Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi objevují ekologické ježdění

V České republice se začíná stále víc mluvit o ekologické a hospodárné jízdě. Majitelé aut slyší hlavně na ten druhý aspekt, protože chtějí ušetřit. Takzvaná zelená technika řízení je díky tomu stále populárnější.

Ušetřit během řízení může každý řidič a každá firma, tvrdí propagátoři „ecodrivingu“ neboli hospodárného řízení. S technikami šetrného řízení by se však měl seznámit i ten řidič, kterého finanční úspory nezajímají. Třeba proto, že tento způsob jízdy by měl zaručovat šetrnější přístup k životnímu prostředí a zvýšit životnost automobilů.

Trend začaly podporovat i automobilky. Například Peugeot pořádá v Evropě závod s názvem ECO Cup, kde se vítězem stává ten, kdo projede trať s nejmenší spotřebou pohonných hmot.

Podle školitelů ekologického ježdění dokáže řidič už po krátkém zasvěcení ušetřit dva decilitry paliva na sto kilometrů. Na první pohled zanedbatelné číslo představující úsporu pět korun na 100 km. A zde začínají instruktoři úsporného ježdění svoji argumentaci. Při najetí 20 000 km ročně to znamená úsporu tisíc korun či čtyřicet litrů paliva. A protože v Česku jezdí přes 6,7 milionu vozidel, znamená zmíněná úspora podle instruktorů ekologické jízdy v rámci celého českého vozového parku 268 milionů litrů paliva ročně, což představuje 6,7 miliardy korun. To jsou údaje, se kterými oslovují stále více řidičů i v České republice. Pokud jde o životní prostředí, i zde existuje poměrně jednoduchý výpočet, který má dokazovat pozitivní vliv správného řízení na přírodu. V krátkosti se zde argumentuje, že každé auto, které řídí uvědomělý řidič, vypouští do ovzduší o sto kilogramů oxidu uhličitého méně. Tedy v případě, že ujede pravidelně kolem 20 000 km ročně.

Podle Jiřího Čumpalíka, který připravuje výcvik „ECODrive -Hospodárně a bezpečně na silnici“ a zároveň je rekordmanem v soutěži EconomyRun s vozem Superb, lze kurz přizpůsobit pro všechny skupiny řidičských oprávnění - od osobního vozidla přes nákladní až třeba po autobus s přívěsem.

„Každé vozidlo má svá specifika, proto máme pro každou skupinu specifický výcvik. Nicméně i tak je správné vnímání provozu společným základem pro všechny,“ říká Čumpalík a dodává, že při kurzu lze zajít i do velkých detailů, které mohou využít například firmy. „U firemních zákazníků lze výcvik postavit přímo na míru, kdy zohledňujeme i očekávaný přínos ze školení, stejně jako aktuální potíže firmy, třeba zvýšenou nehodovost, extrémy ve spotřebě některých řidičů, případně nízkou motivaci.“ Kurz ECODrive přijde soukromého řidiče na 1500 korun. Podle výše zmíněného výpočtu se tak člověku tato investice začne navracet až po roce a půl ekologického řízení. Možná i proto jsou tyto kurzy ještě stále spíš v hledáčku firem a profesionálních řidičů.

Přesvědčivé argumenty pro firmy Samotný kurz trvá přibližně pět hodin. V jejich průběhu účastníci absolvují celkem tři různé testy - od vlastního hodnocení přes test vnímání až po závěrečný test.

„Výsledky jsou vždy prodiskutovány v rámci celé skupiny a díky tomu si každý odnese to, co je pro něj nejdůležitější. Kurz navíc není postaven jako přednáška, ale hodně se využívá i koučinku, mentoringu a podobně,“ říká Jiří Čumpalík. Postoje hlavně větších společností, které by měly mít z hospodárného řízení největší profit, jsou podle něj stále hodně různorodé. A pořád také platí, že nejvíc záleží na tom, jaký postoj zastává vedení firmy a jak lidé v managementu tuto problematiku vnímají.

„Všem nabízíme přesvědčivé argumenty přínosu výcviku. Provedeme pilotní výcvik vybrané skupiny řidičů a na základě dosaženého výsledku jsme schopni spočítat potenciál úspor na celou firmu,“ popisuje Čumpalík. „Přitom jsme za dobu, co tyto kurzy vedeme, udělali zkušenost, že reálná úspora bývá ještě vyšší než dodaný výpočet. Úspory střední firmy se tak pohybují v řádech milionů korun ročně.“

***

Kolik se dá ušetřit?

Osobní automobily - zážehový motor

(průměrná spotřeba 7,5 l/100 km)

Roční proběh v km 10 000 25 000 50 000

Úspora paliva v litrech 150 375 750

Úspora v Kč 4500 11 250 22 500

Osobní automobily - vznětový motor

(průměrná spotřeba 5,1 l/100 km)

Roční proběh v km 10 000 25 000 50 000

Úspora paliva v litrech 153 383 765

Úspora v Kč 4590 11 475 22 950

Dodávkové a lehké nákladní automobily

(průměrná spotřeba 18,5 l/100 km)

Roční proběh v km 25 000 50 000 75 000

Úspora paliva v litrech 925 1850 2775

Úspora v Kč 27 750 55 500 83 250

Těžké nákladní automobily

(průměrná spotřeba 33 l/100 km)

Roční proběh v km 50 000 75 000 120 000

Úspora paliva v litrech 2805 4769 6732

Úspora v Kč 84 150 143 055 201 960

Autor: