Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Chládek chce vydobýt prestiž učitelů. Základem je nové financování

Česko

  21:28
PRAHA - Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce oddělit financování základního a středního školství. V základních školách by mělo financování být kombinací dotace na žáka a na třídu, střední školy by měly více reflektovat obory, které jsou potřeba v praxi.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek. foto: ČTK

První změny podle něj "naběhnou" v příštím roce. Od příštího roku také prý musí začít platit kariérní řád, jehož spuštění od ledna 2015 garantuje koaliční smlouva a který mimo jiné slibuje lepší ohodnocení pedagogů. Ministr svůj plán představil v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

Anna Putnová

Místopředsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Anna Putnová (TOP 09) uvedla, že už Nečasova vláda loni v únoru připravila koncepci regionálního školství. "Vycházela z nových oborových normativů, tam by se projevila náročnost studia a ocenilo by se i to, jak budeme chtít do budoucna profilovat jednotlivé studenty," řekla.

Chládek uvedl, že s tímto návrhem pracuje, ale chce jít více do hloubky právě v oddělení financování základního a středního školství, aby se státní peníze mezi těmito oblastmi "nepřelévaly".

ČTĚTE TAKÉ:

V případě základního školství jde podle něj především o to, aby po celé zemi bylo snadno dostupné. Ve středoškolském vzdělávání Chládek vidí jako potřebné prosazovat obory, které jsou potřeba v praxi.

Odkazuje i na nedávné špatné výsledky státních maturit a na diskusi o tom, zda třeba gymnazisté a absolventi učebních oborů mají skládat stejné závěrečné zkoušky.

ČTĚTE VÍCE:

Financování škol by podle něj mělo brát ohled i na regionální odlišnosti. V základním školství ministr chce, aby starostové vzdálených škol nedopláceli na financování malých škol, chce tedy kombinovat dotaci na žáka a dotaci na třídu.

Podle Putnové s takovým návrhem přišla už Nečasova vláda. "Tam se uvažovalo dokonce o tom, že 70 procent zdrojů budou takzvané státní normativy a 30 procent bude na vůli krajů, aby mohly zohlednit některé konkrétní požadavky," uvedla s tím, že se uvažovalo i o zvýhodnění malotřídek a škol, které budou vytvářet svazky škol.

Kariérní řád jako motivátor

Kariérní řád má motivovat učitele, nenechat je odcházet do jiných oborů a má lépe ohodnotit jejich práci. Počítá se čtyřstupňovým systémem, od začínajícího pedagoga po učitele s více než desetiletou praxí, který může vykonávat všechny specializované činnosti, včetně funkce ředitele školy. Na zavedení kariérního řádu je podle ministra potřeba pět miliard korun.

V minulých dnech Chládek oznámil, že rozpočet na školství bude příští rok navýšen více, než se předpokládalo. "Pokud má být učitel kvalitní, tak souhlasím s tím, že ho máme kvalitně zaplatit. Od 1. září půjde 300 milionů na navýšení odměn pro učitele, to je 300 milionů, které jsem ušetřil ve stávajícím rozpočtu. Příští rok půjdou dvě miliardy na platy, což je 3,5 procenta. Chci, aby to šlo do tarifů, aby to každý pocítil na výplatní pásce. Bavíme se o 750, 780 korun na jeden plat," řekl.

Prestiž role učitele

Kritizoval také takzvané řetězení smluv, kdy jsou učitelé zaměstnáváni na dobu určitou jen po dobu školního roku a o prázdninách pracují jinde nebo jsou evidováni na úřadech práce. "Není možné, aby učitel končil 30. června, pak v Kauflandu dva měsíce vybaloval zboží, to se bavíme také o prestiži role učitele," uvedl.

Učitel má v létě odpočívat a připravovat se na další školní rok, dodal. Ministr bude na toto téma v pondělí jednat se zástupci školských odborů. Řekl, že navrhuje změnu zákona, která by podle něj mohla platit od začátku příštího roku, tedy aby současná praxe byla znemožněna již během příštích prázdnin.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!