Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Čeští vývojáři dobývají svět

Česko

PRAHA Jednoduchý software, který zvládá i mobilní telefon, takzvané aplikace, se dostává ve světě technologií na výsluní. Jejich obliba roste jak na globálním trhu, tak v Čechách. Úspěch v tomto oboru zaznamenala řada firem i jednotlivců z Česka.

Ve společnostech zaměřených na vývoj aplikací pracují většinou dvacátníci, stačí jim jen počítač, nápad a výborná znalost technologií. Hodinová sazba může být až 1200 korun. Během několika dnů lze aplikaci vyvinout a pouhým kliknutím ji vyslat do světa.

Bez cla, dovozních omezení nebo nákladů na dopravu či prodej. Potenciálním zákazníkem je každý vlastník chytrého telefonu na jakémkoli kontinentu. Jenom v loňském roce si lidé stáhli zhruba 10 miliard aplikací a tržby za placené aplikace dosáhly cifry v přepočtu téměř 100 miliard korun.

Zisky jdou hlavně ze zahraničí Česká firma TappyTaps se díky několika úspěšným placeným aplikacím, které se prodávají po celém světě, nyní živí hlavně realizací vlastních nápadů. „V současné době máme pět placených aplikací, z toho dvě jsou nejen pro iPhone, ale i pro Android,“ dodává Šaršon. I když firma uvádí aplikace i v české verzi, zisk plyne především od zahraničních zákazníků. Podíl prodejů v České republice je podle Šaršona totiž stabilně nižší než 1 procento z celkového objemu.

Jednou z nejúspěšnějších aplikací pro Android pocházejících z Česka je APNdroid, pomocí které lze vypnout připojení mobilního telefonu k internetu. Vymyslel ji Martin Adámek hned v začátcích existence Androidu a dnes má už přes milion stažení - také proto, že je zdarma. Počet českých aplikací stažených v tuzemsku se pohybuje většinou v desítkách tisíc. Na českém trhu se nejvíce stahují hry, zpravodajství nebo dopravní aplikace jako mapy, navigace a jízdní řády

Celosvětová nabídka obsahuje víc než půl milionu aplikací. Pro jejich autory je tak nejtěžším úkolem na tvrdě konkurenčním trhu zaujmout. Úspěch mobilní aplikace nezávisí jen na funkčnosti.

Vedle toho, že musí přinášet zajímavý obsah, je nutné, aby upoutala svým grafickým zpracováním. „Oproti klasickým aplikacím musí mobilní aplikace také skvěle vypadat, aby nezapadla do šedi statisíců ostatních,“ říká Michal Šrajer z firmy Inmite. K tomu, aby aplikace prorazila, přispívá i správně zvolená forma propagace. Poptávku výrazně ovlivňují zavedené firmy. K tomu, aby si aplikace Apple nebo Google všimly a doporučily ji dál, je podle vývojářů důležité zaujmout veřejnost i odborníky během několika málo dnů.

„Tím si aplikaci totiž stáhne víc lidí a posune ji v žebříčcích nahoru,“ dodává Šrajer.

Propagaci aplikace také pomůže, pokud na sebe upozorní v soutěži či na přehlídce, jako se to podařilo například české Geotag Photo. „Naše aplikace pro fotografy na geotagování fotek vyhrála Best Geotagging App 2010 v prestižním časopise Macword a zařadila se tak mezi 20 oceněných aplikací, které časopis ze všech aplikací vytvořených v roce 2010 vybral,“ říká Jindřich Šaršon z firmy TappyTaps. Esperanto vývojářů: angličtina Protože se počítačovým esperantem už dávno stala angličtina, mohou na globálním trhu zabodovat vývojáři doslova ze všech koutů světa. Firmy své aplikace staví na nejrozšířenějších operačních systémech, jako jsou iPhone OS nebo Android od Googlu. Mnoho českých firem se ale zatím zaměřuje pouze na jeden operační systém. „Jsou tady týmy, které se zabývají jen iPhonem nebo jen Androidem, ale takových, které by dělaly obecné aplikace pro všechny typy chytrých telefonů, je jako šafránu,“ říká Šrajer z Inmite.

Většinu českých vývojářských firem zatím živí zakázky, kdy vyrobí aplikace šité na míru přímo svým zadavatelům. Cena jednodušší aplikace dosahuje zhruba šedesáti až sto tisíc korun, některé složitější aplikace mohou stát až půl milionu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!