Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Černý pátek předčil loňský rok

Česko

Tržby obchodníků v USA jsou však jen o 0,5 procenta vyšší. Nákupům kraluje zejména elektronika a hračky

CHICAGO Vánoční nákupní sezóna ve Spojených státech úspěšně odstartovala minulý pátek. I přes vysokou nezaměstnanost se prvních předvánočních slev rozhodlo využít více lidí než loni.

V USA již tradičně začíná pravé nákupní šílenství s množstvím slev a výhodných nabídek v pátek po Dni díkůvzdání, který vždy připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu. Název „černý pátek“ se začal objevovat v polovině šedesátých let a váže se k termínu „být v černých číslech“, tedy být v zisku.

Černý pátek je totiž první příležitostí pro americké obchody prodávat zboží ve velkém a vyzkoušet si tak, jaká bude daný rok vánoční sezóna. Letošní černý pátek sice nezaznamenal výrazný nárůst, ale v době ekonomické recese obchodníci i ekonomové vítají každý sebemenší růst.

Lidé během letošního černého pátku utratili celkem 10,660 miliardy dolarů, tedy téměř 186 miliard korun. Uvedla to v tiskové zprávě americká agentura pro výzkum trhu ShopperTrak.

Letošní útrata tak sice překonala loňské výsledky jen o půl procenta, ale i tak se to dá považovat za úspěch. Loňský rok byl totiž oproti všem předpokladům velice úspěšný. I přes počínající finanční a ekonomickou krizi totiž lidé loni v listopadu utratili 10,606 miliardy dolarů, tedy o celá tři procenta více než v roce 2007.

„Jak se ukázalo v roce 2008, poměrně silný výsledek černého pátku není vždy jasným indikátorem pro celou vánoční sezónu,“ uvedl spoluzakladatel agentury ShopperTrak Bill Martin.

Právě tříprocentní nárůst tržeb během loňského pátku totiž napovídal, že by se mělo jednat o poměrně silnou nákupní sezónu. Ta se však nedostavila a obchodníci po zbytek vánoční sezóny marně čekali na davy zákazníků. Přesto se však podle Martina letos naplní předpokládaný nárůst tržeb obchodníků o 1,6 procenta.

Přestože Spojené státy nyní trápí nejvyšší nezaměstnanost za posledních 26 let, lidé se poměrně snadno nechali nalákat na obrovské slevy. Již tradičně mezi nejpopulárnější zboží patří elektronika. Velké plazmové či LCD televize se během pátečního dne daly sehnat až o třetinu levněji oproti běžné ceně.

Výhodně se daly sehnat i notebooky nebo hit letošních vánoc – robotický křeček. Do slevového šílenství se zapojili i prodejci luxusního zboží a šperků. Právě ti totiž byli v loňském roce nejvíce postiženi a jejich měsíční tržby se propadaly až o 20 procent.

Mnozí z nich se proto rozhodli v letošním roce nabídnout výhodné balíčky. V jednom dallaském zlatnictví se rozhodli dávat při nákupu šperků za sto dolarů padesátidolarový kupon na další nákup. Jiné klenotnictví zase při nákupu nad 399 dolarů daruje zákazníkovi diamant v hodnotě 99 dolarů.

Autor: