komfort u vozů střední třídy začíná těsně nad čtvrt milionem korun
Na pořízení každého z dvanácti nejlevnějších aut stačí méně než sedm průměrných platů. Jsou malá, spartánsky vybavená. Ale i větší a komfortnější vozy jsou dnes levnější než Škoda Favorit před dvaceti lety.
PRAHA Jen šest měsíců a tři dny musí člověk s průměrným platem pracovat, aby si mohl koupit nové auto. Bude se jmenovat Renault Twingo a za 157 900 korun je nejlevnějším novým autem v historii Čech a Moravy od roku 1953.
Poměr průměrné hrubé mzdy a ceny vozu nelze brát doslova. V praxi je nutné počítat, že z hrubé mzdy si stát vezme daně a pojištění, člověk musí platit za jídlo a za bydlení. Navíc k uváděné ceně auta musí připočítat další peníze za povinnou výbavu, tedy lékárničku, lano, výstražný trojúhelník, případně za gumové koberečky, které trochu ochrání plstěné podlahy před znečištěním. Nic z toho v ceně nejlevnějšího vozu není. Pro porovnávání vývoje je ale poměr průměrné mzdy a ceny automobilu dobrým ukazatelem.
Na auta se vydělávalo roky Podle archivních materiálů národního podniku Mototechna, který vozy a jejich díly v Československu prodával, byl v zemi po druhé světové válce pochopitelný nedostatek aut. Prodávala se pouze na poukaz vystavený národním výborem. Nárok měl jen ten, kdo vozidlo potřeboval nezbytně k výkonu svého povolání, například venkovští lékaři. V červenci 1946 stál vůz Škoda Tudor na poukaz 89 400 Kčs s tím, že auto nemělo pneumatiky, ty si musel zákazník sehnat sám. Existoval i volný prodej, a to i včetně pneumatik. Pak ale stál Tudor 400 tisíc korun.
V roce 1953, kdy v Československu proběhla měnová reforma, se v zemi prodalo celkem 3805 osobních automobilů, z toho soukromým osobám pouze 74 vozů.
Prodej nových vozů v Československu na poukaz probíhal do roku 1962, za vyšší ceny šlo auto koupit jako luxusní zboží i ve volném prodeji. Škoda Felicie tehdy stála 44 tisíc korun, což představovalo 33 průměrných měsíčních platů.
Aut na trhu postupně přibývalo. V roce 1980 stála nejlevnější škodovka, model 105, celkem 55 200 korun. Na tuto částku tehdy musel člověk pracovat jedenadvacet měsíců. Levnější byl trabant, v kombi verzi stál 39 tisíc korun, což představovalo patnáct měsíčních platů.
V roce 1988 se na trhu objevil model Škoda Favorit za 84 600 korun. V dubnu 1991 získal majoritu v mladoboleslavské Škodovce koncern Volkswagen. Vývojáři z Wolfsburgu spolu s techniky Škodovky provedli na favoritu 548 zlepšení. A cena nového vozu vylétla na 135 tisíc korun, což představovalo 40 tehdejších hrubých platů. Moderní, ale chudší výbava Současné ceny některých nových automobilů, měřeno průměrnou mzdou, jsou nižší než za socialismu. To je v podstatě největší rozdíl, protože výbavou jsou současná levná auta jen o něco výše než embéčka. Většině levných malých aut chybí posilovač řízení, takže při vyjíždění z parkoviště musí řidič trochu napnout svaly. Nelze nastavit volant ani sedadlo řidiče, některé vozy nemají nastavitelné ani opěrky hlavy. Otvírání oken není elektrické, ale jen mechanické, některé modely nemají rezervní disk s pneumatikou. Některým modelům chybí otáčkoměr, takže řidič musí řadit jen podle sluchu.
Na druhé straně se ale i na malých autech podepsal technický vývoj, takže všechna jsou vybavena antiblokovacím systémem ABS, který pomáhá stabilizovat auto na náledí nebo při dešti. Jsou to mnohem častější situace než náraz do stromu, kdy posádku zachrání airbag. Všechny modely tedy mají airbag pro řidiče, ale jen některé i pro spolujezdce.
Aby byl seznam výbavy malých levných aut delší, uvádějí automobilky i takové banality, jako jsou nárazníky v barvě karoserie (což má estetický význam u luxusních limuzín) či schránku před sedadlem spolujezdce (tu má každé současné auto). Pozůstatkem dob, kdy se v autech kouřilo, bývá zapalovač. Protože je však moderní nekouřit, chybí popelník.
Levnější jsou i větší vozy Řada lidí se při nákupu auta řídí cenou, malé vozy představují 30 procent trhu. Více ale Češi kupují vozy střední třídy, tato kategorie zaujímá 40 procent trhu.
To jsou lidé, kteří se více dívají po značce než po ceně. Mají dobré zkušenosti se škodovkami, fordy, volkswageny či mercedesy a zůstávají svým značkám věrni.
I tyto značky v kategorii střední třídy, tedy větších, pohodlnějších a lépe vybavených aut, mají přijatelně nízké ceny.
