Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Chce Brno dvoupatrové vlaky?

Česko

Na nové vlaky si v Brně počkejte, říkají České dráhy.

Nakupují zatím hlavně pro sever republiky. Teď ale zjišťují, jaké vozy vlastně jižní Morava potřebuje.

BRNO Mnohé z osobních vlaků v okolí Brna jsou jen o málo mladší než jejich strojvedoucí, kterým v průměru táhne na padesátku. Dráhy ale zatím jako nové objednávaly především soupravy, které do Brna vůbec nemohou poslat.

Je to i příklad dvoupatrových pantografů CityElefant, jezdících zejména v okolí Prahy a na Ostravsku. Představitelé Českých drah to vysvětlují lapidárně: prioritou pro nás je výměna elektrických vlaků z let 1964 až 1973, které jezdí v Praze a okolí.

Brno není Praha, tvrdí dráhy Tento typ vlaků ale pro Brno nepřipadá v úvahu. „Jednotky CityElefant jsou určeny pro tratě se stejnosměrným napájením 3 kV, které pokrývá sever republiky včetně Prahy či ostravské aglomerace. Brno patří do jiné napěťové soustavy a nemá provozně složitá specifika jako Praha se svým velkým koncovým nádražím,“ tvrdí mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Teprve v následujících dnech proto padne rozhodnutí, kdy se i v Brně objeví doplnění a postupně i náhrada série starých „pantografů“ ze začátku sedmdesátých let. Představitelé kraje jednají o tom, jak by nové elektrické vlaky měly vypadat. Například zda se na jihu Moravy poprvé pravidelně objeví dvoupatrové soupravy, které běžně znají lidé v Praze. Prioritně by v takovém případě měly vyjet na trať mezi Křižanovem a Břeclaví, kde nyní jezdí provozně náročnější vlaky s klasickými vagony. O tom, jaké budou a kdo je vyrobí, ale musí rozhodnout výběrové řízení. České dráhy tvrdí, že nové jednotky mohou objednat právě díky smlouvě s kraji, takže letos v celé republice objednají nové vlaky a modernizace za rekordních šestnáct miliard korun.

Jančura: Typ vozidel je špatný Objednávka na jižní Moravě bude zásadní: chystá se elektrifikace železnice z Brna do Zastávky, navíc už nyní na některých spojích po elektrifikovaných tratích jezdí místo elektrických vlaků dieselové Regionovy, což jsou modernizované klasické „motoráčky“. „Nemá ale smysl objednávat jednotky jen pro brněnskou napájecí soustavu, chceme takové, které bude možné využít na obou systémech, aby mohly zajíždět třeba až do České Třebové,“ dodal Šťáhlavský.

Složení železničních vozidel na jihu Moravy kritizoval i podnikatel Radim Jančura, který měl zájem část spojů provozovat. Podle něj je zásadním problémem drah to, že neumí pružně přizpůsobovat velikost vlaků požadavku, jejich stroje mají vysokou spotřebu. „Ideál je, aby například vlak přijel do Tišnova, tam se rozdělil na dvě části a každá pokračovala po jiné trati. A obráceně,“ nastínil. Společně s firmou Siemens nabídl i elektrické jednotky, které mohou na jedno „nabití“, trvající 25 minut, ujet až sto kilometrů na neelektrifikované trati.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...