Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Chystá se další značka k ničemu

Česko

Česko je zapleveleno dopravními značkami, tvrdí experti. A zbytečných drahých cedulí má být ještě víc

Za deset let se v Česku zavedlo třicet dopravních značek.

Řada z nich zcela zbytečně. Na silnicích buď nejsou nebo je jen zaplevelují. Zbytečná bude podle expertů i nová značka Pozor, senioři.

PRAHA Měla by být u hřbitovů, nemocnic či domovů důchodců. Zkrátka všude tam, kde se mohou pohybovat starší lidé.

Důvod je podle autorů zřejmý. Značka Pozor, senioři z dílny ministerstva dopravy by měla zvýšit ohleduplnost řidičů vůči starým lidem. Značka ještě není definitivně hotová, a dopravní experti a policisté už pro ni nemají pochopení. Navrhovaný shrbený stařík o holi v červeném trojúhelníku je podle nich jen dalším zbytečným značením na českých silnicích.

Další plevel na silnici „Tato značka zbytečně rozšiřuje už tak široký repertoár našeho značení. Navíc senioři se mohou vyskytovat kdekoli. Vše to skončí tak, že řidiči tu ceduli nebudou vůbec vnímat,“ varuje mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

Upozornění na seniory je podle něj navíc dost specifická značka, kterou ve většině evropských zemí neznají. „Trend je naprosto opačný. Evropská unie se snaží postupně dopravní značení ve všech členských zemích sjednocovat,“ dodává. Podle šéfa dopravní policie Zlínského kraje Štěpána Zachary existuje už nyní dostatek značek, které by v krizových místech dokázaly řidiče varovat. „Vždyť už máme značky, kterými si v tuto chvíli můžeme pomoci - například jiné nebezpečí či zvýšený pohyb chodců. Proč tedy zavádět novou značku,“ řekl LN Zachara. Ten navíc pochybuje o tom, zda značku staří lidé opravdu chtěli. „Za celou dobu, co dělám na dopravce, jsem se nesetkal s tím, že by nějací senioři žádali speciální značku, která by na ně upozorňovala,“ dodal.

Tvůrci značky svoje dítko obhajují. Vznikla kvůli tomu, že na českých přechodech umírá stále více lidí a řada z nich jsou právě senioři. „Navíc po celý letošní rok se chceme seniorům důkladně věnovat. Značka je součástí našeho snažení,“ říká Ondřej Valenta z BESIP, kterým spadá pod ministerstvo.

Značka, která je nyní ve fázi zrodu, by se ještě letos měla objevit přednostně u hřbitovů, nemocnic či domovů důchodců. „Zkrátka tam, kde staří lidé myslí na něco jiného než na bezpečné přecházení ulice,“ vysvětluje Valenta.

Rozšíření by stálo miliony Umístit značku na všechna tato místa není nijak levná záležitost. Cena běžné kruhové značky se totiž pohybuje od 900 do 3120 korun, podle kvality reflexní fólie. Vhodných lokalit by bylo po celé republice několik tisíc. Celkové náklady by se tak mohly vyšplhat do desítek milionů korun.

Ministerstvo dopravy zavádí nové značky téměř každý rok. Za posledních deset let jich schválilo a uzákonilo třicet. Kromě potřebných návěstí, která reagovala na silniční novinky (v roce 2006 byla například zavedena značka mýtné), se v zákoně objevily i značky zcela zbytečné.

Hned tři byly schváleny v minulém roce. Ukázkou je například cedule upozorňující na dálniční kapli. Ta je v Česku pouze jediná, poblíž západočeské autostrády D5, a navštěvuje ji jen několik lidí za měsíc. Další bizarní značkou je Pohyblivý most. Ten zatím v Česku není vůbec.

***

Rarity na silnici

Silniční kaple * Značka z roku 2009 ani nemůže být hojně využívána. Kaple u hlavní komunikace je u nás jediná, a to modlitebna poblíž autostrády D5. Tento svatostánek navíc není příliš vyhledávaným cílem řidičů: měsíčně do něj zavítá zhruba 10 šoférů.

Pohyblivý most * Značka upozorňuje na zvedací most, ačkoli u nás žádné podobné přemostění není. Úředníci se brání, že první zvedací most se už staví - v Českém Vrbném u Českých Budějovic překlene průplav mezi Vltavou a novým přístavem. Jde spíše o můstek než o most. Stavba bude deset metrů dlouhá a pět metrů široká.

Truckpark * Značka upozorňuje na oficiální stanoviště kamionů. Těch je ale v Česku jen pár - jeden z mála je například u Rozvadova.

Zimní výbava * Značka z roku 2008 je vůbec nejproblémovější cedulí v historii. Zavedena byla, aby na vybraných místech přikazovala řidičům zimní obutí. V listopadu 2008, kdy se měla poprvé využít, existovala jen na papíře. Na dálnici D1, kde měly značky ohraničovat úsek od 90. do 162. kilometru, se objevily se zpožděním, a navíc byla jejich platnost omezena podmínkou: musela být teplota pod 5 °C. Zkraje zimy bylo ale tepleji, a silničáři proto značky překryli plachtou. Vzniklý chaos donutil ministerstvo teplotní limit zrušit. Různě dlouhé úseky na dálnici D1 vytyčovala značka i v letech 2009 a 2010. Letos by měla být zrušena. Na spadnutí je celoplošné zavedení zimních gum po celé zimní období, tedy od listopadu do března.

V letošním roce by mělo na silnicích přibýt osm dopravních značek. Většina z nich (celkem šest) je určena cyklistům

Novinky jako Přejezd pro cyklisty, Vjezd cyklistů v protisměru povolen či Piktogramový koridor pro cyklisty, prosadil v minulém roce vášnivý milovník kol, bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka. Kromě těchto značek připravuje ministerstvo dopravy ještě dvě novinky: značku Pozor, senioři a ceduli Bezpečný odstup, která bude svislou variantou už existující vodorovné značky. Návěst Bezpečný odstup by měla řidiče upozornit na to, aby dodržovali správnou vzdálenost od auta před nimi. Nové značky přibývají každým rokem. Za posledních deset let jich bylo zavedeno 30. Zrušena nebyla žádná.

Dopravní značka není nijak levná záležitost. Například trojúhelníková stojí od 720 do 2720 korun. Cena je odstupňována podle kvality odrazné fólie. Kruhová značka se pohybuje v cenovém rozmezí od 920 do 3120 korun. Vůbec nejdražší je takzvaná lamelová značka, která je k nalezení na dálnicích. Její cena může činit až 8 tisíc korun.

Autor: