Přestože běžné Renaulty jsou postavené hlavně pro pohodlí a řidičskou bezstarostnost, sportovní divize této automobilky - Renault Sport, z jejíchž dílen vyjíždějí i formule 1 této značky -je něco docela jiného. Zásahy do původních konstrukcí jsou tak rozsáhlé, že si to běžný tuner ani nedokáže představit. Tato auta nevznikají tak, že se do běžného modelu dá silný motor. Tedy vlastně ano, ale dalších úprav je ještě mnohem víc. Podvozek se rozšiřuje, prodlužuje a vyměňuje. Výsledkem jsou auta, která jsou zaměřená takřka výhradně na řidiče a jeho potěšení.
To bylo ostatně cítit okamžitě, když jsem do testovacího Clia Sport Cup (verze Cup je navíc ještě méně kompromisní) v Praze nasedal. Testované auto bylo vybavené skořepinovými sedadly Recaro, která jakmile si do nich sednete, jednoduše nepustí. Kromě sedadel prozrazuje sportovní ambice snad jen žlutý otáčkoměr a vyšívaná ryska nahoře na volantu se stejnou barvou. 700 dálničních kilometrů Na otálení není čas. Na Nordschleife je to z Prahy sedm set kilometrů. Jízdy pro veřejnost jsou od pěti večer, takže by stačilo vyjet před jedenáctou, chceme se ale ještě podívat na nově budovaný motoristicko-zábavní komplex, který roste u nového okruhu (GP-Strecke). Vyrážíme tedy hned po rozbřesku. Dnes už s kolegou víme, že toto centrum motoristických fanoušků ještě není kompletně dodělané, ale podle všeho bude stát za návštěvu.
Okamžitě po vyjetí je jasné, že tohle auto nebylo navrženo na dálnice. Je poměrně hlučné, uskákané a sedadla, v nichž není možné se pohnout, na pohodě nepřidají. Ještě že se dalo jet v Německu poměrně svižně, a tak cesta ubíhá vcelku rychle.
V Cliu není problém držet rychlost kolem 200 km/h, motor na to má a díky aerodynamice, která auto tlačí k zemi, nemáte v řízení pocit, že byste se měli každou chvíli vznést.
Zkrátím to, na okruh přijíždíme po šesti hodinách jízdy, spotřebu máme 12,5 l/100 km a těšíme se, že konečně vystoupíme z auta a poslechneme si trochu ticha.
Nervozita před startem S tím, jak se blíží pátá hodina, stoupá i moje nervozita. O Nordschleife jsem toho slyšel mnoho. To je ten okruh, kde měl velkou nehodu například Niki Lauda, ale také trať, kde se vedle sebe při jízdách veřejnosti (tzv. Touristenfahrten) potkávají závodní Porsche řízené profesionály s běžnými řidiči v rodinných MPV a samozřejmě motorkáři. K vidění zde údajně byl i autobus plný japonských turistů. Nevím, na co se připravit, navíc samotný okruh, který znám pouze z počítače, je nesmírně těžký a k jeho naučení mi určitě mých osm jízd, které mám k dispozici, stačit nebude.
Před otevřením okruhu se na přilehlém parkovišti schází opravdu pestrá směsice strojů. Kromě nás jsou zde i další Češi s Mercedesem SL 65 AMG Black Series, KTM X-Bow, Ariel Atom, ale také nejrůznější Porsche 911 a Ferrari. Klub sportovních vozů totiž pořádal jednu ze svých pravidelných vyjížděk... Je otevřeno. První kolo uběhlo zvláštně. Clio Sport Cup se sice ukazuje v nejlepším světle, ale neznámá silnice umožňuje jet rychle pouze v zatáčkách, do nichž je vidět. U mnoha ale při první jízdě nevidíte, kam jedete. Zrádné jsou horizonty, ale také různé nerovnosti silnice. Při tom všem je potřeba pořád hlídat zpětná zrcátka.
