130 let

Cestovky hlásí nezájem

Česko

V letošním roce se poprvé od roku 1989 prodá méně zájezdů než v předchozím roce

PRAHA Ekonomická krize způsobí na trhu prodejů letních zájezdů dosud nevídaný obrat. Poprvé od roku 1989 se letos stane to, že Češi utratí za letní zahraniční dovolené méně peněz než v předchozím roce. Každoročně přitom lidé za pobyty u moře utráceli minimálně o nějakých pět procent více, než tomu bylo o rok dříve.

„Letošní rok bude v novodobé historii cestovních kanceláří zcela jedinečný. Bohužel ale v negativním slova smyslu. Očekává se, že kanceláře prodají zájezdy v objemu nejméně o deset procent menším než vloni,“ uvedl Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Ještě letos na počátku roku byli přitom touroperátoři poměrně optimističtí a propad tržeb z prodejů na první moment vysvětlovali jen vyčkávací taktikou domácností.

Cestovní kanceláře samy stornují zájezdy Nyní v červnu tomu, že letos v prodejích zájezdů propad proti loňsku nenastane, už nevěří ani ti největší optimisté. „Cestovní kanceláře tak v posledních týdnech redukují své nabídky, jak mohou. Zájezdy, kde hrozí, že se vůbec neprodají, raději stornují,“ uvedl Okamura. Nabídka zájezdů u kanceláří podle něj tak už poklesla o deset až patnáct procent. „Tento postup touroperátorů je pochopitelný, nemohou se jen spoléhat na prodej formou ,last minute‘, který navíc pro ně není až tolik výhodný,“ dodal Okamura.

Zájezdy last minute letos už od června Zlaté časy každoročního růstu pro cestovní kanceláře skončily. Touroperátoři se snaží s novou realitou vyrovnat po svém. Vedle nutné redukce nabídky katalogových zájezdů se letos cestovní kanceláře budou snažit více vytěžit z prodejů last minute. A neponechávají nic náhodě, na rozdíl od minulých let nabídku zájezdů last minute na letošní léto cestovní kanceláře již odstartovaly. „Prodej letních dovolených na poslední chvíli jsme spustili již od počátku června, tedy mnohem dříve než v loňském roce. Vloni většinou nebylo dříve než nějakých dvacet dní do odletu,“ připustil Daniel Plovajko, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Cestovní kanceláře ale letos netrápí jen pokles počtu prodaných zájezdů, ale také jejich zkracování. „Fenoménem letošního roku je poptávka lidí po kratších zájezdech. Zatímco dříve se letní dovolené u moře prodávaly nejčastěji na 11 nebo 12 dní, letos mají lidé největší zájem jen o sedmi- až osmidenní pobyty,“ uvedl Tomáš Brejcha, marketingový ředitel cestovní kanceláře Čedok.

***

Zájem o zájezdy klesá Poprvé od roku 1989 zaznamenají letos cestovní kanceláře meziroční propad v počtu prodaných zájezdů. * Očekávaný letošní meziroční propad – minimálně deset procent. * Cestovní kanceláře musejí stornovat zájezdy, u kterých hrozí, že se vůbec neprodají. * Touroperátoři se snaží čelit silnému propadu zájmu o letní dovolené pomocí masivních kampaní na nabídky „last minute“. Naproti tomu dříve se CK snažily zákazníky oslovit zejména pomocí prodejů v předstihu (prodej na „first minute“). * Prodej letošních letních zájezdů na poslední chvíli spustily cestovní kanceláře dříve než v minulých letech – již od června. Zdroj: Cestovní kanceláře a AČCKA

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás