Úterý 17. září 2024, svátek má Naděžda
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Chytrá karta míří do Evropy

Česko

Plastovou peněženku, která umí krotit útraty domácností, mohou brzy používat i Češi

PRAHA Plastová karta o rozměrech 8,5 cm x 5,3 cm. Až dosud nahrazovala mnohem objemnější peněženku. Zanedlouho se však i v Česku mohou platební karty stát nástrojem na krocení útrat domácností a také informačním zdrojem pro obchodníky. Firma MasterCard, která spolu s konkurenční Visou dominuje světovému trhu s platebními kartami, chystá protlačit do Evropy - Česko nevyjímaje - revoluční novinku.

Nová generace platebních karet by měla lidem umožnit přesně sledovat útraty za jednotlivé druhy zboží a nastavit si i limit, kolik jsou ochotni za určitý sortiment v daném čase zaplatit.

„Držitel karty si například může stanovit, že v daném čase chce za jídlo utratit do pěti tisíc korun, za oblečení pak například dva tisíce korun. Když se nastavenému limitu přiblíží, pošleme mu zprávu... případnou nadlimitní platbu pak buď odmítneme provést, anebo zákazníka další zprávou upozorníme, že svůj limit překročil,“ popsal funkci nové generace platebních karet manažer pro inovace společnosti MasterCard Joshua Peirez.

„Chytré“ platební karty uvedl MasterCard na americký trh v loňském roce. Počátkem letošního roku je pak zprovoznil ve Velké Británii a plánuje jejich další expanzi po celé Evropě včetně Česka. „Záleží jedině na bankách, jestli svým zákazníkům novou technologii zpřístupní,“ řekl výkonný ředitel MasterCard pro Česko Brian Lang.

Zástupci hlavních domácích bank sdělili, že se zástupci MasterCard zatím o zavádění nové generace platebních karet nejednali. Připustili však, že jejich zavedení zvažují. „V současné době analyzujeme, zda by měly dostatek uživatelů,“ řekla mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík pak připustil, že „chytré“ platební karty „představují jednu z možných novinek, která by mohla být klientům nabídnuta“.

Kromě držitelů karet chce MasterCard potěšit i obchodníky. Nová generace karet by měla obchodníkům zprostředkovat údaje o tom, co a za kolik jsou držitelé karet ochotni koupit. „Funguje to tak, že my vyzveme obchodníky, aby nám sdělili, co chtějí zjistit, a my jim poskytneme souhrnné údaje odpovídající na jejich žádost,“ vysvětlil Peirez. Tuto funkci u platebních karet spustil MasterCard ve Spojených státech před třemi týdny. Do Evropy by měla proniknout počátkem roku 2011.

Data o útratách držitelů platebních karet by poskytla obchodníkům cenné informace, tvrdí analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která monitoruje maloobchodní trhy. „Taková data mají větší vypovídací hodnotu než klasický průzkum trhu. Vypovídají totiž o reálných nákupech, zatímco při dotazníkovém šetření lidé často uvádějí zkreslené informace,“ řekl Skála.

Rychlost zavádění nové generace platebních karet v Česku bude souviset i s rozvojem využívání karet k přímému placení u kas obchodů, řekl ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. Podmínkou je také aktualizace legislativy o ochraně osobních dat v platebním styku.

Rozhovor čtěte na straně 18

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!