19. června 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Nepoučitelní cestující si přitápějí v pražské MHD. Otevírají okna a klimatizace nestíhá

Otevřená okna v klimatizované pražské tramvaji. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Otevřená okna v klimatizované pražské tramvaji. | foto: Martin Prachař, Lidovky.cz

PRAHA V letních vedrech jsou otevřená okna v městské dopravě „zabijákem“ na plný výkon běžících klimatizací. Do autobusů a tramvají tak proudí horký vzduch zvenku a výkon systému podle experta snižuje zhruba o třetinu. Dopravci proto vyzývají cestující, aby si uchovali „víru“ v klimatizaci a okna neotevírali. Zatím marně.

Vlny veder, rtuťový proužek se napohled natahuje jako guma, ale lidé jsou i tak nuceni fungovat v běžném pracovním režimu. Různě krátký oddech od ubíjejících venkovních teplot občas poskytne alespoň jízda veřejnou dopravou. Tedy pokud cestující neotevřou okna.

Těmi pak do tramvaje či autobusu proudí venkovní horký vzduch, který „přebíjí“ efekt běžící klimatizace. Zkušenosti s tím mají třeba v pražském dopravním podniku. „Data, jak často lidé otevírají okna v klimatizovaných vozech, nemáme, ale víme, že se to děje,“ řekla LN mluvčí podniku Aneta Řehková. Podle ní se ale naštěstí pro ostatní cestující najdou i tací, kteří okna zase zavřou.

V Praze jezdí 256 autobusů a 127 tramvajových souprav s plně klimatizovaným prostorem pro přepravu cestujících. V případě tramvají se jedná o ty se žlutou čelní maskou. U dveří mají také piktogram klimatizace.

Prodej klimatizací v Evropě.

Dopravní podnik se proto snaží cestující před zbytečným a kontraproduktivním jednáním varovat. „Otevřenými okny se účinek klimatizace pochopitelně snižuje, to platí i mimo vozy MHD. Proto je ve vozech i upozornění. Prosíme cestující, aby ho respektovali,“ řekla mluvčí Řehková v narážce na modré pruhy na oknech souprav, které cestující upozorní, že otevřením okna ke zlepšení teplotního komfortu ve voze nijak nepřispěje.

Státní dopravce České dráhy se svými vlaky vybavenými klimatizací takové problémy nemá - z jednoduchého důvodu. „Železniční vozidla vybavená klimatizací obvykle nejsou vybavena otevíracími okny. Pouze některá z nich jsou vybavena menší částí pro nouzové větrání, která je v případě funkční klimatizace obvykle uzamčena,“ přiblížil pro server Lidovky.cz mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Jako topit a otevírat okna

Jak otevřená okna systém klimatizace narušuje? „Přivádíte zvenku ohromná kvanta tepla. Ztrácíte tak hodně z výkonu celého zařízení, odhadnout se to dá třeba na třetinu,“ popsal pro LN Radek Šebetka ze společnosti Ekoklima A/C, která se věnuje mimo jiné také chladícím systémům ve vozidlech.

Ještě výraznější je podle něj tento proces ve veřejné dopravě, kdy vozy zastavují zhruba každých 700 metrů. Dochází tím totiž k masivní výměně vzduchu. „Když jedete v autě, kde máte klimatizaci puštěnou, taky si neotevřete okénka. Stejně tak nebudete doma v zimě topit a mít neustále otevřená okna. Princip je pořád stejný,“ vysvětluje vedoucí servisu společnosti.

Jaký je jeho recept na „klimatizační krizi“ v MHD? „Pokud chcete udržet nějakou tepelnou pohodu, je nejlepší mít vozový park složený z tramvají a autobusů, u kterých se okna otevírat nedají,“ řekl serveru Lidovky.cz. Dopravní prostředky už se v takové úpravě dávno vyrábějí.

V případě pražské hromadné dopravy se klimatizace zapíná ve chvíli, kdy je venku více než 22 stupňů. Podle předpisů by mělo být ve vozech mezi 20 až 25 stupni, při teplotách přesahujících pětadvacítku by chlazení mělo fungovat tak, aby v soupravě bylo o jeden až šest stupňů méně, než mimo ni.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.