Čítanka pro druhé třídy obsahuje příběh Mýdlová Madla od Ivony Březinové. "Máma mi povídala, že se s těmi Demeterovic kluky vůbec nemám bavit... říkala, že jsou to cikáni. A cikáni jsou prý špinaví a kradou," přečtou si druháci v učebnici, která vyšla v roce 2005.
"Čtou to sedmileté děti už šest let. Je to skutečně alarmující," řekla Šimůnková. Podle ní "protiromské texty až na úrovni rasistických" obsahují i pomůcky z projektu Duhová škola pro multikulturní výchovu na obou stupních základních škol v Moravskoslezském kraji.
Mikeš rasistaNa čítanku už před třemi lety upozorňovali někteří romští rodiče a aktivisté. Podle nich naváděla k rasismu a podporovala předsudky. Zástupci ministerstva už tehdy uváděli, že stereotypy jsou v textu proto, aby se je děti naučily překonat. Romské organizace se naopak před rokem distancovaly od stížnosti sdružení Roma Realia na používání jednoho z příběhů o kocouru Mikešovi ve školách, kde pasáž o napadení kocoura končí slovy: "Milé děti, ti lidé byli cikáni." |
Na její obsah upozornilo Muzeum romské kultury.
Podle jeho odborníků materiál zobrazuje Romy až karikovaně, zjednodušuje pohled na romství, utvrzuje stereotypy a příslušníky menšiny spíš uráží.
Přisuzuje jim i jednání jako podvádění, prostituci či krádeže, popsala vládní zmocněnkyně. Podle ní měla pomůcka přitom sloužit pro výchovu k otevřené společnosti.
Výukové materiály nenechaly v klidu ani radu vlády pro záležitosti romské menšiny a žádala vysvětlení. Ministerstvo školství také vyzvala k tomu, aby obsah pomůcek sledovalo a věnovalo mu pozornost.
Šimůnková věří, že úřad ministra Josefa Dobeše (VV) čítanku i výsledek projektu z výuky stáhne. Zástupci resortu podle ní radě přislíbili, že udělají maximum.
Situaci na Šluknovsku se bude zabývat komise
Vládní rada diskutovala i o situaci na Šluknovsku. Vyzvala kabinet k tomu, aby postupoval systematicky a zvážil vytvoření koordinační komise. Jejími členy by byli zástupci ministerstev, policie, krajů a obcí i legislativců. Tým by měl sladit jednotlivá opatření ke zlepšení stavu.
Rada požaduje také po ministrovi práce, aby jí předložil údaje o dopadech sociálních škrtů na obyvatele ghett. Ministr školství by měl zas přijít s informacemi o tom, kolik dětí s lehkým, středním a těžkým mentálním postižením vlastně navštěvuje "zvláštní" školy.