V roce 1991 musel dát člověk na nákup Škody Favorit dohromady 40 průměrných měsíčních platů. Pokud dá dohromady čtyřicet platů dnes, má milion. Proto můžeme tvrdit, že i komfortní vozy střední třídy jsou dnes levnější než před dvaceti lety. Anepoměrně lépe vybavené než tehdejší favorit.
Za čtvrt milionu korun je dnes na prodej dostatečně velká Škoda Octavia Tour, byť s mírně slabším motorem.
Za necelých půl milionu korun lze koupit nový Ford Mondeo. „Je možné, že u konkrétních dealerů dosáhne zákazník individuálním jednáním další slevy či jiných bonusů například ve formě příslušenství zdarma,“ připomněl mluvčí Fordu Martin Linhart.
Fiat nabízí svůj model střední třídy Linea za čtvrt milionu, ale pro firemní zákazníky poskytuje ještě sedmiprocentní slevu.
Výbava třídveřového VW Golf za necelých 320 tisíc korun zahrnuje klimatizaci, sedm airbagů, palubní počítač, všechna okna se samozřejmě ovládají elektricky.
„Každý prodejce se snaží oslovit zákazníka ještě atraktivnějšími podmínkami, než je nabídka importéra. Akční nabídky prodejců, třeba na model Polo, tak začínají již na 210 tisících korun,“ připomněl Jan Klíma, mluvčí firmy IVG, která volkswageny do Česka dováží.
Komfort spojený s vozy střední třídy znamená i lepší služby.
„Všechny modely mají v základní ceně vedle airbagů, dálkového centrálního zamykání, klimatizace a bezpečnostních systémů i servisní prohlídky na šest let nebo na 120 tisíc kilometrů zdarma, jak práci, tak materiál,“ uvedl Jan Kuhn, ředitel komunikace společnosti Daimler Česká republika. Vůz MercedesBenz B 160 s touto výbavou lze nyní pořídit za 530 tisíc korun.
Podle odborníků ceny nových aut letos v Česku výrazněji klesat nebudou. Mimo jiné je to kvůli katastrofám v Japonsku, odkud se zbrzdí dodávky komponentů pro japonské továrny v Evropě. Důsledkem bude převis poptávky nad nabídkou všech značek.
***
Na nové auto dnes stačí sedm měsíčních platů. Průměrný hrubý měsíční plat na konci roku 2010: 25 803 Kč
Renault Twingo Access 3 dveře, 1,2 l / 55 kW 157 900 Kč = 6,1 platu
Renault Thalia Authentique 4 dveře, 1,2 l / 55 kW 159 900 Kč = 6,2 platu
Dacia Logan Access 4 dveře, 1,2 l / 55 kW 159 900 Kč = 6,2 platu
Dacia Sandero Access 5 dveří, 1,2 l / 55 kW 169 900 Kč = 6,6 platu
Citroën C1 X 3 dveře, 1,0 l / 50 kW 169 900 Kč = 6,6 platu
Peugeot 107 Smile 3 dveře, 1,0 l / 50 kW 169 900 Kč = 6,6 platu
KIA Picanto 5 dveří, 1,0 l / 46 kW 169 980 Kč = 6,6 platu
Renault Twingo Trend 3 dveře, 1,2 l / 55 kW 172 900 Kč = 6,7 platu
Fiat Panda Actual 5 dveří, 1,2 l / 50 kW 174 900 Kč = 6,8 platu
Citroën C1 X 5 dveří, 1,0 l / 50 kW 174 900 Kč = 6,8 platu
Chevrolet Aveo Base 4 dveře, 1,2 l / 62 kW 175 900 Kč = 6,8 platu
Peugeot 107 Smile 5 dveří, 1,0 l / 50 kW 179 900 Kč = 7 platů
Jaké své vozy střední třídy považují automobilky za nejlevnější
Škoda Octavia Tour Počet dveří 5 Obsah a výkon motoru 1,4 MPI / 59 kW Kombinovaná spotřeba 6,4 l / 100 km Zavazadlový prostor 585 litrů Cena 269 900 Kč
VW Golf Počet dveří 3 Obsah a výkon motoru 1,4/59 kW Kombinovaná spotřeba 6,4 l / 100 km Zavazadlový prostor 350 litrů Cena 319 900 Kč
Ford Mondeo Počet dveří 5 Obsah a výkon motoru 1,6/118 kW Kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km Zavazadlový prostor 540 litrů Cena 499 990 Kč
Peugeot 508 Access Počet dveří 5 Obsah a výkon motoru 1,6/90 kW Kombinovaná spotřeba 6,2 l / 100 km Zavazadlový prostor 503 litrů Cena 508 000 Kč
Honda Accord Počet dveří 4 Obsah a výkon motoru 2,0/115 kW Kombinovaná spotřeba 7,3 l / 100 km Zavazadlový prostor 467 litrů Cena 569 000 Kč
BMW 316i Počet dveří 4 Obsah a výkon motoru 1,9/90 kW Kombinovaná spotřeba 6,3 l / 100 km Zavazadlový prostor 460 litrů Cena 687 500 Kč