Čtvrtek 10. října 2024, svátek má Marina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Češi začali bojovat s úniky tepla

Česko

Firmy i domácnosti se vrhly na zateplování. Probral je mráz i potřeba šetřit

PRAHA Nejen kvůli přeplatkům a nedoplatkům, ale i o radu se lidé začali obracet na energetické společnosti. Je jim zima a nebaví je topit pánubohu do oken. Výrobci a distributoři energie pořádají speciálních akce a mnohdy nestíhají uspokojit poptávku.

Jedním z hitů letošní zimy se staly takzvané termosnímky. Ty pomáhají přesně odhalit problematická místa, kudy z budovy uniká nejvíce tepla. Například plynárenská skupina RWE Transgas proto v tomto roce rozšířila svoje kapacity o nové přístroje.

„Letošní chladná zima termosnímkování vysloveně přeje. Už několik týdnů pracujeme na plnou kapacitu a podařilo se nám provést měření u více než dvou set zákazníků,“ popsal David Konvalina, ředitel marketingu skupiny RWE.

Podle něj si službu nejčastěji objednávají majitelé nemovitostí, kteří mají podezření, že vlivem netěsností a konstrukčních závad z jejich obydlí uniká teplo. A neodradí je ani několikatisícový poplatek, který je s vypracováním odborného posudku spojený.

„Ve většině případů se tato podezření potvrdí a odstranění závad může ušetřit i několik tisíc korun ročně,“ uvedl Konvalina.

Energetické firmy, které se veřejnost na úspornou politiku snaží v rámci různých kampaní nalákat už dlouho, proto současnou konstelaci vítají. „Je vidět, že lidé jsou informovaní a téma úspor je na vzestupu. Je otázka, jestli je příčinou počasí, ekonomická krize, vyšší zájem médií nebo fakt, že tuto problematiku dlouhodobě komunikujeme,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E. ON, která dodává elektřinu na jihu Čech a Moravy.

E. ON nabízí vypracování energetických auditů a její zákazníci mohou také využít slevy při nákupu úsporných materiálů. Například v řetězci Baumax si mohou za snížené ceny pořídit montážní pěny nebo nová okna a dveře. Slevy se navíc vztahují i na elektrické nářadí s aku bateriemi nebo úsporné domácí spotřebiče.

Podobnou strategii zvolilo i RWE, které chce při zateplování rodinných domů i firemních objektů hrát roli prostředníka. Prostřednictvím smluvních partnerů poskytuje výrazné slevy na nákup izolačních materiálů a moderních oken nebo dveří. Slevy se pohybují v desítkách procent.

„Postoj lidí i firem k úsporám se zásadně mění i díky kampani energetických firem,“ uvedla Eva Nováková, mluvčí skupiny ČEZ. Ta lidem nabízí specializované poradenství ve svých zákaznických centrech, zájem ale podle Novákové stále není vyloženě zlomový.

„Není to tak, že bychom dnes díky krizi či tuhé zimě zažívali nějaký boom v zájmu o tuto oblast, jedná se o stabilní příklon,“ zdůraznila Nováková.

Energetické firmy se nicméně shodují, že se jim právě díky této problematice daří měnit přístup zákazníků. „Sami jsme čelili otázkám, proč se tak snažíme snižovat spotřebu, když tím jdeme sami proti sobě. To ale na dnešním konkurenčním trhu neplatí a pro nás je důležitější spokojený a věrný zákazník, kterému poskytujeme komplexní služby a poradenství,“ řekl mluvčí RWE Martin Chalupecký.

Postupy jako termosnímkování odhalují výraznější závady na objektu až v 70 procentech případů. Nejčastěji se jedná o netěsnící spáry, nedokonalé napojení oken, špatně izolované dveře nebo nedostatečné zateplení vůči terénu. Na konečném účtu se to může projevit až v desítkách procent.

***

Postoj lidí i firem k úsporám se zásadně mění i díky kampani energetických firem

Autor: