Nehodlám se podílet na blbostech, což živá hudba je,“ řekl prý Jiří Adamec na to, proč odmítl režírovat dobře placený přenos z předávání cen TýTý na Nově (můžeme-li ovšem věřit redaktorce Blesku Michaele Remešové, již manžel zpěvačky Vondráčkové Martin Michal uvedl do své GalerieProlhaných.cz bulvárních novinářů, kterou před týdnem zpropagoval v ČT u Jana Krause). Adamcovu nechuť k živě vysílanému vystoupení není nutné opírat jen o pochybné svědectví Blesku. Poznali ji i návštěvníci, kteří v lednu na vlastní oči přihlíželi úvodní show televize Barrandov.
Lze ale pochopit, proč se některé výstupy „jedou“ ze záznamu - nasnímat šumění, svištění a jiskření Dana Nekonečného více kamerami v reálném čase, aby dobře vypadalo i na obrazovce, není lehké. Ani nazvučení zpěvu nebývá při televizních show vždy zrovna ideální.
O to víc ale rutinní přístup zaráží u šéfů nové stanice, která by se měla od začátku chtít co nejvíc lišit a tím zaujmout. Nakonec ale „pro jistotu“, asi aby nepohněvala režiséra, jenž už je také zvyklý nějak pracovat, vsadí na tisíckrát viděné obličeje a jejich takzvaný humor.
Podobně kvalitní vtípky a glosy obsahuje i jistý nový časopis, založený na jednoduché formuli: že i obyčejný člověk se snadno může octnout na dotek celebrity ze zahraničí. Poskládat obsah asi není pro redakci obtížné. Tvořit originálně netřeba. Stačí vybrat fota z agentur a příběh převyprávět z internetových serverů. Nebo si jej prostě vymyslet. Nechce se věřit, že by čeští redaktoři u všech těch důležitých událostí po světě byli. Ostatně i šéf jiného vydavatelství časopisů nesrovnatelně cennějších svým podřízeným radíval, že lepší je něco dobře okopírovat než špatně vymyslet.
Z nějakého záhadného důvodu má řada lidí pořád zájem o takové produkty, co nic nového nepřinášejí. Jak svěže vedle nich působí třeba obálka Reflexu s Davidem Rathem coby Hitlerem. Překvapivě originální, odvážný a přitom přiměřený komentář toho, co se vší legitimitou kritizuje. Ohlas, který tím Reflex šéfredaktora Šafra vzbudil, dává naději, že existují i ti, kdo chtějí nové, neokoukané, nápadité.
Dokládá to vlastně i reakce na zprávu, že na internetu budou čerstvé díly Alles Gute. S chválou klasických již dílů radili diskutéři nerecyklovat nápad, který vznikl před lety. Byť výborně funguje dodnes.
Zřejmě má každá doba mít svůj humor i původní postupy, jak o sobě lidé vyprávějí. Nebude originální říct, že pro média je ekonomická recese ideální příležitostí, jak takové postupy hledat a jak díky nim zaslouženě prosperovat.
O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin