6. července 2016 7:01 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Právníci proti doktorům: žádat informace o vlastní léčbě není šikana lékařů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Lékař (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lékař (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Lékařská komora vyhlásila válku zbytečné administrativě. Doktoři údajně kvůli „přebujelému“ papírování okrádají o čas své pacienty. Důvodem jsou prý i písemné souhlasy s určitými zákroky. Podle právníků však nejde o šikanu, ale o jedno ze základních práv každého pacienta.

Zdravotní péče musí být až na výjimky poskytována na základě souhlasu pacienta. Jenže právě takzvané informované souhlasy, jakožto potvrzení s danou léčbou, se staly předmětem pomyslného boje mezi lékaři a právníky. Zatímco doktoři tvrdí, že jde o zbytečnou administrativu, která jen přidělává práci zdravotníkům, právníci se proti takovému tvrzení ostře ohrazují. Považují jej za provokaci.

České lékařské komoře, coby nejhlasitějšímu odpůrci byrokracie ve zdravotnictví, došla trpělivost. Její zástupci si stěžují na „neustálé bujení byrokracie a narůstání objemu administrativy“. Úlevu lékařům podle komory nepřináší ani elektronický způsob vedení zdravotnické dokumentace.

„Zdravotničtí pracovníci dosud většinou mlčky akceptovali postupně narůstající požadavky nejrůznějších institucí, organizací zabývajících se lidskými právy, teoretických organizátorů zdravotnictví a ošetřovatelství, politiků a legislativních právníků jako nezbytnou nutnost poskytování zdravotní péče vyplývající zejména z požadavků legislativy Evropské unie. Pohár naší trpělivosti však již přetekl,“ uvedli v oficiálním prohlášení za Českou lékařskou komoru členové Výboru pro bezpečnost pacientů.

Válka administrativě

Mezi nimi jmenovitě: prezident komory Milan Kubek, dále pak Pavel Kubíček, Zdeněk Mrozek či Luboš Kotík. Společně proto vyhlásili „válku zbytečné administrativě“. Tak ostatně pojmenovali i své kritické vyjádření uvedené na stránkách komory.

V něm mimo jiné žádají, aby je všichni lékaři i ostatní zdravotníci upozorňovali na případy související se „zbytečnými a nesmyslnými povinnostmi“, které lékařům a dalším zdravotníkům ukládají různé právní předpisy, nařízení, směrnice, metodiky a akreditace. Na mysli mají i různé druhy informovaných souhlasů, které podle nich nijak přímo nesouvisejí s prací lékaře a zdravotních sester.

„Za obzvláště tristní považujeme současný způsob vedení zdravotnické dokumentace, jejíž větší část neobsahuje žádné užitečné informace potřebné pro řádné poskytování kvalitní a bezpečné zdravotní péče,“ vysvětlila Česká lékařská komora blíže své důvody.

Ostrá slovo však téměř okamžitě vyvolala reakci u neziskové organizace Liga lidských práv, která se tématem práv pacientů dlouhodobě zabývá. „Informovaný souhlas není projevem přebujelé byrokracie, ale znamená, že pacient ví, jaké služby mu budou poskytnuty a jaké mohou být jejich případné následky a na základě této znalosti udělí svůj souhlas s jejich poskytnutím,“ uvádí právník Matěj Stříteský.

Tvrzení komory pak považuje za nejvíce provokativní část dokumentu, kterou Koubek a spol. sepsali, a to i přesto, že chápe některé argumenty. Sám nechce, aby se z lékařů stali „úředníci vyplňující hory papírů“.

Českou lékařskou komoru nicméně šikana přiměla k ráznému kroku. Kromě výzvy všem svým členům poslala podnět i ministerstvu zdravotnictví a zákonodárcům. Chce, aby se zasadili o snížení objemu zdravotnického papírování.

Informovaný souhlas

Zdravotní péče musí být až na výjimky poskytována na základě souhlasu pacienta. Souhlas může pacient kdykoliv odebrat, pokud se ovšem již nezačalo s výkonem a ukončení by jej ohrozilo.

Informovaný souhlas je v českém právním systému zakotven v Zákoně o zdravotních službách a v Novém občanském zákoníku.

  • „Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak.“
  • „Ke každému úkonu v rámci péče o zdraví se vyžaduje souhlas ošetřovaného, ledaže zákon stanoví, že souhlasu není třeba. Odmítne-li ošetřovaný souhlas, potvrdí to poskytovateli na jeho žádost v písemné formě.“
  • „Požádá-li o to poskytovatel nebo ošetřovaný, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, k čemu byl souhlas udělen.“
  • 31Diskuse


Šárka Kabátová

Autor

Šárka Kabátovásarka.kabatova@lidovky.czČlánky


Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy
Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy

Soutěžíme o poukázky na nákup Tesco Online nákupy v hodnotě 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč. Objednaný nákup vám kurýr přiveze až ke dveřím, což si pochvaluje i naše redakce eMimino.cz - otestovali jsme dovoz do práce a uspořádali místo oběda společný piknik.