„Česká dopravní hlídka nesmí téměř nic“

PRAHA Někteří Češi si stěžují, že je v sousedním Německu policisté bezdůvodně svlékají či nutí odevzdávat moč. A případná odveta? Žádná, u nás se nic takového neděje, tvrdí šéf dopravní policie Leoš Tržil.

„Že bychom bez udání důvodu někoho vlekli k lékaři, to se nestává,“ tvrdí Tržil a dodává. „Vzorek moči je řidiči odebrán, jen když má policista podezření, že dotyčný požil některou z omamných látek,“ popisuje pravomoci dopravních hlídek.

„Na moč“ navíc řidič nejde automaticky. Ještě předtím, než ho policisté naloží do auta, aby jej odvezli do lékařského zařízení, dělají zpravidla orientační vyšetření na místě.

Už vůbec pak podle Tržila nepřipadá v úvahu, že by hlídka kontrolovaného šoféra svlékla do spodního prádla. „Není k tomu důvod. Mohou řidiče jedině prohmatat, aby zjistili, jestli u sebe dotyčný nemá třeba zbraň,“ nastiňuje.

Zatímco němečtí policisté si podle českých stěžovatelů vyhlížejí právě vozy s českými poznávacími značkami a jejich majitele pak podrobují mnohem detailnějším kontrolám než německé občany, tuzemští policisté prý v kontrolách rozdíly nedělají. „Ten postup by měl být stejný,“ tvrdí Tržil.

Dopravní expert Stanislav Huml je přesvědčený, že na českých silnicích se Němec cítí dokonce lépe než doma. „V porovnání s Německem je u nás dopravní policie mnohem benevolentnější,“ tvrdí někdejší šéf středočeské dopravní policie a nyní dopravní konzultant. „Česká hlídka nesmí téměř nic. Nemůže provinilce zadržet, sebrat mu auto nebo zadržet pas, což v Německu jde.“

Přesto by se cizinci brázdící české silnice měli už brzy dočkat větší pozornosti dopravních hlídek. Z policejního prezidia totiž přišlo nařízení, aby se policisté více zaměřili na cizí značky. Předpis však údajně není žádnou odvetou. Alespoň podle Tržila. Ten argumentuje tím, že je to reakce na dopravní statistiky, podle nichž se na vysoké nehodovosti podílejí často i cizinci.

„Došlo k nárůstu počtu dopravních nehod, dostali jsme za úkol klást větší důraz na dodržování pravidel silničního provozu ve vztahu k cizincům,“ vykládá Tržil.