Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

ČEZ a Růžový panter: elektrizující spojení

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ Jakkoli je mi polostátní a monopolní elektrárenská firma ČEZ krajně nesympatická, musím jí zde v krátké době podruhé vyseknout poklonu za to, jak vynalézavě si umí vylepšovat image u veřejnosti.

V minulém glosáři jsem psal o její dosti drahé operaci, jejímž výsledkem by měla být větší bezpečnost ptáků, kteří usedají na dráty vysokého napětí, tentokrát se ČEZ vytáhl se znělkami pro karlovarský filmový festival.

Ještě loni se sponzoři vůbec nenamáhali znělky dělat, přinejlepším dodali nějakou neutrální, nevýraznou a snadno zapomenutelnou.

To se ovšem letos změnilo a na animované znělky elektrárenského giganta reagovali diváci v kině stejně nadšeně jako na oficiální znělky festivalu.

ČEZ vsadil na oblíbenou postavu Růžového pantera, jakou znají diváci celovečerních filmů režiséra Blakea Edwardse s Peterem Sellersem v hlavní roli; přesněji z animovaných titulků série, které – na rozdíl od pozdějších pokračování clouseauovských taškařic už bez Sellerse – nikdy nezklamaly.

Kromě zlomyslné šelmičky odkazuje na populární komedie i slogan festivalové kampaně upomínající na pověstné Clouseauovy přebrepty – tudíž ČEZ nebyl generálním, ale „geniálním“ partnerem festivalu. Ten mírně narcistní vtípek se asi líbil hlavně Martinu Romanovi, ovšem při tvorbě znělek už agentura Young and Rubicam a režiséři Radek Vyskočil a Noro Držiak (v době studií na FAMU jeden z nejvýraznějších animátorů, dnes se živící hlavně animovanými reklamami a právě znělkami) osvědčili mnohem větší míru invence.

A to se museli vypořádat se dvěma zadáními: ve všech (třech!) animacích se nějak musela objevit elektřina a nějak v nich měli figurovat hlavní osobnosti festivalu: jeho prezident Jiří Bartoška, umělecká ředitelka Eva Zaoralová a moderátor hlavních večerů Marek Eben. Nejnudnější je kupodivu ta s Bartoškou: Růžový panter dostane při spojování jakéhosi kabelu elektrickou ránu a Bartoška si o něj připálí.

Spot s Evou Zaoralovou se alespoň inspiroval filmem, totiž Frankensteinem – umělou bytostí, kterou oživí elektřina, je to právě „paní doktorka“; snad ji to neurazilo. Nejpovedenější spot se ovšem týká Ebena, protože mimo jiné pohotově reaguje na jednu filmovou scénu, která je velmi čerstvá a rozhodně nikterak masově známá. Nicméně existoval oprávněný předpoklad, že právě diváci karlovarské přehlídky ji znát budou a parodii objeví. Neměli to úplně jednoduché, ovšem opakovaným zhlédnutím se povětšinou dovtípili. Je o tom, jak liška kope majzlíkem ve skále studnu. Zezadu se přikrade Růžový panter a s pomocí nikoli ebonitové, jak známe z hodin fyziky, ale ebenitové (značí to moderátorův portrét vyřezaný ve hlavě hole) tyče ji zelektrizuje. Liška začne kopat nadpřirozenou rychlostí a za chvíli voda ze skály tryská.

První parodie se tak dočkalo komorní drama režiséra Bohdana Slámy Venkovský učitel. Pravda, davovou návštěvnost snímek neměl.

Je to film pro náročnější a vnímavější publikum, než jaké převážně zaplňuje sály multikin, tudíž pochopení odkazu je omezeno na užší skupinu diváků, kteří pak na sebe mohou spiklenecky pomrkávat, jak jim to pěkně došlo. V čemž mimochodem trumfli například přítomného producenta Venkovského učitele, kterého ani při několikanásobném zhlédnutí spojitost s jeho filmem nenapadla.

Ivan Zachariáš ve svých oficiálních festivalových znělkách také avizoval odkazy na slavné filmy tvůrců, kteří byli hrdiny znělek. Připomeňme, že to byli Věra Chytilová, Harvey Keitel, Danny DeVito a Miloš Forman, u něhož byla narážka na Přelet nad kukaččím hnízdem nejzřetelnější a také nejlegračnější, protože jej ukázala v situaci, z jaké hrdinové jeho hitu utíkali.

Kouzlu drzého a přitom sofistikovaného animovaného odkazu na Venkovského učitele se však Zachariáš nepřiblížil.

***

Nejpovedenější spot se týká Marka Ebena, protože pohotově reaguje na jednu filmovou scénu, která je velmi čerstvá a rozhodně nijak masově známá

O autorovi| Pavel Mandys, redaktor Týdne

Autor: