Pátek 6. prosince 2024, svátek má Mikuláš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ceny benzinu a nafty neporostou

Česko

Nejhorší zdražování mají motoristé podle analytiků za sebou. Čerpací stanice v pohraničí bojují o přežití

PRAHA Prudký růst cen pohonných hmot, který motoristé zaznamenávali od začátku letošního roku, se zastavil. Podle analytiků však mají motoristé nejhorší zdražování již za sebou a je zde konečně prostor pro snižování cen.

„Situace na světových trzích s ropou se v průběhu minulého týdne změnila a nyní hraje ve prospěch českých motoristů. Cena ropy po několika týdnech růstu otočila o 180 stupňů a zamířila dolů, přičemž v pátek se ropa WTI dostala dokonce opět pod hranici 80 dolarů za barel,“ uvedl Petr Čermák ze společnosti Colosseum. „Motoristé se v nejbližší době dočkají promítnutí poklesu cen ropy do cen pohonných hmot,“ doplnil Jan Šimek z Broker Consulting.

Mezi jednotlivými čerpacími cenami se přitom může cena lišit až o několik korun. Podle předsedy Společenství čerpacích stanic Ivana Indráčka je to dáno zejména tím, že se na trhu objevuje v poslední době velké množství zboží, které je zdaněno v loňském roce. Čerpací stanice, které se k tomuto zboží dostanou, pak prodávají za ceny, kterým jiní provozovatelé nemohou konkurovat.

Indráček připomíná, že konkurence mezi provozovateli čerpacích stanic je v České republice nesmírně tvrdá. Síť v Česku je v porovnání s okolními zeměmi zdaleka nejhustší. Podobné ceny v určité lokalitě přitom nejsou výsledkem ani tak kartelových dohod, z nichž byli provozovatelé čerpacích stanic v minulosti obviňováni, ale jedná se spíše o dominový efekt. „Všichni se kontrolují a nedovolí jeden druhému výraznější cenovou výhodu,“ poznamenává Lednové zvýšení spotřební daně se podle Indráčka podepsalo na tom, že se z pohraničí, kde v minulosti byly jedny z nejvyšších cen, stávají naopak jedny z nejlevnějších regionů.

Mezi jednotlivými provozovateli čerpacích stanic v pohraničí, kteří byli zvyklí na zahraniční zákazníky, zuří sebevražedný boj, v němž si snižují marže až na samou hranici přežití. Místní pumpy prodávají mnohem méně pohonných hmot, ale kvůli silné konkurenci se místo zvýšení marže snaží trumfnout ostatní co nejnižší cenou.

„Platí přesvědčení, že když budu levnější, budou ke mně řidiči více jezdit. Ve chvíli, kdy máte kolem sebe hodně pump, jste na jednu stranu tlačen, abyste marži zvyšoval, ale vy máte tendenci dát cenu nižší,“ vysvětluje Indráček.

Podle sdružení nebude mít zvýšení spotřební daně efekt v podobě vyššího výběru, který si od něj slibuje ministerstvo financí. Tvrdí, že o to, co stát vybere od českých řidičů navíc, přijde na tranzitu a v příhraničí. „V minulých letech měl stát poměrně slušný příjem z výnosu spotřební daně příhraniční turistiky. Němci a Slováci zde tankovali poměrně intenzivně. V tuto chvíli u nás, co se týče nafty, nemají Němci důvod tankovat. Ceny jsou více méně srovnané, a tím pádem jsme přišli o velké tankování tranzitních kamionů,“ říká Indráček.

Například nafta prodávaná na českých pumpách již patří mezi nejdražší v Evropě. Minulý týden se podle údajů Českého statistického úřadu prodávala v průměru za 29,59 koruny za litr. Nejprodávanější benzin Natural 95 se prodával v průměru za 31,01 koruny za litr.

Autor: