Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Česká televize míří do kin

Česko

TREND 2009

Televizní tvorba

O nedávno natočeném filmu Filipa Renče Hlídač č. 47 se v tiskových materiálech psalo: „Vzhledem k závažnosti a síle námětu se Česká televize rozhodla realizovat původní televizní scénář jako celovečerní distribuční film. Tento snímek natočila sama bez přispění koproducentů.“ Na tiskovkách se pak zástupci ČT netajili pýchou nad tím, že se jim tenhle projekt podařilo vydupat ze země bez cizí pomoci.

O tom, zda je to nový trend, se vyjadřují opatrně, souvislost se vstupem Novy do koprodukce českých filmů před několika lety popírají rovnou, ale o vůli vyrobit další celovečerní snímky pro kina není pochyb. „Určitě hodláme pokračovat,“ říká šéfproducent pražského centra dramatické tvorby Jaroslav Kučera. „Shodli jsme se, že když získáme scénář, který by byl hoden filmového zpracování a neznamená z ekonomického a výrobního hlediska radikální finanční nárůst, tak ho vyrobíme jako distribuční film.“ Za celou ČT mluvit nehodlá, ale pro pražské centrum by si takový projekt dokázal představit jednou za dva roky.

Podobným případem by se měl stát snímek Muži v říji režiséra Roberta Sedláčka – dokumentaristy, který v hraném filmu debutoval Pravidly lži, koprodukovanými právě Českou televizí, a získal za ně řadu cen na Českých lvech, festivalu Finále Plzeň či na Febiofestu. Hana Orošová, tisková mluvčí brněnského studia, kde se Muži v říji natáčeli, udává premiéru v kinech na srpen až září roku 2009. Brno přitom prý už chystá nejméně jeden další samostatný projekt.

„Jsme největší koproducenti českých filmů a v podpoře koprodukčních filmů budeme pokračovat,“ ujišťuje Kučera. „Počet premiérových titulů, které podporujeme, rok od roku narůstá.“ V roce 2009 jich má být až osmnáct, v prvním čtvrtletí mj. pohádka Peklo s princeznou či sociální drama Zdeňka Tyce El paso.

To zní jako hromada práce a nákladů a tiskový mluvčí ČT Ladislav Šticha také – možná pro jistotu – tvrdí, že Hlídač č. 47 může být z finančních důvodů „první vlaštovkou na možná hodně dlouho“. I podle něj však Renčův film ukázal, že ČT „je schopná ve vlastní produkci nabídnout kvalitní filmy, které by tady neprodukoval nikdo jiný než televize veřejné služby“. A říká-li Kučera, že má ČT nové vlastní projekty „v hledáčku“, Orošová o tom, zda se chystají další samostatné celovečerní filmy, mluví jasně: „Určitě ano.“

Autor: