Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Češi kvůli krizi nakupují méně šampaňského

Česko

PRAHA Prodej pravého šampaňského v tuzemsku srazila ekonomická krize letos dle předběžných odhadů až o čtvrtinu. Uvedl to Jiří Kočí ze společnosti Global Wines, zabývající se prodejem vín a destilátů.

Zatímco v loňském roce se v Česku prodalo zhruba 200 000 lahví šampaňského, v letošním roce odhadují jeho prodejci pokles trhu na úroveň roku 2007, kdy prodeje dosáhly 150 000 lahví.

„Champagne se nekupuje kvůli ceně, ale kvůli statusu a image – tedy zákazníci kupují stále stejné značky, ale v jiné frekvenci,“ uvedl Kočí.

Kromě lidí z vyšších příjmových skupin kupují šampaňské pro různé slavnostní příležitosti často zejména firmy.

„Velkou část zákazníků tvoří korporátní klienti, kteří letos samozřejmě nemají důvod slavit,“ řekl Kočí.

Přestože část české laické veřejnosti označuje za šampaňské nesprávně jakýkoliv sekt, označením Champagne se můžou honosit pouze šumivá vína mající původ ve francouzské oblasti ChampagneArdenne. V oblasti působí přes tisíc producentů. Někteří z nich pouze pěstují révu, hrozny pak prodávají šampaňským domům, kde slavný šumivý nápoj vzniká.

Domácí trh pravého šampaňského přitom v posledních letech nepřetržitě rostl. Přesto je jeho podíl na prodejích šumivých vín v zemi stále zanedbatelný, většina Čechů a Češek dává přednost levnějšímu sektu, zejména tomu z tuzemské provenience.

Podle marketingového ředitele největšího tuzemského výrobce sektu firmy Bohemia Sekt Martina Fouska postihne mírný pokles celý trh šumivých vín. V zemi se jich letos prodá 15 milionů lahví, loni to bylo o 100 tisíc lahví víc.

„Záleží ale na předzásobení trhu, protože my vidíme prodejní čísla, ale nevíme, kolik sektů zůstane po silvestrovské noci na skladech obchodníků,“ uvedl již dříve Fousek. Spotřeba sektů v ČR loni meziročně mírně vzrostla z 1,2 na 1,4 litru na osobu a rok. V nejvíce srovnatelném Německu mírně klesla na 3,9 litru, ale i z toho je podle Fouska vidět, že český trh má velmi slušný potenciál růstu.

Největší český výrobce vína, Bohemia Sekt, chce letos prodat 11 milionů lahví sektů, stejně jako v roce 2008, ale o půl milionu méně než předloni.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.