Nordschleife umožňuje dokonale prověřit nejen auto, ale především jeho řidiče. Maximální soustředění v každém okamžiku je nezbytné. Clio mi v něm pomáhá, protože je nesmírně sdílné na všechny okolnosti svého chování. V nájezdech do zatáček nezná nedotáčivost a do popsaného asfaltu se zakusuje s ohromnou podmanivostí. Atmosférický motor s lineárním průběhem výkonu nepřehlcuje přední kola nadbytkem točivého momentu, takže akcelerace je velmi účinná a přitom takřka prosta škubání do volantu - to je jistě také důsledek použití zcela odlišné přední nápravy (viz samostatný box).
Clio se na kroucené trati plné převýšení a záludných obrubníků chová naprosto fantasticky. Po nějakém čase poznávám, že je velmi stabilní i na brzdách a velmi předvídatelně se chová i v okamžicích, kdy v zatáčce náhle uberete plyn. Tendence k přetáčivosti, které jsou u této koncepce typické, v tomto autě prostě nejsou. Nízké těžiště spolu se značnou celkovou tuhostí jsou v tomto případě na vaší straně.
Osm kol neboli 160 ostrých kilometrů uběhlo jako nic. Teď už vím, že to byl jeden z mých nejlepších řidičských zážitků a že se sem prostě musím vrátit. Zjistil jsem také, proč Jackie Stewart tohle ve světovém měřítku zcela unikátní místo jednou nazval „zeleným peklem“. Když totiž jedete, nesoustředíte se na nic jiného než na svůj vůz, všechno ostatní se vám slije do zelené barvy okolních stromů.
***
Nürburgring Nordschleife
Severní smyčka (Nordschleife) německého okruhu Nürburgring, ležícího v pohoří Eifel jihozápadně od Bonnu, je pro automobilové nadšence zcela unikátním místem. Tento okruh s více než 80letou tradicí vznikl spojením veřejných silnic a nyní měří 20,8 kilometru. Úchvatně propojených 33 levých a 40 pravých zatáček společně vytvoří přibližně 300 metrů výškového převýšení s maximálním stoupáním 17 procent. Na tuto trať se může podívat každý. Jsou totiž pravidelně pořádány tzv. vyhlídkové jízdy.
Nejostřejší sportovní verze Renaultu Clio se ve srovnání s běžnými provedeními dané modelové řady značně liší. To dává jasně na odiv i pozměněným vzhledem. Širší blatníky však nejsou pouze na okrasu, ale umožňují pojmout o 48 mm širší rozchod kol vpředu (vzadu + 50 mm), stejně tak jako větší kola s průměrem 17 palců. Úpravy vzhledu přinášejí také účinnější aerodynamiku. I ve vysokých rychlostech zvětšuje přítlak k vozovce nejen rozměrný difuzor ve spodní části zadního nárazníku, ale také spojler na střeše. Změny na podvozku jsou značné. Zcela přepracovaná je přední náprava s pevně umístěnou pružicí a tlumicí jednotkou, která se vyznačuje značnou tuhostí a minimalizací přenosu hnacích sil do řízení. Provedení Cup, které je laděné ještě sportovněji než standardní Clio Sport, má ve srovnání s ním dále přitvrzený podvozek s tlustšími stabilizátory. Kromě toho byla ještě o dalších 7 mm snížena jeho světlá výška, což zajistilo snížení těžiště. Také řízení má o 7,5 procenta menší převod. Dvoulitrový čtyřválec s proměnným časováním byl v detailech přepracován. Jeho výkon vzrostl o 4 k na současných 201 k. Standardem je šestistupňová manuální převodovka.
Renault Clio Sport Cup
Základní data
Provozní hmotnost 1305 kg
Výkon 147,5 kW (201 k)/7100 min-1
Toč. moment 215 N.m/5400 min-1
Zrychlení 0-100 km/h 6,9 s
Nejvyšší rychlost 225 km/h
Komb. spotřeba 8,2 l/100 km
Cena (Clio Sport) 549 900 Kč