Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Co osloví Husákovo dítě a kdo šíří stereotypy?

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Televize pro Husákovy děti, říká o sobě svým reklamním sloganem nová digitální TV Barrandov. Vzhledem k tomu, jaký jsem ročník (1971), by se mě to asi mělo týkat. Ale nevím, nevím...

Na hodnocení programu je v tuto chvíli ještě brzy, zatím jsem televizi neviděl. Pokud jde ale o styl její prezentace a nabídky, pak mi spíš připadá jako „Nova léta 1999“, někdy z té doby, kdy Vladimír Železný vypnul Jana Vávru uprostřed oběda a spustil vlastní program, shodou okolností rovněž z Barrandova. Železného heslem tehdy bylo vyrábět rychle a levně, v důsledku čehož obrazovku zaplavila tsunami „talk show“ a „zábavných pořadů“, mezi nimiž pořádný film aby člověk pohledal.

Těžko mohu mluvit za všechny Husákovy děti, ale mám-li zvážit lidi ze svého okruhu, pak musím říct, že nám spíš než jakákoli televize a její pořady čím dál větší radost dělají levná DVD, připomínající nejednu filmovou legendu našeho dětství. A netrpělivě čekáme, kdy se objeví ty ostatní (proč se třeba v nějaké širší distribuci ještě neobjevil historický snímek Poslední propadne peklu z roku 1982, když už jeho hlavní dětskou hvězdu Michaelu Kudláčkovou připomnělo asi pět vzpomínkových pořadů minimálně dvou televizí?). TV Barrandov mě tedy coby Husákovo dítě zatím moc neoslovuje: když se chci jen bavit a vypnout u toho mozek, pustím si zábavná videa na Youtube. Zuzanu Bubílkovou ani smršť jiných talk show k tomu nepotřebuji. Animovaným spotem se rozloučilo se svými příznivci a příznivkyněmi občanské sdružení Žába na prameni, které si podle své vlastní prezentace kladlo za cíl vyrovnávat šance žen a mužů a bojovat proti genderovým stereotypům - vadilo mu například, že novinové titulky jsou často jen v mužském rodě, nebo to, že už v dětských slabikářích jsou maminky prezentovány jako ty, které vaří, zatímco tátové jezdí autem.

Nic proti tomu, snaha hezká, ale když pak ve svém posledním spotu pranýřuje Žába na prameni nevšímavého chlapa za novinami, kterého musí jeho žena obskakovat (a tento model chování se pak přenáší i na jejich potomky), mám pocit, že sdružení spíš stereotypy šíří, než aby proti nim bojovalo. Ono české ženy ani dívky už dnes opravdu nejsou takové puťky a s nějakým nekomunikujícím troubou, zírajícím tupě do novin, se umějí docela rychle vypořádat. Věřte mi, něco o tom vím.

I když Žába ohlašuje pauzu v činnosti, boj o genderovou rovnost nekončí: nadále zůstává hlavním tématem sítě organizací Česká ženská lobby, jež minulý týden představila projekt prosazování genderové rovnosti během českého předsednictví v EU. Vždyť to říkám, ženy se nedají.

***

lidovky.cz

spot lze shlédnout na www.lidovky.cz

O autorovi| Jaroslav Krupka, editor LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!