Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Cestovky hazardují s klienty

Česko

Sunny Days prodává zájezdy, aniž má zařízené lety * Riskuje, že let nesežene * Dělají to i další kanceláře

PRAHA Cestovní kancelář Sunny Days prodává zájezdy bez předem zajištěných letů. Klienti nic netuší, a pokud se nic nestane, cestovka tím ani neporušuje žádný předpis. V letní sezoně je však takové jednání nanejvýš riskantní, což dokládá i případ turistů, kteří o víkendu uvízli v Tunisku. A podobný osud možná čeká další.

Sunny Days má sice smlouvu s ČSA, ta se však vztahuje jen na některé lety. „Dlouhodobě nasmlouvané mají konkrétně do Tunisu a na ostrov Djerba jen lety s odletem z Prahy,“ řekla mluvčí společnosti Hana Hejsková. Cestovní kancelář ale prodává i zájezdy z jiných měst, například z Brna, a na ty pak dodatečně shání dopravu.

Včera sháněli letadlo na víkend „Lety z ostatních českých měst s námi Sunny Days domlouvá operativně, v letní sezoně však navýšení kapacit nemusí být vždy možné,“ uvedla Hejsková. Podle informací LN se až včera Sunny Days obrátila na ČSA se změnou místa odletu na nejbližší víkend. Na dotazy LN ale cestovní kancelář nereagovala.

Podle odborníka na cestovní ruch Jaromíra Beránka sice není zcela běžné, aby cestovní kanceláře sháněly lety až k prodaným zájezdům, letos se ale v Evropě objevila řada takových případů. Celá řada přepravních společností, včetně leteckých, podle něj začala nabízet dopravní kapacity na poslední chvíli a není vyloučené, že je využívají i české cestovky. Letecké společnosti, které LN oslovily, ale nepotvrdily, že by zaznamenaly neobvyklý zájem o doobjednávání letů.

„Nevylučuji, že se do potíží dostanou v nejbližší době i některé další cestovní kanceláře,“ řekl LN Beránek. Nepříjemné překvapení by podle něj mohlo čekat turisty již příští týden. Podle zdroje LN z oblasti cestovního ruchu se na takovou situaci připravuje i Velvyslanectví ČR v Tunisku. To ale informaci odmítlo potvrdit. Podle ministerstva zahraničí se pak český úřad v Tunisku angažoval jen v případu Sunny Days.

„Aby cestovní kanceláře sháněly lety až k prodaným zájezdům, je vysoce nestandardní,“ řekl Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle Beránka to však není vyloučené. Cestovní kanceláře tak totiž mohou předejít situacím, kdy se jim nepodaří obsadit nasmlouvaná letadla a přicházejí o peníze.

Právě v období, kdy vrcholí prázdniny, však mohou nastat potíže. „Buď nejsou volné sloty, tedy dráhy, kterými může letadlo letět, nebo už nemají přepravci žádné volné stroje,“ říká Beránek. A jeho slova potvrzuje i mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Duchková. „V letní sezoně je kapacita volných letadel minimální. S desítkami cestovních kanceláří proto máme nasmlouvané lety dopředu na celou sezonu,“ uvedla.

Povinnost prodat zájezd až se smluvně zajištěnou dopravou ale cestovní kanceláře nemají. „Spoj a čas odletu se musí klienti dozvědět až nejpozději sedm dní před cestou,“ vysvětlil Beránek. Do té doby mají podle něj cestovky čas.

Pokračování na straně 13

Dokončení ze strany 1

Problém nastává v okamžiku, kdy ani týden před odletem není jasné, jak turisté odcestují. Sunny Days to vyřešila po svém. Nic netušící klienti cestující toto úterý na Djerbu od ní obdrželi pokyny s číslem letu, o kterém nemělo letiště ani aerolinky tušení.

Jaké informace dala cestovní kancelář lidem, kteří mají na dovolenou do Tuniska odletět tento víkend, není jasné. Pokud se ale Sunny Days s ČSA nedohodne, zůstává otevřený i osud lidí, kteří už u moře jsou.

Kdo si chce ověřit, jestli skutečně odletí, může podle Beránka kontaktovat letiště nebo dopravce. Tak jednoduše zjistí, jestli jsou údaje o jeho letu pravdivé. Pokud se dozví opak, porušila cestovní kancelář smlouvu, a klient od ní může odstoupit.

***

lidovky.cz Více o cestovce Sunny Days najdete na www.lidovky.cz

Autor: